Młodzi w akcji – praktyczna lekcja obywatelskości
Już ponad 180 szkół z całej Polski i blisko 2000 młodych ludzi wprowadziło zmianę w swoim otoczeniu dzięki udziałowi w programie Młodzi w Akcji. Młodzież zastanawia się nad przyszłością swojej miejscowości, organizuje kampanie crowdfundingowe, odkrywa fascynujące ślady przeszłości w swoim sąsiedztwie. Czekamy na kolejne szkoły, które chcą zaangażować młodych w działania na rzecz swojego najbliższego otoczenia.
Program Młodzi w Akcji jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Banku Zachodniego WBK oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, w ramach programu Szkoła Ucząca się. O jego uczestnikach i uczestniczkach można powiedzieć jedno: to ludzie, którzy chcą działać na rzecz lokalnej społeczności i zmieniać swoje najbliższe otoczenie.
– Młodzi ludzie w sposób naturalny interesują się tym, co ich otacza i chcą zmieniać na lepsze swoje środowisko. Jeśli nie stworzy się im warunków, w których będą mogli działać, przyjmą postawę wyuczonej bezradności w dalszym życiu. Jeśli pozwoli się młodzieży podejmować ważne wyzwania, to będzie to dla niej świetna lekcja aktywności w praktyce – mówi o programie dr Jacek Strzemieczny, prezes CEO.
Dlaczego projekty?
Przeprowadzenie projektu społecznego z młodzieżą to szansa na zwiększenie kompetencji grona pedagogicznego oraz uczniów i uczennic, a także pretekst do bliższego poznania swoich podopiecznych. Dlaczego jeszcze tak bardzo cenimy projekt jako formę realizacji działań? W Centrum Edukacji Obywatelskiej wierzymy, że jest to najlepszy sposób na zdobywanie kompetencji społecznych oraz doświadczenia. To nauka poprzez działanie. Projekt jest realizowaniem swoich pomysłów, rozwiązywaniem problemów, planowaniem i działaniem zespołowym. Umiejętności przyswajane w praktycznym działaniu we współpracy z rówieśnikami młodzież z większą łatwością wykorzysta w dorosłym życiu. Realizując projekt w ramach programu Młodzi w Akcji, zyskuje się podwójnie – jako uczestnicy i uczestniczki, nabywając nowe kompetencje, które ciężko przyswoić poprzez samą naukę w szkole, a także jako część społeczności lokalnej, do której należycie i na rzecz której działacie. W czasie realizacji projektu młodzi ludzie uczą się planować działania, dzielić się zadaniami, współpracować w grupie, rozwiązywać pojawiające się problemy. Mają też szansę na spełnianie swoich marzeń i realizację własnych pomysłów, co daje im duże poczucie satysfakcji i wpływu na rzeczywistość dookoła nich. Uważam, że warto dołączyć do programu Młodzi w Akcji, ponieważ uczniowie i uczennice dzięki niemu nauczyli się projektować etapy swojego działania oraz samodzielnie je przydzielać. Przygotowanie warsztatów wymagało od młodzieży ciężkiej pracy, często towarzyszyła temu niepewność. Jednak w dniu warsztatów wszyscy poczuli się ważni i docenieni. Wspólnie ze zróżnicowaną grupą społeczną wypracowali wizję idealną budynku szkoły i jego otoczenia. Ich głos miał znaczenie. – Dla mnie było to pierwsze tego typu doświadczenie, ale dzięki przeprowadzonym warsztatom zyskałam zarówno motywację do działania, jak i sojuszników – komentuje nauczycielka, która bierze udział w projekcie.
Młodzież, która pomaga
Żydowski Poznań
Chcemy mieć wpływ na to, jak będzie wyglądała siłownia plenerowa
Młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. J. Korczaka w Kaliszu przeprowadza warsztaty przyszłościowe na temat wyglądu siłowni plenerowej. Nasza grupa projektowa przeprowadzała diagnozę najbliższej okolicy – Parku Przyjaźni i rozpoznała potrzebę mieszkańców i mieszkanek, miejsca, które wymaga zmiany. W kolejnym etapie działań na podstawie zebranych informacji grupa wybrała temat-problem, wokół którego zorganizuje dyskusję z udziałem społeczności lokalnej. Rezultatem dyskusji będą wnioski, jakie zmiany w wybranym obszarze mieszkańcy i mieszkanki rekomendują do wprowadzenia. Zebrane wnioski zostają przedstawione lokalnym władzom w postaci wniosku do Budżetu Obywatelskiego, a grupa uczniowska będzie monitorowała postępy we wprowadzaniu zmian – opowiadają opiekunki grupy.
Źródło: Fundacja "Centrum Edukacji Obywatelskiej"