Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Zakończyła się akcja Masz głos, masz wybór 2006 zorganizowana przez Fundację im. Stefana Batorego i Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Genezą akcji był program Fundacji Masz głos, masz
wybór. Samorząd jest Twój, monitorujący obietnice wyborcze,
skierowany do kandydatów na wójtów, burmistrzów i
prezydentów.
Celami, jakie stawialiśmy sobie w tegorocznej edycji akcji
Masz głos, masz wybór było:
- zaangażowanie ludzi do dyskusji o problemach lokalnych,
- stworzenie przestrzeni dla publicznej debaty z kandydatami do Samorządu,
- zwiększenie frekwencji w wyborach samorządowych.
Do udziału w akcji Masz głos, masz wybór
zaprosiliśmy organizacje pozarządowe i szkoły. Wydaje się, że
trafiliśmy w prawdziwą potrzebę społeczną, gdyż odzew organizacji z
całej Polski był bardzo duży. Zgłosiło się ich 340 – co
stanowi swoisty rekord w historii polskich projektów
obywatelskich.
Program akcji przewidywał zrealizowanie trzech
działań:
- diagnozy problemów społeczności lokalnej,
- zorganizowania debaty z kandydatami na wójtów, burmistrzów i prezydentów na temat zdiagnozowanych problemów,
- przeprowadzenia kampanii frekwencyjnej.
Zespół Trenerski Stowarzyszenia Szkoła Liderów
przeprowadził szkolenia dla uczestników akcji, podczas których
posiedli oni umiejętności angażowania społeczności do myślenia o
problemach lokalnych, zachowania neutralności i wiarygodności,
radzenia sobie z trudnymi sytuacjami podczas debat i skutecznego
kontaktowania się z mediami. Szkolenia były też okazją do poznania
innych uczestników z własnego województwa i szukania form
współpracy.
Pierwszym krokiem, jaki podjęli uczestnicy była promocja
akcji poprzez nawiązanie kontaktów z lokalnymi mediami. Kilka
organizacji stworzyło koalicje regionalne, aby tym skuteczniej
realizować akcję na swym terenie. W wyniku działań związanych akcją
Masz głos, masz wybór w wielu gminach zbadano
potrzeby mieszkańców, analizowano dokumenty i prasę lokalną,
prowadzono badanie ankietowe.
Problemy wskazane przez mieszkańców były przedmiotem
debat z kandydatami na wójtów, burmistrzów i prezydentów
miast, a także z przedstawicielami komitetów wyborczych. W
całej Polsce odbyło się 107 takich debat, podczas których kandydaci
odnosili się do problemów gminy i odpowiadali na pytania z sali. W
wielu miejscowościach nigdy przedtem nie było przedwyborczych
debat, a wyborcy pierwszy raz mieli możliwość zadania pytań
kandydatom.
Wiele szkół uczestniczących w akcji zorganizowało
konkursy na plakat frekwencyjny, najlepsze prace drukowano i
rozwieszano na terenie gminy. Nauczyciele organizowali lekcje na
temat Samorządu i spotkania z przedstawicielami władz.
W Słupsku Centrum Inicjatyw Obywatelskich zorganizowało
happening na przystankach autobusowych. Młodzi ludzie ubrani
w płaszcze przeciwdeszczowe łowili plastikowe ryby pływające w
dziecinnych dmuchanych basenikach. Rozdawali też przechodniom
ulotki zachęcające do wzięcia udziału w wyborach. Całe wydarzenie
nawiązywało do hasła: „Nie bądź rybą. Daj głos”.
Wspierając działalność naszych uczestników
zorganizowaliśmy kampanię frekwencyjną pod hasłem „Jesteś
stąd. Lepiej głosuj.” Wydrukowaliśmy plakaty, ulotki, naklejki,
które potem rozesłaliśmy do wszystkich organizacji uczestniczących
w akcji. Wyprodukowaliśmy również spot radiowy, który wysyłaliśmy
do redakcji regionalnych, był on również emitowany przez Radio dla
Ciebie i Tok FM. Powstała reklama telewizyjna – gra w kółko i
krzyżyk – którą emitowały stacje telewizyjne: TVN, TVN 24, Polsat,
TV4, MTV. Spot ten był też wyświetlany w 23 kinach w całej
Polsce.
11 listopada w Warszawie odbył się happening, podczas
którego młodzi ludzie przebrani za królów z pocztu Matejki
rozdawali przechodniom korony z napisem „Ja tu rządzę. 12 listopada
2006. Masz głos x masz wybór”. Każdy z królów miał na
tabliczce hasło profrekwencyjne odwołujące się do jego przydomku
np. Co jakiś czas wszystko wymaga naprawy -
Kazimierz Odnowiciel, Te same prawa dla nich i dla
nas- Kazimierz II Sprawiedliwy,
Czy Wam się to uśmiecha, czy nie idą wybory -
Bolesław Krzywousty.
Trudno zmierzyć, jaki wpływ miała nasza akcja na
tegoroczną frekwencję (45,86%), nie ulega wątpliwości, że była ona
wyższa od frekwencji z 2002 roku (40,17%). Jeszcze trudniej ocenić,
o ile dzięki nam wzrosła świadomość obywatelska Polaków. Faktem
niezaprzeczalnym jest, że w 224 gminach w całej Polsce od wiosny
tego roku organizacje pozarządowe przypominały Polakom, że mają
wybór.
Widząc, jak wiele jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie
angażowania Polaków do współodpowiedzialności za społeczność
lokalną, chcemy kontynuować akcję po wyborach.
Chcemy, aby nowo wybrane władze wiedziały, że ich wyborcy przyglądają się ich działaniom, wspierają w mądrych przedsięwzięciach i wyrażają sprzeciw wobec ich błędnych decyzji.
W styczniu do wszystkich dotychczasowych uczestników akcji prześlemy szczegółowe propozycje dotyczące kontynuacji akcji Masz głos, masz wybór. Można będzie je również znaleźć na www.maszglos.pl.
Chcemy, aby nowo wybrane władze wiedziały, że ich wyborcy przyglądają się ich działaniom, wspierają w mądrych przedsięwzięciach i wyrażają sprzeciw wobec ich błędnych decyzji.
W styczniu do wszystkich dotychczasowych uczestników akcji prześlemy szczegółowe propozycje dotyczące kontynuacji akcji Masz głos, masz wybór. Można będzie je również znaleźć na www.maszglos.pl.
Mamy nadzieję, że uczestnicy akcji będą z nami dalej, że
poprą nasze starania o poprawienie świadomości obywatelskiej
Polaków, i że za 4 lata wspólnie będziemy świętować kolejne pobicie
frekwencyjnego rekordu.
Jeszcze raz dziękujemy organizacjom, które przystąpiły do
Akcji. Dziękujemy też wszystkim firmom, stacjom radiowym i
telewizyjnym za pomoc, poparcie i zaangażowanie.
Maria Mańkowska
koordynator akcji Masz głos, masz wybór
Stowarzyszenie Szkoła Liderów
koordynator akcji Masz głos, masz wybór
Stowarzyszenie Szkoła Liderów
Portal organizacji pozarządowych ngo.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.