W poniedziałek radni Sejmiku Województwa Małopolskiego przegłosowali uchwałę antysmogową dla Małopolski. – Całkowity zakaz palenia drewnem w Krakowie jest zbyt radykalnym rozwiązaniem – mówi Marcin Brysiak, rzecznik kampanii „Nie Rób Dymu”.
Nowa uchwała antysmogowa jest zgodna z postulatami kampanii „Nie Rób Dymu”, promującej ekologiczne sposoby ogrzewania domu i potępiającej palenie śmieciami.
- Przepisy, które będą obowiązywać na terenie województwa małopolskiego, to bardzo słuszny krok. Od początku byliśmy za tym, by wprowadzać regulacje prawne, dotyczące palenia w piecach i kominkach, zamiast forsowania surowych zakazów. Aby ograniczyć smog, trzeba unormować rynek – mówi rzecznik kampanii Marcin Brysiak.
Właśnie o tym przedstawiciele akcji „Nie Rób Dymu” dyskutowali jesienią podczas otwartych konsultacji społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
- Cieszy nas przepis o zakazie używania drewna o wilgotności powyżej 20 proc., bo tylko takie gwarantuje podczas spalania ograniczenie niskiej emisji do minimum. Całkowity zakaz używania drewna nie jest naszym zdaniem konieczny. Suchego drewna warto używać także ze względów ekonomicznych. Z naszych badań wynika, że daje ono o 100 proc. więcej ciepła. Przy wilgotności 20 proc. są to 4 kWh na kg, a przy 50 proc. – już 2 kWh na kg. Ważne jest też odpowiednie ułożenie drewna w kominku, tak, by między jego kawałkami była przestrzeń, i rozpalanie go od góry – podkreśla Brysiak.
I dodaje, że oprócz regulacji prawnych niezwykle ważna w tym kontekście jest edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży.
- W Polsce brakuje programów dla najmłodszych, które uczyłyby ich dbania o czyste powietrze. Powinny być one finansowane z funduszy urzędów marszałkowskich oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – przekonuje rzecznik kampanii Marcin Brysiak.
„Nie rób dymu” to ogólnopolska, edukacyjna kampania społeczna. Jej celem jest przekazanie Polakom wiedzy na temat ekologicznego ogrzewania domów i mieszkań. Dzięki niej rozpoczęliśmy też publiczną debatę na temat drewna jako odnawialnego, nieuciążliwego dla środowiska i ekonomicznego źródła ciepła.
Strona internetowa nierobdymu.com oraz fanpage www.facebook.com/NieRobDymu/ są źródłem rzetelnych informacji dla wszystkich, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat jakości powietrza, sposobów dbania o środowisko i ekologicznych argumentów za paleniem drewnem. Pełnią też rolę platformy komunikacyjnej.
W projekt zaangażowaliśmy ekspertów i naukowców, m.in. z Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. To dr hab. inż. prof. Mariusz Filipowicz, mgr inż. Mateusz Szubela i mgr inż. Wojciech Goryl.
W ramach kampanii „Nie Rób Dymu” instytut badawczy ARC Rynek i Opinia przeprowadził badania na 1003 Polakach, mieszkających w domach jednorodzinnych, bliźniakach lub szeregowcach i posiadających własne źródło ogrzewania, czyli niepodłączonych do sieci ciepłowniczej.
W rezultacie powstał raport „Ogrzewanie drewnem, a jakość powietrza”, opublikowany w 500 egzemplarzach. Respondenci ocenili m. in. jakość powietrza w Polsce. Źle i bardzo źle ocenia je 21 proc. badanych, blisko jedna trzecia uznała, że powietrze jest dobre lub bardzo dobre, a połowa z nich stwierdziła, że zasługuje ono na średnią ocenę. Badanie sprawdzało też ich znajomość terminów takich jak smog, efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze i niska emisja. Okazało się, że Polacy najmniej wiedzą o zjawisku niskiej emisji. Poznaliśmy też kryteria, którymi kierują się przy wyborze materiału do ogrzewania domu. Niestety, najważniejsza dla nich jest cena, a najmniej ważny - wpływ na środowisko. To utwierdziło nas w przekonaniu, że kampania edukacyjna w Polsce jest konieczna.
Dodatkowo, w warunkach laboratoryjnych, przeprowadzono też naukową analizę emisyjności czterech najczęściej używanych przez Polaków gatunków drewna.
Współpracujemy z mediami, przygotowujemy materiały audio i wideo, jesteśmy aktywni na portalach społecznościowych. Organizujemy imprezy, spotkania, konferencje i pikniki naukowe w całej Polsce. Z naszą kampanią dotarliśmy już do ponad 7 mln osób na Facebooku, a nasze filmy obejrzało ok. 1 051 000 osób. Na temat „Nie Rób Dymu” powstało dotychczas 280 publikacji w mediach takich jak np. Puls Biznesu, Gazeta Finansowa, Gazeta Prawna, Polska The Times, Gazeta.pl, Murator, Polskie Radio, TVN i Polsat.
Obalamy mit, jakoby drewno było paliwem opałowym słabej jakości. Wpłynęliśmy również na ograniczenie liczby publikacji, w których kominek występuje jako palenisko będące źródłem smogu. Przekonujemy jednocześnie, że zamiast wprowadzania całkowitych zakazów, lepiej jest wdrożyć przemyślane regulacje prawne.
Źródło: inf. nadesłana