Media społecznościowe a myślenie krytyczne i włączenie społeczne - bezpłatny zestaw narzędzi (EN)
Celem zestawu narzędzi jest przedstawienie szczegółowego obrazu siły mediów społecznościowych w określaniu tego, kim jesteśmy, naszych upodobań i obaw, problemów, jakie napotykamy w sieci, a także wpływu na stabilność społeczną, demokrację i spójność społeczną, w zależności od sposobu ich wykorzystania.
PUBLIKACJA BEZPŁATNA, dostępna jedynie w j. angielskim.
Ten zestaw narzędzi został stworzony przez partnerów projektu Social (Media) Inclusion: Kairos Europe Ltd (koordynator projektu, Wielka Brytania), Itaka Training (Włochy), Fundację Pro Scientia Publica (Polska), EDUnaut (Chorwacja) i Inter Alia (Grecja). Jest on skierowany do praktyków, edukatorów, trenerów, liderów społecznośc lokalnych, ale może być również używany przez wszystkich zainteresowanych, którzy chcieliby uczyć się samodzielnie.
smiproject.eu/wp-content/uploads/2021/03/SMI-Toolkit_final-1.pdf
Zestaw jest podzielony na 5 głównych rozdziałów, które zostały dokładnie zbadane i napisane przez partnerów projektu:
1. Edukacja społeczna (medialna) i podziały cyfrowe (EDUnaut)
2. Cyfrowa tożsamość (Fundacja Pro Scientia Publica)
3. Cyfrowe zagrożenia (Itaka Training)
4. Postrzeganie online i dyskryminacja (Kairos Europe)
5. Media społecznościowe, dziedzictwo kulturowe i integracja społeczna (Inter Alia)
Zestaw rozwija wiele różnych umiejętności, od zakładania prawidłowej tożsamości cyfrowej z zachowaniem równowagi i nauki właściwego zachowania w Internecie, po ochronę przed oszustami, fałszywymi profilami, dezinformacją i dezinformacją. Ponadto, udziela wskazówek, jak radzić sobie z dyskryminacją w sieci, mową nienawiści czy trolami. Z drugiej strony, ten zestaw narzędzi promuje również integrację i pokazuje, jak wykorzystywać media społecznościowe w pozytywny i konstruktywny sposób, aby budować lepsze i bardziej integracyjne społeczeństwo.
Rozdziały mogą być zmieniane i dostosowywane w zależności od tego, jak trener chciałby wykorzystać ten materiał. Lekcje zawierają cele, rezultaty, plan zajęć, główne treści, działania, wyjaśnienia, odniesienia, zasoby zewnętrzne i studia przypadków. Mogą one zostać wykorzystane i zaadaptowane przez trenerów, którzy chcieliby prowadzić sesje z większymi grupami, jak również mogą być wykorzystane do samodzielnej nauki przez każdego, kto jest zainteresowany tymi ważnymi tematami.
Wszelkie sugerowane czasy zajęć lub instrukcje zawarte w rozdziałach powinny być traktowane jako wskazówki. Zachęcamy do dostosowania planu lekcji i jego treści do własnych potrzeb i doświadczeń, a zwłaszcza do kontekstu swojej grupy. Zalecamy również pozostawienie na koniec sesji trochę czasu na refleksję nad jej treścią i podzielić się wrażeniami i opiniami.
Ponadto, opracowaliśmy dodatkowe informacje i ćwiczenia, z których mogą korzystać trenerzy prowadzący sesje online, a które stanowią uzupełnienie informacji zawartych w podstawowym zestawie narzędzi. Są one odstępne na stronie internetowej projektu: https://smiproject.eu/
Publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu Erasmus+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.
Źródło: smiproject.eu