Ambicje zawodowe, chęć samorealizacji oraz potrzeba niezależności finansowej. To wielkie wyzwania, które stoją przed kobietami, chcącymi pogodzić karierę zawodową z rolą matki. Szacuje się, że rozłąka z małym dzieckiem, zwłaszcza gdy jest karmione piersią, stanowi przeszkodę w powrocie do pracy dla 20% kobiet.
Partnerstwo na rzecz aktywizacji matek powracających na rynek pracy
Partnerstwo skorzystało z doświadczeń prowadzonego wcześniej przez Fundację RoRo oraz OPS dzielnicy Mokotów, Klubu Mam na Służewcu w Warszawie. W jego ramach została przeprowadzona II edycja projektu Klub Biznes Mam, który został stworzony z myślą o kobietach chcących założyć własną działalność gospodarczą. Kilku dziewczynom to się udało. Jedna założyła klubokawiarnię „Chwila Moment” znajdującą się na Mokotowie w Warszawie, a druga sklep internetowy – sklepwkropki.pl, oferujący m.in nosidełka tonga – mówi Anna Buchmiet, założycielka Klubu Mam. W projekcie wzięły udział mamy przebywające na urlopie macierzyńskim bądź wychowawczym oraz pozostające bez pracy. Istotnym elementem partnerstwa było również opracowanie diagnozy sytuacji zawodowej kobiet wychowujących małe dzieci oraz wsparcie szkoleniowo-doradcze.
Szkolenia dla mam
Szkolenia podzielone były na 3 moduły tematyczne. Pierwszy dotyczył poprawy samooceny, wzmocnienia swojego potencjału oraz pracy nad wizerunkiem, drugi przybliżał podstawy przedsiębiorczości i zarządzania, natomiast trzeci skupiał się na ekonomii społecznej jako narzędziu przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. Łącznie zrealizowano 93 godziny szkoleniowe. Dotyczyły one m.in. księgowości, tworzenia biznesplanu i marketingu. Uczestniczki bardzo ceniły sobie również szkolenia miękkie, chociażby z asertywności, ponieważ po tego typu warsztatach uwierzyły w siebie i swoje możliwości – dodaje Anna Buchmiet.
Szkolenia zostały uzupełnione o indywidualne spotkania z ekspertem, konsultacje w zakresie rozpoczęcia działalności w obszarze ekonomii społecznej, a także o wizytę studyjną w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej prowadzonym przez kobiety. Partnerstwo skorzystało także z pomocy Anioła Ekonomii Społecznej, a działania grupy promowane były na Targach CSR w Warszawie.
Okazało się, że matki po urodzeniu dziecka posiadają bardzo dużą motywację do podjęcia zatrudnienia i zmiany swojej sytuacji, jednak często mają zaniżoną samoocenę. Dotyczy to zarówno kobiet z wyższym wykształceniem, jak i o niższym poziomie edukacji, czy kobiet, które wcześniej w ogóle nie pracowały. W rezultacie partnerstwo pokazało uczestniczkom, w jaki sposób mogą łączyć pracę zawodową z rolą matki, a także wskazało sektor ekonomii społecznej jako ten, w którym matki mogą się rozwijać zawodowo.
Źródło: informacja nadesłana