Zwycięzcą tegorocznej edycji konkursu Fundusz Innowacji jest narzędzie MamBoGram, powołane do życia przez Fundację To My. Na czym polega wyjątkowość tego rozwiązania? Zapraszamy do rozmowy z Markiem Maruszczakiem, prezesem Fundacji.
Słowem wstępu wyjaśnimy jedynie, dlaczego projekt wspierający grywalizację jest ważny z punktu widzenia sektora pozarządowego. Ta forma bezpośredniego angażowania odbiorców w prowadzone działania istnieje właściwie od niedawna, jednak bardzo szybko zdobyła sobie uznanie, ponieważ łączy dwie niezwykle istotne sprawy – chęć pomocy oraz zabawę.
Grywalizacją nazywamy wykorzystanie pewnej mechaniki znanej z gier, a więc wypełniania zadań, gromadzenia punktów, wcielania się w różne postaci, etc. do aktywizacji społeczności i zwiększenia zaangażowania odbiorców w daną sprawę. W skrócie, polega na stworzeniu pewnego rodzaju scenariusza, w myśl którego chcielibyśmy pokazać, czym się zajmujemy oraz zachęcić społeczność do wsparcia nas, przy czym dla wspierających ma to formę zabawy – zdrowej rywalizacji w słusznej sprawie.
Dobrze wykorzystana grywalizacja jest w stanie przyciągnąć ludzi do wykonywania zadań, które w innych warunkach mogłyby zostać uznane za nieciekawe, ale dzięki elementowi zabawowemu zyskują zupełnie nowy wymiar.
Projekt MamBoGram.pl jest miejscem, w którym każdy może sam zbudować swoją grywalizację, ale bez znajomości strony technicznej takiego przedsięwzięcia. Siłą narzędzia jest prostota oraz intuicyjność, a więc po naszej stronie leży tak naprawdę jedynie opracowanie pomysłu, który chcielibyśmy wcielić w życie. Więcej o zaletach takiego rozwiązania niech powie sam pomysłodawca…
Dzięki wygranej w konkursie „Odkryj e-wolontariat” otrzymaliśmy środki na nagrody w grze. Samą zgrywalizowaną stronę internetową musieliśmy jednak wykonać we własnym zakresie. W zespole nie mamy profesjonalnego programisty, dlatego wszystkie prace wiązały się z jednoczesną nauką i zajęły dość dużo czasu.
Jednocześnie, zainteresowanie Planetą Zapomnianych Książek, zarówno ze strony graczy, jak i instytucji i organizacji, przerosło nasze przewidywania. Proces tworzenia podobnej strony okazał się jednak zbyt skomplikowany lub czasochłonny dla większości NGO.
Jakie są założenia i cele powołania do życia MamBoGram? Czy to chęć pokazania, że grywalizacja może służyć dobrej sprawie, czy może po prostu jednoczesna promocja samej idei grywalizacji i szeroko rozumianej działalności charytatywnej?
Efektem pracy użytkownika jest strona internetowa, która ma wbudowane mechanizmy grywalizacyjne. Gracze mogą dołączać do nowej gry i zdobywać punkty w różnych misjach. Mambogram.pl pozwala na nagradzanie punktami np. za:
-
wgranie i opublikowanie zdjęcia, tekstu, grafiki lub innego pliku. Dzięki temu NGO mogą np. zachęcać graczy do udziału w wydarzeniach. Uczestnik wykonując selfie na imprezie po pierwsze udowadnia swój udział, po drugie tworzy materiał promujący wydarzenie, a po trzecie otrzymuje w zamian punkty;
-
udostępnianie dowolnych materiałów ze strony gry w mediach społecznościowych;
-
odwiedzanie różnych stron internetowych – twórca gry może przyznać punkty zarówno za przeglądanie materiałów na stronie gry, jak i za przejście na stronę np. danej organizacji;
-
komentowanie materiałów na stornie gry – dzięki temu gracz jest motywowany do wyrażania swoich opinii;
-
pozyskanie nowych graczy;
-
regularne odwiedzanie strony gry – im częściej gracz będzie pojawiał się na stronie tym więcej punktów dziennie może otrzymywać;
- rozwiązywanie quizów i zagadek.
Możliwości jest więcej, a w ramach misji można tworzyć procesy składające się z kombinacji kilku z nich. Np. gracz otrzyma dodatkowe punkty jeżeli opublikuje zdjęcie, skomentuje fotografię innego gracza i udostępni ją na Facebooku.
Prawie wszystkie rodzaje misji mogą być punktowane automatycznie lub dopiero po decyzji twórcy gry oraz moderatora. Dzięki temu, niektóre działania można automatyzować a inne znacznie uprościć.
Twórca gry może z łatwością zapanować nad graczami, tworząc rankingi zbiorcze lub rankingi tylko wybranych misji. Może zdecydować, jaką nazwę będą nosiły punkty zdobywane przez graczy. Na Planecie Zapomnianych Książek są to BookCoiny, ale można nagradzać monetami, diamentami lub dowolnym innym “wyrazem”. Można przyznawać graficzne odznaki i rangi za wykonywane zadania. Dostęp do niektórych podstron gry i misji można ograniczyć wyłącznie do osób, które zdobyły określoną liczbę punktów. Dzięki temu dodatkowo motywuje się graczy do aktywności na stronie.
**
Fundusz Innowacji jest częścią programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności pn. Nowe Technologie Lokalnie, którego realizatorem jest Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Źródło: Technologie.ngo.pl