Młodzi ludzie mogą wejść w społeczność lokalną i poznać jej problemy,a szkoła nie pozostaje wyizolowaną z lokalnego kontekstu wyspą-projekt Fundacji dla Polski Młodzież i filantropia. Promowanie postaw obywatelskich wśród licealistów przygotowuje uczniów do świadomego i odpowiedzialnego życia.Wyposaża ich w wiedzę i umiejętności niezbędne do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym,zwiększa aktywność obywatelską i zaszczepia postawy filantropijne.
Projekt Młodzież i filantropia odpowiada na potrzeby współczesnego świata, w którym nie powinno zabraknąć ludzi gotowych do dzielenia się swoją wiedzą, czasem czy majątkiem. Projekt pilotażowy jest realizowany od października 2011r. w dwóch warszawskich szkołach średnich w partnerstwie z Institute for Philanthropy z Londynu i Towarzystwem Przyjaciół I SLO w Warszawie.
Współpraca + zaangażowanie = sukces
Uczniowie klas drugich uczestniczyli w cyklu zajęć, podczas których dowiedzieli się m.in.: co to jest filantropia, jak zidentyfikować i rozwiązywać lokalne problemy, jak rozpoznać efektywną organizację i zostać wolontariuszem. Uczestnicy projektu pracują teraz w lokalnych społecznościach – zespoły uczniów zbierają i analizują dane, które następnie wykorzystają do przygotowania prezentacji na temat wybranych lokalnych organizacji pozarządowych.
– Mam nadzieję, że projekt Młodzież i filantropia pozwoli moim uczniom lepiej poznać zasady i trudności związane z działalnością społeczną w Warszawie. Dzięki zajęciom w ramach projektu uczniowie mogli dowiedzieć się, jakie problemy społeczne występują w okolicy ich miejsca zamieszkania oraz szkoły – mówi Monika Koblak, nauczycielka prowadząca projekt w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym z Maturą Międzynarodową im. Ingmara Bergmana w Warszawie.
– Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie podejmowali działania na rzecz innych i swojego otoczenia – dodaje Ewa Wink, która prowadzi projekt w tym samym liceum.
Podczas Wielkich Finałów planowanych na czerwiec, młodzież przedstawi swoje prezentacje, a jury wybierze w drodze konkursu najlepszą pracę. Bohater zwycięskiej prezentacji – lokalna organizacja – otrzyma nagrodę finansową. Nauczyciele - opiekunowie zespołów uczniowskich również wiele zyskują. Uczestnicząc w warsztatach zwiększają swój potencjał i kompetencje. Angażują się też w wypracowanie modelu edukacyjnego z zakresu wychowania obywatelskiego dla szkół średnich.
Życie w społeczności – nie takie proste, ale możliwe!
Według „Diagnozy społecznej 2011” prof. Janusza Czapińskiego i prof. Tomasza Panka Polacy nie umieją się organizować i skutecznie działać wspólnie, chyba że chodzi o strajk lub protest – przeciw budowie drogi czy hospicjum. Nie umieją, bo nie działają, a nie działają, bo nie umieją – w ten sposób tworzy się błędne koło. Założeniem projektu Młodzież i filantropia jest zmiana postaw uczniów, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, dzięki którym zaczną współpracować i szukać najbardziej skutecznych rozwiązań dla problemów społecznych. Zdadzą sobie sprawę, że obok żyją ludzie, którzy potrzebują wsparcia. Będą się organizować i działać skutecznie.
– Mam poczucie, że dzięki temu projektowi moi uczniowie i uczennice dowiedzieli się, co to jest filantropia oraz kto i w jaki sposób zajmuje się nią w Polsce i w Europie. Mogli też zobaczyć i zbadać, jak działa organizacja pozarządowa i po czym dobrą i skuteczną organizację poznać – mówi Anna Rejf, prowadząca wspólnie z Anną Blumsztajn projekt w Wielokulturowym Liceum Humanistycznym w Warszawie.
Projekt zakłada zaangażowanie i współpracę uczniów klas drugich, nauczycieli, osób prowadzących organizacje pozarządowe i mieszkańców, co w efekcie integruje i zacieśnia lokalne więzy.
– Ważnym elementem w projekcie Młodzież i filantropia jest to, że uczniowie prezentują organizacje działające w pobliżu szkoły – w naszym przypadku są to organizacje działające na Pradze-Północ w Warszawie. Dzięki temu młodzi ludzie mogą choć trochę wejść w społeczność lokalną i poznać jej problemy, a szkoła nie pozostaje wyizolowaną z lokalnego kontekstu wyspą – dodaje Anna Rejf.
Udział w projekcie wzbogaca uczniów o umiejętności, które z pewnością przydadzą się w przyszłości - uczniowie stają się bardziej samodzielni, uczą się pracy w zespole, dowiadują się jak przygotować skuteczną prezentację i jak występować publicznie.
Realizacja projektu „Młodzież i filantropia” to inwestycja w młodzież i ogromne wsparcie dla działań ważnych z punktu widzenia społeczności lokalnych. Edukacja i wychowanie przyszłych pokoleń świadczą o sile i wartości narodu. Mówił już o tym w XVI wieku Jan Zamoyski, wnikliwy obserwator polskiego społeczeństwa. Jego idee są cały czas aktualne… Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie.
Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Wartość dofinansowania wynosi 539 379 zł, a udział własny Fundacji w projekcie wynosi 60 332 zł.
Źródło: Fundacja dla Polski