Młodzi europejczycy chcą bardziej transparentnego i zrozumiałego procesu podejmowania decyzji w UE
Potrzeby w zakresie polityki transparentności zostały sformułowane na podstawie analizy opinii ponad 400 młodych Europejczyków biorących udział w spotkaniach projektu realizowanego przez Polskie Towarzystwo Ekonomiczne oddział w Gdańsku - „Wzmacnianie praw obywatelskich poprzez dostęp do informacji publicznej dla europejskiej młodzieży” dofinansowanego ze środków programu Europa dla Obywateli.
Rekomendacje młodzieży dla większej transparentności w Unii Europejskiej
Przedstawiamy dokument będący rezultatem projektu „Wzmacnianie praw obywatelskich poprzez dostęp do informacji publicznej dla europejskiej młodzieży”, dofinansowanego ze środków programu Europa dla Obywateli, a realizowanego w 5 krajach europejskich pod przewodnictwem Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego oddział w Gdańsku. Potrzeby w zakresie polityki transparentności zostały sformułowane na podstawie analizy opinii młodych Europejczyków biorących udział w spotkaniach projektu oraz ankiety przeprowadzonej od marca 2018 r. do Styczeń 2020r. Nasze rekomendacje dla polityki transparentności oparliśmy także na podstawie korespondencji i dyskusji z partnerami projektu: SOCIALAS INOVACIJAS CENTRS z Łotwy; WeCitizens z Belgii; Aktiivinen Eurooppalainen Kansalainen Suomi Ry z Finlandii; Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk z Polsk oraz Eesti Naisuurimusja Teabekeskus z Estonii.
Podczas realizacji projektu SIA4Y we wszystkich krajach partnerskich odbyło się 9 spotkań, w których łącznie wzięło udział ponad 400 młodych ludzi. Celem spotkań była promocja wiedzy o prawie dostępu do informacji publicznej. W trakcie spotkań brano pod uwagę specyfikę krajową związanego z polityką transparentności, promowano dobre praktyki i działania organizacji zajmujących się promowaniem prawa do informacji wśród młodych ludzi. Ponadto przeprowadzono badanie ilościowe przy użyciu kwestionariusza „Młodzież o doświadczeniu z wolnością informacji”, pozyskanie w sumie 105 odpowiedzi spełniających kryteria formalne. Respondenci i uczestnicy większości naszych wydarzeń byli w wieku 12–25 lat. Każde ze spotkań poprzedziły wykłady po prawie dostępu do informacji udzielanych przez osoby aktywnie pracujące w organizacjach promujących prawa człowieka i wolność informacji. Obszary tematyczne wykładów obejmowały: prawo do informacji publicznej, znaczenie wolności dostępu do informacji dla demokracji i możliwość korzystania z prawa dostępu do informacji.
Ważnym aspektem warsztatów były zespoły multidyscyplinarne. Młodzież współpracowała z przedstawicielami różnych zawodów, w różnym wieku i z różnymi doświadczeniami. Wśród nich byli eksperci ds. polityki młodzieżowej, działacze społeczni zajmujący się aktywizacją młodzieży oraz uczestnictwem społecznym, a także pracownicy instytucji – urzędów i uniwersytetów. Partnerzy projektu, a także sama młodzież, dostarczyli informacje zawierające odpowiedzi na następujące pytania:
· Czym jest wolność informacji w twoim kraju?
· Kiedy mogę korzystać z wolności informacji, aby uzyskać dostęp do dokumentów (poziom lokalny, np. instytucje publiczne)?
· Jak mogę złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej?
Przejrzystość jest jedną z podstawowych zasad zdrowej demokracji i jednym z najważniejszych elementów budowania zaufania do demokracji, instytucji i procesów demokratycznych. Unia Europejska, która ceni demokrację bardzo wysoko, traktuje transparentność jako warunek utrzymania zaufania Europejczyków i dalsze wsparcie procesu integracji europejskiej. Instytucje europejskie również rozumieją znaczenie oceny polityk publicznych, stąd otwartość na słuchanie opinii obywateli państw członkowskich.
Przygotowane w ramach projektu zalecenia dotyczące poprawy przejrzystości w Unii Europejskiej opierają się na opiniach młodych Europejczyków biorących udział w projekcie SIA4Y współfinansowanym przez program Europa dla Obywateli. Aby zapoznać się z siedmioma rekomendacjami przeczytaj lub pobierz plik w jęz. angielskim.
-
Transparency needs.pdf
pdf ・1.01 MB