O problemach w respektowaniu praw dziecka, działaniach wspierających prawidłowy jego rozwój, a także o pomocy dla osób w trudnych sytuacjach życiowych dyskutowali przedstawiciele instytucji samorządowych, łódzkich placówek edukacyjnych i organizacji pozarządowych podczas konferencji "Współczesne poradnictwo wobec zagrożeń i patologii".
Debata miała na celu, przede
wszystkim wskazanie i zastanowienie się w jaki sposób regionalne
instytucje powinny dostosować swój program, tak aby dzieci, jak i
ludzie w trudnych sytuacjach życiowych, mogli liczyć na pełne ich
wsparcie. Rozpoczęto więc od zdiagnozowania problemów i wskazaniu
możliwych dróg ich rozwiązania.
Na początku debaty skupiono się na
tym w jaki sposób respektować zapisy prawa dziecka i na ile jego
obecny wizerunek odpowiada realnym potrzebom najmłodszych. O często
obserwowanym problemie poszanowania godności dziecka, jak i braku
możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej mówiła
dr Teresa Wejner z Biura Rzecznika Praw Dziecka. Za szczególnie
istotne w kwestii rozwoju osobowości dziecka prelegentka uznała
konieczność kontaktu z rówieśnikami i możliwość wymiany poglądów.
- Jeśli dziecko nie ma możliwości kontaktu ze swoimi
rówieśnikami, nie rozwija swojego światopoglądu i nie zdobywa
doświadczenia – powiedziała.
Wątek ten kontynuowała mgr Alicja
Michalak reprezentująca Szkołę Podstawową nr 1 w Łodzi. Jako
problem wskazała zjawisko likwidacji placówek pozaszkolnych – czyli
miejsc, w których dzieci nierzadko odkrywają swoje ukryte talenty.
- W perspektywie tej sytuacji dorośli powinni podejmować
działania tak aby umożliwić dzieciom wykorzystywanie własnego
potencjału – sugerowała prelegentka.
Podczas konferencji poświęcono również czas Bullyingowi (czyli tzw.
szkolnemu dręczeniu dla zabawy), zastanawiając się przy tym czy
system działań profilaktycznych odpowiednio dostosowany jest do
tego problemu.
Zdjęcia udostępnione przez
Centrum Wsparcia Terapeutycznego.
Źródło: inf. własna lodzkie.ngo.pl