18 marca 2013 w łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych odbyła się konferencja inicjująca debatę poświęconą roli sektorów kreatywnych w rozwoju gospodarczym miasta i regionu. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele lokalnych władz, uczelni wyższych, firm kreatywnych oraz reprezentanci województw mazowieckiego i podlaskiego, które wraz z łódzkim uczestniczą w Partnerstwie realizowanym w ramach projektu Creative Poland.
Łódź jest miastem, które konsekwentnie stawia na dynamiczny rozwój oparty na kreatywnych, przedsiębiorczych, niebojących się wyzwań mieszkańcach oraz innowacyjnych przedsiębiorcach wykorzystujących w pełni dobrodziejstwa nowych technologii. - Przemysły kreatywne w Łodzi funkcjonują, ale chcielibyśmy, aby nabrały zupełnie innego wymiaru – zapowiedział wiceprezydent łodzi Marek Cieślak, którego wystąpienie otworzyło spotkanie - Miasto chce wspierać rozwój przemysłów kreatywnych, ale sama chęć to za mało i myślę, że warto spotykać się i na ten temat dyskutować.
Morze pomysłów
W ostatnich latach rozwój łódzkiego sektora kreatywnego jest nadzwyczaj dynamiczny. Jest to tendencja zauważalna nie tylko gołym okiem mieszkańców, którzy mogą znaleźć zatrudnienie w wielu nowopowstających firmach oraz uczestniczyć w ożywionym życiu kulturalnym, ale wynika wprost z badań. - Od 2004 roku diametralnie wzrósł przyrost liczby podmiotów sektora kreatywnego – stwierdziła Patrycja Pożycka, autorka badań poświęconych łódzkiej branży kreatywnej. - W samym 2010 roku powstało 450 nowych działalności zaliczanych do tego sektora, a do marca 2011 powstało 80 kolejnych. To więcej, niż liczba podmiotów, która powstała łącznie przed 2004 rokiem.
Kreatywni na pokład
W Łodzi nie brakuje pomysłów na działalność i nowych inicjatyw. Podczas konferencji zaprezentowano szereg projektów, które mają jeszcze bardziej uatrakcyjnić ofertę miasta. Jednym z takich skupionych na przyszłości działań jest Art Inkubator, czyli instytucja wsparcia mająca pobudzić przedsiębiorczość wśród artystów. Jako główny cel projektu Maciej Trzebeński, dyrektor naczelny Fabryki Sztuki w Łodzi, wskazał połączenie sztuki i biznesu oraz pogłębienie współpracy tych dwóch heterogenicznych obszarów rynku poprzez zrozumienie wzajemnych uwarunkowań i potrzeb.
W rozwój sektora kreatywnego angażują się także szkoły wyższe. Do kształcenia absolwentów potrafiących dobrze odnaleźć się na rynku pracy i w pełni wykorzystać swój talent niezbędna jest jednak zmiana podejścia. - Akademia to taki twór, który ma skłonności do tego, aby zachowywać skostniałe, stare struktury - stwierdził krytycznie dr hab. Mariusz Włodarczyk, Prorektor ds. Nauki, Rozwoju i Pozyskiwania Funduszy ASP. - Mamy tendencję, aby w relacji mistrz – uczeń przekazywać pewną wiedzę i dosyć mocno ją przy tym konserwować. W związku z czym istnieje taka możliwość, że trochę tracimy kontakt z rzeczywistością.
Rozwiązaniem powyższego problemu ma być Akademickie Centrum Designu, wzbogacające proces edukacji o warsztaty, szkolenia i laboratoria prowadzące prace badawcze dla zewnętrznych firm.
W Łodzi nie brakuje twórczych inicjatyw także na innych polach. Projekt OFF Piotrkowska prowadzi działalność kulturalną na terenie dawnej Fabryki Ramischa w Łodz, portal i magazyn internetowy Purpose uczy artystów komercjalizacji działań twórczych i czerpania z nich wymiernych korzyści, Łódź Design Festival promuje łódzki sektor kreatywny w Polsce i na świecie, a Art Center Tu Wi-Ma daje szansę zaistnienia młodym, nieznanym projektantom.
Kurs ku współpracy
Badania Patrycji Pożyckiej wykazały, że pomimo dynamicznego rozwoju łódzkie sektory kreatywne wciąż napotykają na przeszkody, z którymi nie są w stanie samodzielnie sobie poradzić. Jedną z nich jest nieumiejętność nawiązywania współpracy z innymi podmiotami oraz korzystania z dostępnego wsparcia przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Projektem mającym rozwiązać powyższe problemy i zjednoczyć podmioty działające w obszarze przemysłu kreatywnego jest Creative Poland.
- Naszym celem jest stworzeni takich warunków, które pozwolą na coraz bardziej dynamiczny rozwój sektora kreatywnego poprzez m.in. stworzenie warunków do wzajemnego poznania się i podjęcia współpracy – powiedział Artur Wywigacz, przedstawiciel projektu. Jednym z realizowanych działań jest tworzenie Partnerstwa na Rzecz rozwoju Polskiego Przemysłu Kreatywnego, które ma zrzeszyć przedstawicieli sektora oraz wypracować strategię rozwoju na następne lata, pozwalającą efektywnie i skutecznie funkcjonować na niejednorodnym, zmieniającym się z dnia na dzień rynku.
- Myślę że projekt Creative Poland to dobry pomysł na to, jak temat przemysłów kreatywnych rozwijać i jak wspierać współpracę tych, którzy chcą w tym obszarze działać – uznał wiceprezydent Marek Cieślak.
Początek dyskusji
Źródło: Creative Poland