Europejski Fundusz Społeczny finansuje nie tylko działania na rzecz osób bezrobotnych, niepełnosprawnych - takie jak szkolenia zawodowe czy doradztwo. W jego obszarze zainteresowania są również działania pozornie niezwiązane z rynkiem pracy, jak chociażby działania skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym, pochodzących z obszarów wiejskich - tak jak to ma miejsce w gminie Lubawa.
Gmina Lubawa została zakwalifikowana przez
Fundację Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego w Warszawie do
realizacji programu edukacyjnego „Ośrodki Przedszkolne – szansa na
dobry start”, który jest współfinansowany ze środków Unii
Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ośrodki przedszkolne w ramach realizacji
programu będą funkcjonować do końca 2007r. Celem projektu jest
upowszechnianie alternatywnych form edukacji przedszkolnej dla
dzieci w wieku 3-5 lat we wsiach, w których nie ma przedszkoli.
Każdy ośrodek działaniami opiekuńczo-wychowawczymi obejmuje 15
dzieci w ramach prowadzonych 12 godzin zajęć w tygodniu.
Wyposażenie ośrodków, szkolenie i wynagrodzenie
nauczycielek. Dodatkowym wsparciem dla nauczycielek są konsultacje
psychologa oraz logopedy dojeżdżających do Ośrodków. Konsultacje
specjalistów będą dostępne także dla rodziców.
Gmina zapewnia pomieszczenia, w których będą
odbywały się zajęcia z dziećmi, pokrywa koszty ich eksploatacji,
zabezpiecza podstawowe materiały do pracy z dziećmi.
Program ma charakter ogólnopolskiego pilotażu,
w jego ramach w sześciu województwach tzw. ściany wschodniej, tj.
podlaskim, warmińsko-mazurskim, mazowieckim, lubelskim,
podkarpackim i świętokrzyskim powstało 90 ośrodków przedszkolnych,
w 36 gminach. W województwie warmińsko-mazurskim tylko pięć gmin
przystąpiło do realizacji programu.
1 grudnia 2005 w Gminie Lubawa otwarte zostały
trzy ośrodki przedszkolne: w Kazanicach, Prątnicy i
Grabowie-Wałdykach. Zajęcia w nich prowadzą: Monika Ertmańska,
Wioletta Graszek oraz Iwona Dudek. Jednostką koordynująca program w
Gminie Lubawa jest Ośrodek Pomocy Społecznej. Koordynacją programu
zajmuje się Karolina Ankiewicz.
Dzieci bardzo chętnie przychodzą do ośrodków, z
dużym zaangażowaniem biorą udział w realizowanych
przedsięwzięciach. Według nauczycielek dzieci w ośrodkach robią
najczęściej to, co najbardziej lubią. Bawią się z innymi dziećmi,
obserwują, naśladują, tworzą, malują, rysują, śpiewają i tańczą.
Poza tym ciężko "pracują" - każde zespołowe wykonanie jakiegoś
zadania to dla nich duży wysiłek. Mimo to chętnie uczą się nowych
rzeczy i samodzielnie wymyślają kolejne zadania. Dzieci bardzo
często same ustalają plan pracy oraz opracowują „projekty”. Do
wycinania, malowania, klejenia, wykorzystują różnego rodzaju
materiały. Są to nie tylko typowe materiały plastyczne, ale również
kukurydza, ryż, pojemniki po jogurtach, makulatura, itp.
Zgodnie z założeniami programu rodzice także
uczestniczą w zajęciach poprzez pełnienie dyżurów, których
harmonogram ustalają samodzielnie. Rodzice aktywnie włączyli się w
tworzenie i funkcjonowanie ośrodków. Zajmowali się umeblowaniem
placówek, ich wystrojem, na bieżąco pomagają organizować zajęcia
oraz imprezy integracyjne.