Projekty adresowane są do ściśle określonego grona odbiorców. Możemy ich podzielić na odbiorców pośrednich i bezpośrednich. Promocja pozwala na wyłonienie tych osób, dlatego tak ważne, by była ona skuteczna. Media mogą nam w tym bardzo pomóc.
Odbiorcy pośredni to osoby, które zetkną się z działaniami w naszym projekcie, lecz nie będą brały w nim bezpośredniego udziału (np. odbiorcy artykułów, spotów w mediach, odbiorcy informacji o projekcie itp.). Odbiorcy bezpośredni natomiast to osoby, które wezmą udział w naszym projekcie, w jego działaniach np. w szkoleniach, przy organizacji wydarzeń itp.
Można sobie wyobrazić zdenerwowanie projektodawcy w przypadku problemów z wyłonieniem osób biorących udział w projekcie. Wskazywałoby to, że opisywany w potrzebie realizacji projektu problem nie jest na tyle poważny, jak go opisano. Dlatego ważne jest, by dobrze zaplanować, jak dotrzeć do tych osób i jednocześnie przekonać je do udziału w naszych przedsięwzięciach. Mechanizmów do wyboru jest wiele, a jednym z nich wykorzystanie w tym celu mediów: prasy, radia, telewizji, a także Internetu.
Prasa
Decydując się na działania w prasie mamy do wyboru przede wszystkim ogłoszenie lub artykuł sponsorowany. Ogłoszenia najczęściej wykorzystywane są w przypadku poszukiwania uczestników kursów, szkoleń czy wydarzeń lokalnych. W przypadku wykorzystywania prasy ważne jest jaki obszar zamieszkuje grupa docelowa projektu. Możemy wtedy zdecydować się na gazetę lokalną, regionalną lub ogólnopolską. Koszt ogłoszenia zachęcającego do udziału w projekcie waha się od 400 wzwyż (w zależności od gazety oraz wielkości ogłoszenia). Oprócz zasięgu terytorialnego gazety ważne jest również jej tematyka. Dla przykładu jeżeli poszukujemy osoby działające w biznesie, najlepiej wybrać gazetę, poświęconą właśnie temu sektorowi. Jeżeli poszukujemy uczniów lub studentów, spróbujmy umieścić nasze ogłoszenie w gazecie młodzieżowej.
Nieco droższą, lecz wartą uwagi kwestią jest wykupienie powierzchni prasowej do zamieszczenia w niej artykułu sponsorowanego. W artykule tym możemy opisać szerzej m.in. problem, na którego odpowiedzią jest nasz projekt i jednocześnie wskazać na narzędzia przeciwdziałania lub zapobiegania jego powstawaniu. Doradcy Regionalnego Ośrodka EFS w Lesznie byli autorami niejednego takiego artykułu - artykuły sponsorowane, w zależności od tego w jakiej gazecie są publikowane, mogą dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców – czytelników danego tytułu – dzięki czemu uświadamiamy ich o problemach, z którymi spotyka się wiele osób wokół nas – opowiada Dagmara Kistela, kierownik Regionalnego Ośrodka EFS w Lesznie – skupiamy się jednak nie na samym problemie, lecz na tym, w jaki sposób można jemu zapobiec. Dla przykładu pisząc o trudnościach na rynku pracy osób niepełnosprawnych, wskazujemy na Zakłady Aktywności Zawodowej, które takie osoby zatrudniają. Opisujemy przykłady korzyści jakie płyną z takich rozwiązań.
Radio
Według badań ośrodka Millward Brown SMG/KRC Polacy słuchają radia średnio 3 godziny dziennie. Słuchają go w pracy, w samochodzie, a także w domu. Poza tym w odróżnieniu od telewizji, odbiorcy nie odchodzą od odbiorników w trakcie emisji reklam, ani nie zmieniaj kanałów. Dlatego reklama w radiu trafia do szerokiego grona odbiorców i warto się na nią zdecydować dysponując odpowiednimi środkami. Spot radiowy trwa przeważnie ok. 30-40 sekund. Musimy się zastanowić jak wykorzystać ten czas by przekazać za pomocą jedynie fonii treść, która trafi do słuchaczy. Reklama najczęściej przedstawia pewien problem oraz rozwiązanie tego problemu. Z pewnością przyda się tu ciekawy, oryginalny pomysł, który sprawi, że nasza reklama odróżni się od innych. Scenariusz ma na celu nadanie treści oryginalnej formy. Musimy dobrze zaplanować kampanię radiową by dobrze spożytkować wydane środki, które są zresztą niemałe – emisja pojedynczego spotu, w zależności od radia, dnia oraz godziny wynosi od 200 zł do nawet 20 tys. zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty wyprodukowania spotu. Planując kampanię radiową starajmy się by nie była ona za długa, gdyż może to spowodować znudzenie i negatywny odbiór reklamy.
Telewizja
Reklama telewizyjna jest prawdopodobnie najskuteczniejszą formą dotarcia z przekazem do odbiorców. Jej największą zaletą jest operowanie zarówno obrazem, słowem jak i dźwiękiem. Reklama telewizyjna bazuje przede wszystkim na obrazie. To obraz wywiera pierwsze wrażenie na odbiorcach. Zasięg dotarcia do odbiorców jest równie wysoki jak w przypadku reklam radiowych jeżeli nie większy. Ponadto ocenia się, że reklama telewizyjna ma największą wiarygodność. Jeżeli zdecydujemy się na tę formę reklamy musimy pamiętać o tym samym co w przypadku reklamowy radiowej - tu także musimy jednak mieć sprecyzowaną wizję reklamy, która przyciągnie i zainteresuje widza. Z racji tego, że to obraz odgrywa tutaj największą rolę, musimy podjąć decyzję co pokazać. Dlatego i tutaj dobry scenariusz spotu jest bezcenny. Koszt emisji spotu reklamowego w telewizji regionalnej jest porównywalny ze spotami radiowymi w rozgłośniach regionalnych. W odróżnieniu jednak od radia, ceny reklam w telewizji są droższe w weekendy, gdyż wtedy jest największa oglądalność.
