Bukowanie terminów online lub za pomocą aplikacji stało się bardzo popularne. Również polskie urzędy, chcąc usprawnić pracę i skrócić czas oczekiwania w kolejkach, idą z duchem czasu i otwierają się na technologię.
Jak donosi rządowy portal gov.pl, Polacy w ciągu nieco ponad dwóch lat umówili online już przeszło 10 milionów wizyt w urzędzie skarbowym. Z ankiet - które chętnie wypełniają po skorzystaniu z usługi - wynika, że przynosi ona obiecujące rezultaty. Czy już niebawem będziemy mogli załatwiać większość urzędowych spraw bez wychodzenia z domu? Okazuje się, że nie tylko urząd skarbowy, ale i mniejsze placówki korzystają z dobrodziejstw technologii.
Technologia wspiera urzędy. Mniejsze kolejki dzięki zapisom online
– Wiadomo, kto przychodzi do czytelni, ile osób będzie, więc można z łatwością wybrać termin, gdzie nie ma kolejek i wtedy się zapisać - mówi Mariusz Kluczewski, kierownik Działu Udostępniania Archiwum Narodowego w Krakowie o stosowanym w urzędzie systemie zarządzania rezerwacjami Bookero, który jest dziełem polskiego start-upu. Z tego samego rozwiązania korzystają też w Archiwum Akt Nowych, Archiwum Akt Dawnych, a także w Archiwum Narodowym w Poznaniu.
Pracownicy działu administracyjno-organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szprotawie przekonują, że system do zarządzania rezerwacjami online świetnie sprawdzały się w okresie pandemii. Dzięki funkcjonalnościom można było tak zaplanować obsługę petentów, by spełniać zmieniające się obostrzenia sanitarne. Z elastycznego czasu rezerwacji cieszą się też sąsiednim Starostwie Powiatowym w Żaganiu:
– Kolejek nie ma w ogóle, bo ustawiliśmy czas rejestracji na 10 minut i ktoś, kto chce do nas przyjść, wybiera termin razem z godziną. Z systemu korzystamy od dwóch lat i nigdy nie było z tym żadnych kłopotów - mówi informatyk urzędu, Tomasz Makowski. Bookero oferuje 14-dniowy bezpłatny okres próbny, w trakcie którego można poznać funkcjonalności systemu i dostosować je do wymogów danego urzędu, firmy lub innego podmiotu.
Bookero - system nie tylko dla urzędów
W minionych miesiącach system był wykorzystywany do koordynacji działań wolontariuszy niosących pomoc osobom poszkodowanym w wyniku wojny w Ukrainie. Bookero wspiera też schroniska dla zwierząt, udostępniając im za darmo swoją technologię. Współpracę ze start-upem przedłużyło też Centrum Służby Rodzinie w Łodzi, a zaowocuje ona rezerwacją terminów na porady psychologiczne, prawne oraz dyżury specjalistów: funkcjonariuszy policji, pedagoga czy doradcy zawodowego.
Platforma nie pobiera prowizji od transakcji i oferuje elastyczny system rezerwacji, których liczba w ostatnim roku została podwojona do przeszło 200 tysięcy miesięcznie.