Likwidację stowarzyszenie lub fundacji należy zgłosić do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Na jakich formularzach? Wyjaśnia to doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
Wniosek, który powinie być złożony do Krajowego Rejestru Sądowego, o otwarcie (czyli rozpoczęcie) likwidacji stowarzyszenia lub fundacji składa się z formularzy:
- KRS-Z61 – wniosek o zmianę wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym – likwidację
- KRS-ZK – wniosek informujący o zmianie w organach, w tym wypadku chodzi o wykreślenie zarządu
- KRS-ZR – zgłoszenie likwidatora, zarządcy, przedstawiciela lub reprezentanta likwidowanej organizacji.
Do wniosku dołączane są dokumenty potwierdzające zmianę, np.
- uchwała walnego zebrania członków o rozwiązaniu stowarzyszenia czy też uchwała o likwidacji fundacji
- uchwała o wyborze likwidatora lub likwidatorów.
Poza tym likwidujące się fundacje i stowarzyszenia, które są wpisane również do rejestru przedsiębiorców (czyli te, które miały zarejestrowaną działalność gospodarczą) składają również zgodnie z zasadą „jednego okienka” dodatkowe załączniki czyli:
- wniosek o zmianę danych w rejestrze REGON (RG-1)
- wniosek o zmianę danych w urzędzie skarbowym (NIP-2)
- ewentualnie, jeśli organizacja zatrudniała pracowników, także wniosek o zmianę danych w ZUS.
Pod formularzami, podobnie jak pod całym wnioskiem, podpisuje się likwidator lub likwidatorzy.
Przykłady wypełnionych oraz pustych formularzy KRS dotyczących likwidacji i wykreślenia organizacji z KRS można znaleźć tutaj: poradnik.ngo.pl/x/504019
Po przeprowadzeniu całego procesu likwidacji i jego zakończeniu (o obowiązkach likwidatora czytaj: „Co robi likwidator”) likwidator składa do sądu wniosek o wyrejestrowanie organizacji, wypełniając w tym celu formularz KRS-X2.
Ponadto do wniosku dołączane są dokumenty potwierdzające zakończenie likwidacji:
- uchwała o zakończeniu likwidacji i przyjęciu sprawozdania z likwidacji, którego częścią jest sprawozdanie finansowe na dzień zakończenia likwidacji (uchwała jest podejmowana przez odpowiednią władzę np. walne zebranie członków czy radę fundacji)
- ogłoszenie o likwidacji.
Także w tym wypadku organizacje zarejestrowane również w rejestrze przedsiębiorców składają dokumenty związane z zasadą „jednego okienka”. W tym wypadku będzie to
- wniosek o wyrejestrowanie podmiotu z rejestru REGON (RG-2)
- wniosek o wyrejestrowanie podmiotu w urzędzie skarbowym, w formularzu NIP-2 wypełnia się dane identyfikacyjne oraz zaznacza w polu nr 38 kwadrat „zakończenie działalności”.
Sąd w ciągu 3 dni od daty podjęcia decyzji o wykreśleniu organizacji z KRS, przesyła odpowiednio formularze do GUS i urzędu skarbowego.
Zasady „jednego okienka” nie stosuje się, jeśli organizacja składa wnioski o otwarcie likwidacji i wyrejestrowanie drogą elektroniczną.
Odpowiadając na pytanie czytelnika, formularz KRS-X1 służy tylko do wyrejestrowania z rejestru przedsiębiorców. Wtedy organizacja nadal może działać prowadząc działalność statutową, ale nie może już prowadzić działalności gospodarczej. Całkowite wyrejestrowanie organizacji z Krajowego Rejestru Sądowego następuje na formularzu KRS-X2.
Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym z dnia 20 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 168, poz. 1186 z późn. zm)
Art. 19.
1. Wpis do Rejestru jest dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
- Wniosek o wpis do Rejestru składa się na urzędowym formularzu. Składając wniosek, wnioskodawca bez wezwania uiszcza opłatę sądową, a jeżeli wpis podlega ogłoszeniu – również opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.
2a. Wnioski można także składać na niebarwnych formularzach stanowiących wydruki komputerowe lub będących kserokopiami formularzy urzędowych.
2b. Wnioski składane drogą elektroniczną powinny być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Wniosek o wpis spółki, o której mowa w art. 8a ust. 1 pkt 6, składany drogą elektroniczną może być także opatrzony innym podpisem elektronicznym, który spełnia wymagania dotyczące podpisu elektronicznego osób zawierających umowę takiej spółki.
1. Wraz z wnioskiem o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców wnioskodawca składa:
1) wniosek o wpis albo zmianę wpisu do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON);
2) zgłoszenie płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych;
3) zgłoszenie identyfikacyjne albo aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.1)) wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego pod rygorem zwrotu wniosku.
1a. Sąd rejestrowy przesyła z urzędu wnioski i zgłoszenia, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia dokonania wpisu, odpowiednio do:
1) urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma siedzibę, oraz
2) wskazanego przez przedsiębiorcę naczelnika urzędu skarbowego – wraz z odpisem postanowienia o wpisie i zaświadczeniem o dokonaniu wpisu.
1c. Przepisów ust. 1–1b nie stosuje się, gdy:
1) wnioskodawca składa wniosek w formie elektronicznej; w takim przypadku wnioskodawca wysyła wnioski i zgłoszenia, o których mowa w ust. 1, samodzielnie, drogą elektroniczną;
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania
Pobierz
-
201212131859160635
830486_201212131859160635 ・38.72 kB
-
201301301728550502
840286_201301301728550502 ・38.72 kB
Źródło: inf. własna (ngo.pl)