Internet
Wykorzystanie prasy, radia i telewizji wymaga od nas poniesienia niemałych środków finansowych. W przypadku kiedy ich nie posiadamy, warto skierować swoje działania w kierunku Internetu, który rozwija się w zawrotnym tempie i co jakiś czas daje coraz to nowsze mechanizmy docierania do użytkowników. W globalnej sieci istnieje szereg portali dających możliwość zamieszczania ogłoszeń nieodpłatnie. Należy jednak pamiętać, że jeśli chcemy dla przykładu zwrócić się do przedstawicieli organizacji pozarządowych, to musimy zamieścić informacje na stronach, na które mamy pewność, że te osoby odwiedzają. Najpopularniejsze przykłady takich stron to oczywiście www.ngo.pl, czy w skali regionalnej www.wielkopolskie.ngo.pl lub www.wielkopolskiewici.pl. Także samorządy coraz częściej dają taką możliwość. Oprócz zamieszczania ogłoszeń w sieci można także posłużyć się mailingiem. Bazy organizacji znaleźć można w Internecie, choćby na wspomnianych stronach samorządów.
Warto wspomnieć również o banerach internetowych umieszczanych na wszelakich portalach internetowych. Pomimo tego, że wykonanie takiego baneru nie jest drogie, to jednak wykupienie miejsca na jego emisję może kosztować od kilkuset złotych, po nawet kilka tysięcy. Wszystko zależy od wielkości, a co za tym idzie miejsca , w którym baner jest emitowany na stronie, oraz od samych portali. Co ciekawe wcale nie musi być tak, iż im bardziej popularny portal tym wyższa cena emisji - ceny są tutaj bardzo zróżnicowane. W kampaniach promocyjnych w Internecie wygodne jest to, iż w zależności od tego jaką kwotą dysponujemy, osoby administrujące portalem przygotują nam odpowiednią ilość odsłon, w dowolnym czasie. Należy Jednak pamiętać, że im dłuższy okres emisji przy zachowanej liczbie odsłon, naraża nas na niebezpieczeństwo mniejszego prawdopodobieństwa natrafienia na emisję naszego baneru (ponieważ emitowane one są naprzemiennie z innymi banerami). Dlatego czasem lepiej zaplanować kampanię krótszą, ale za to intensywniejszą. Tutaj także pamiętać należy żeby decydować się przede wszystkim na portale, w których mamy pewność, że odwiedzają je konkretne osoby, na których nam zależy.
Jeżeli środki wydawane na promocję w mediach pochodzą ze źródeł zewnętrznych należy pamiętać o odpowiednim ich oznakowaniu. W przypadku reklam radiowych niezbędna będzie często informacja o współfinansowaniu. W przypadku prasy, telewizji czy te Internetu dojdą tutaj dodatkowo także odpowiednie logotypy. Wszelkiego rodzaju informacji dotyczących rozmieszczania logotypów i informacji o współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Społecznego można zaczerpnąć z wytycznych dotyczących oznaczania projektów znajdujących się na stronach internetowych programów operacyjnych, w księdze identyfikacji wizualnej Narodowej Strategii Spójności lub bezpośrednio od doradców Regionalnego Ośrodka EFS w Lesznie.
Dziennikarze
Oprócz stosowania takich narzędzi jak reklamy, ogłoszenia, artykuły itp., starajmy się nagłaśniać organizowane przez nas wydarzenia w taki sposób, by zainteresować nimi dziennikarzy, wszystkich podanych wyżej mediów. Jeśli nam się to uda, będziemy mieć świetną reklamę tego co robimy, a co za tym idzie całej organizacji. Wysyłając informację do dziennikarzy adresujmy ją na konkretne nazwisko. W treści maila zawrzyjmy jedynie te informacje, które będą dla dziennikarza ważne, a mianowicie datę, miejsce oraz krótki opis wydarzenia. Zbyt długi mail może zniechęcić adresata do jego przeczytania. Nie zaszkodzi zadzwonić po pewnym czasie do redakcji z pytaniem czy są zainteresowani udziałem w wydarzeniu, o którym pisaliśmy w mailu. Możemy wtedy już bardziej szczegółowo opisać nasze przedsięwzięcie.
Media w dzisiejszym świecie często określane są jako czwarta władza. Dlatego należy wykorzystywać je do naszych celów promocyjnych. W zależności od tego jakimi dysponujemy środkami, możemy tak zaplanować kampanię promocyjną, że nie będziemy mieli problemów ze znalezieniem grupy docelowej, a co za tym idzie ze zrealizowaniem zakładanych rezultatów. Pamiętajmy jednak by pomyśleć o niej stosunkowo wcześnie, a mianowicie przy opracowywaniu budżetu, żeby wiedzieć, ile będziemy mogli wydać.
Artykuł powstał w ramach projektu Regionalny Ośrodek EFS w Lesznie. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pobierz
-
na piątek? - ustalam z Pisopem
670061_201107121511210156 ・38.72 kB
-
201108041514410299
673755_201108041514410299 ・38.72 kB