Łódź. Diagnoza konsultacji społecznych dla Pani Prezydent
Wczoraj (9 grudnia) wręczyliśmy Pani Prezydent Hannie Zdanowskiej pismo z diagnozą obszarów problemowych w zakresie realizowanych w Łodzi konsultacji społecznych. W piśmie dzielimy się naszymi wnioskami i spostrzeżeniami z prowadzonego przez nas od marca 2010r. monitoringu konsultacji społecznych w mieście Łodzi. Poniżej przedstawiamy treść pisma. Zachęcamy do komentarzy.
Szanowna Pani
i społeczników powstała w 2009 roku. Naszą misją jest poprawa jakości życia codziennego mieszkańców Łodzi poprzez zwiększanie ich wpływu na decyzje zapadające w mieście. Wpływ ten może być wyraźnie widoczny chociażby za pośrednictwem prawidłowo prowadzonych konsultacji społecznych. Stąd też chcąc zwiększyć możliwość wpływu mieszkańców na ważne decyzje w Łodzi zaangażowaliśmy się w stworzenie Regulaminu Konsultacji Społecznych.
Od momentu uchwalenia dokumentu prowadzimy społeczny monitoring realizacji konsultacji społecznych, a także ich zgodności z regulaminem. Choć widzimy wiele pozytywnych zmian w mieście (znacznie częstsze niż wcześniej rozmowy władz z mieszkańcami, wzrost zainteresowania mieszkańców udziałem w konsultacjach itd.) mamy świadomość, iż cały czas uczymy się jako miasto i musimy włożyć mnóstwo wysiłku by mechanizm konsultacji społecznych działał w Łodzi sprawnie.
Z niepokojem zauważamy, iż Regulamin Konsultacji Społecznych jest często łamany. Ponadto dużym problemem jest brak koordynacji konsultacji społecznych w ramach urzędu. W rezultacie konsultacje społeczne często nie spełniają swojej roli.
W poniższym liście chcielibyśmy podzielić się z Panią naszymi spostrzeżeniami w zakresie prowadzonych od marca 2010r, konsultacji społecznych i wskazać obszary, które uznajemy za problemowe w tym zakresie.
Problemy w zakresie zarządzania i kompetencji
w mieście. W 2010 roku konsultacje społeczne prowadziły niezależnie od siebie trzy wydziały Urzędu Miasta Łodzi (Wydział Spraw Społecznych, Wydział Gospodarki Komunalnej, Zarząd Dróg i Transportu). Każdy z wydziałów prowadził konsultacje wg. własnych zasad, wybierając odpowiednie dla siebie terminy, metody konsultacji i kanały komunikacji z mieszkańcami (często były to np. tylko podstrony danych wydziałów). Nie istnieje komórka, która odpowiada za zatwierdzanie konsultacji społecznych pod względem formalnym oraz za koordynację wszystkich prowadzonych przez urząd miasta konsultacji.
w temacie konsultacji społecznych i dialogu z mieszkańcami. Wiedza z zakresu socjologii, komunikacji społecznej jest niezbędna by prowadzić partnerską współpracę
z obywatelami, rozumieć drugą stronę, posiadać zdolność rozwiązywania konfliktów i wychodzenia im naprzeciw (a nie ich unikania). Potrzebni są urzędnicy, którzy umieją rozmawiać z ludźmi, znają mechanizmy społeczne i rozumieją, iż pracują po to by służyć mieszkańcom. Edukacja pracowników urzędu jest jednym z możliwych rozwiązań. Tego typu działanie podjął chociażby Urząd Miasta Stołecznego Warszawa, który pozyskał środki na realizację projektu “Wzmacnianie mechanizmu partycypacji społecznej w m.st. Warszawie”, celem wyedukowania pracowników magistratu w temacie prowadzenia konsultacji społecznych i dialogu z obywatelami.
z ramienia Urzędu Miasta odpowiada za: promocję konsultacji społecznych, identyfikację grup docelowych, dobór metod konsultacji, dobór ekspertów i uczestników kluczowych (np. przedstawiciele ngo-sów, spółdzielni mieszkaniowych itp.), nadzór nad przebiegiem technicznym konsultacji zarówno przed (upublicznienie informacji zgodnie
z regulaminem, rekrutacja uczestników), w trakcie (lista obecności uczestników, rejestracja przebiegu konsultacji), jak i po konsultacjach (upublicznienie sprawozdania wraz z uwagami zgłoszonymi przez mieszkańców oraz informacji o przebiegu konsultacji), administrację stroną www Urzędu Miasta poświęconą konsultacjom społecznym, stworzenie materiałów dla uczestników konsultacji, kontakty z mediami, kontakty
z mieszkańcami (zarówno te obejmujące przyjmowanie uwag w trakcie konsultacji, jak i te dotyczące udzielania ogólnych informacji nt. konsultacji i ich formy), korespondencję z innymi wydziałami i jednostkami urzędowymi.
Problemy w zakresie realizacji Regulaminu Konsultacji Społecznych
Przez taką stronę obywatele nie tylko mogliby zapoznać się z tym jak mogą z konsultacji korzystać, a także mieliby dostęp do informacji na temat wszystkich konsultacji w Łodzi (zarówno prowadzonych, jak i planowanych), wszelkich dokumentów związanych z danymi konsultacjami, takich jak chociażby: informacja o konsultacjach, zarządzenie prezydenta dot. uruchomienia danych konsultacji, wszelkie materiały dot. danego projektu lub inwestycji (opisy, dokumentacja, prezentacje itp.), a przede wszystkim raportu końcowego z konsultacji.
Ogromnym problemem jest brak odnoszenia się do wniosków zgłaszanych przez mieszkańców (przykładem chociażby konsultacje społeczne budżetu miasta – wpłynęło 117 wniosków, nie wiadomo czy i w jakim zakresie zostały one uwzględnione – raport tego nie precyzuje). Mieszkańcy nie mogą więc sprawdzić, co się dzieje ze zgłoszonymi przez nich postulatami oraz przeczytać jak urząd się do nich odniósł. To odbiera im poczucie sprawstwa i pewność, że konsultacje społeczne są procesem, dzięki któremu mogą mieć rzeczywisty wpływ na otoczenie. A tej świadomości w kontekście ogromnego braku zaufania mieszkańców do władz miasta ogromnie potrzeba.
Mamy nadzieję, iż powyższa „społeczna” diagnoza okaże się dla Pani pomocna przy organizacji procesu konsultacji społecznych i komunikacji z mieszkańcami w ramach urzędu. Inicjatywa Społeczna „Łodzianie Decydują” oferuje swą pomoc i zaangażowanie
w rozwoju partycypacji społecznej w Łodzi, zaznaczając jednocześnie, iż w sposób bezstronny opiniować będzie działania miasta w zakresie angażowania obywateli w procesy decyzyjne.
Z poważaniem,
Inicjatywa Społeczna „Łodzianie Decydują”
Pobierz
-
201005041449020971
546044_201005041449020971 ・38.72 kB
-
201011121931490169
601389_201011121931490169 ・38.72 kB
Źródło: Inicjatywa Społeczna „Łodzianie Decydują”