Wszyscy mówią, że warto, ale nie wszyscy w to wierzą. Tak można podsumować podejście organizacji pozarządowych do prowadzenia działań w mediach społecznościowych. Dlatego próbujemy przedstawić najważniejsze korzyści dla organizacji non profit, płynące z komunikacji w social media i podpowiadamy, czym kierować się przy wyborze kanału.
Facebook zamiast gazety
Kilka lat temu największe strony internetowe w Polsce miały charakter informacyjny, a ludzie korzystali z nich w tym samym celu, w jakim zwykle czyta się codzienną prasę. Obecnie miejsce informacyjnych serwisów zajęły media społecznościowe, które zyskały olbrzymią popularność, stając się tym samym forum wymiany poglądów i myśli, relacji z wydarzeń czy rekomendacji. Przestrzenią, gdzie każdy może napisać niemal wszystko, udostępnić treści innych, skomentować, podać dalej.
Tego typu aktywnościom zwykle towarzyszą emocje, a co za tym idzie – zaangażowanie użytkowników. Ponieważ internauci spędzają w social media znaczną część swojego czasu, nie mogło w tej przestrzeni zabraknąć także organizacji, pragnących dotrzeć ze swoim przekazem do nowych grup docelowych. Organizacje te, zarówno komercyjne, jak i największe podmioty o charakterze non profit szybko odkryły, jak wiele zalet ma komunikacja w social media. Ciągle jednak wiele mniejszych NGO-sów nie do końca docenia moc Facebooka, Twittera, YouTube’a i innych.
Czemu warto?
Media społecznościowe to najprostszy, najtańszy i zarazem najpopularniejszy wśród potencjalnych odbiorców własny kanał komunikacji dla organizacji pozarządowej, której w wielu przypadkach łatwiej jest założyć fanpage na Facebooku niż zbudować witrynę w Internecie. Umożliwiają one prowadzenie działalności edukacyjnej, która polega na czymś więcej niż samo informowanie, ponieważ opiera się na zachętach do wyrażenia zdania czy podzielenia się wiedzą ze znajomymi. Z kolei rekomendacja od dawna uważana jest za najskuteczniejszą formę reklamy. Social media dają ponadto możliwość działania przy stosunkowo niskich kosztach promocji, które z kolei często zamykają organizacjom drogę do mediów tradycyjnych. Jednocześnie stanowią atrakcyjną formę pracy dla wolontariuszy, którzy oprócz radości z faktu pomagania, zyskują cenne doświadczenie, które w przyszłości może zaprocentować w ich karierze.
Odpowiedz na pytania
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań warto zadać sobie kilka pytań dotyczących charakteru działalności naszej organizacji, oczekiwań, jakie wiążemy z aktywnościami w social media, rodzaju materiałów i treści, jakimi dysponujemy, a także nakładów finansowych, jakie możemy na tego rodzaju promocję przeznaczyć. Do dyspozycji mamy różne kanały, takie jak Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn czy blogi, które stwarzają właściwie nieograniczone możliwości promocji. Nie warto jednak od razu zakładać profili organizacji w każdym z wymienionych portali. Każdy z nich bowiem ma odmienną charakterystykę, wymaga różnego rodzaju treści udostępnianych z różną częstotliwością, jak również umożliwia dotarcie do różnych grup odbiorców. Aby z sukcesem rozpocząć działania w mediach społecznościowych, najlepiej wybrać jeden z serwisów i skupić się na jak najlepszym wykorzystaniu możliwości, jakie oferuje. Dopiero po jakimś czasie, gdy będziemy dysponować zarówno zasobem treści, jak i wiedzy na temat tego typu działań, warto rozszerzać je na kolejne platformy.
W kolejnych artykułach przedstawimy najważniejsze argumenty przemawiające za poszczególnymi platformami oraz podpowiemy, jakich narzędzi używać, aby prowadzenie komunikacji w social media było szybkie i efektywne.
Źródło: Technologie.ngo.pl