Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
ngo.pl używa plików cookies, żeby ułatwić Ci korzystanie z serwisuTen komunikat zniknie przy Twojej następnej wizycie.
Dowiedz się więcej o plikach cookies
Fundacji NIWA Edukacji i Rozwoju kończy właśnie realizację projektu mającego na celu wspieranie liderów społecznych. Kim jest lider? Czy w dzisiejszych czasach liderzy są nam w ogóle potrzebni? O tym opowiada wiceprezes zarządu Fundacji Monika Wieczorek.
Kim są liderzy społeczni?
Monika Wieczorek: – Liderzy to osoby, które w swoim otoczeniu zauważają potrzebę zmiany i próbują ją wdrożyć. Żeby nazwać je liderami muszą stać na czele grupy ludzi, z którą współpracują, cieszyć się jej uznaniem i zaufaniem. Liderzy społeczni są zwykle związani z daną fundacją, czy stowarzyszeniem. Działają na rzecz określonych osób np. dzieci, seniorów, osób z niepełnosprawnościami. Są propagatorami kultury, sportu, interesów danego osiedla, wsi lub gminy itp. Co najważniejsze – potrafią wpłynąć na ludzi i na to, co dzieje się wokół nas. Bycie liderem to też spora odpowiedzialność i wymaga ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Reklama
Czy w dzisiejszych czasach liderzy społeczni są nam w ogóle potrzebni?
M.W.: – Mnie z kolei zastanawia, co byśmy zrobili, gdyby liderów nie było. Kto np. lobbowałby na rzecz dostosowywania budynków do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zadbałby o interesy seniorów? Czy istniałyby miejsca, w których nasze dzieci mogłyby poznawać różne kierunki sztuki, czy po prostu bawić się na wyremontowanym pobliskim placu zabaw? Warto rozejrzeć się wokół siebie – jestem przekonana, że każdy potrafiłby wskazać osobę, dzięki której nasze miejsce zamieszkania zyskuje, w naszej miejscowości dzieje się coś interesującego.
W jaki sposób Fundacja współpracuje z liderami?
M.W.: – W projekcie „Do startu? Gotowi? Start!” współpracowaliśmy z 45 liderami. W ciągu ostatnich 9 miesięcy liderzy zorganizowali kawiarenki obywatelskie (spotkania dyskusyjne m.in. na temat budżetu obywatelskiego, tworzenia organizacji pozarządowych, aktywności seniorów) i wydarzenia lokalne (np. konferencję na temat wspierania osób z niepełnosprawnościami, promocji krwiodawstwa, piknik ekologiczny), każdorazowo włączając w to mieszkańców. Ich zadaniem było przekonanie Wielkopolan, że warto być aktywnym i angażować się w działania społeczne, z którego się wywiązali. Korzystając z okazji, wszystkim uczestnikom projektu, liderom społecznym bardzo dziękuję. Wasza praca ma sens!
„Do tej pory zorganizowaliśmy m.in. wielki happening z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, czy bezpłatne warsztaty terapeutyczne dla rodziców i dzieci. Chcę dalej zmieniać otaczającą mnie rzeczywistość, a pozytywne efekty działań są dla mnie ogromnym zastrzykiem energii”.
Grzegorz Wilkiel, Fundacja Miś
„Opracowałem projekt zintegrowanego, terapeutyczno – edukacyjnego systemu wspierania uczniów ze specyficznymi problemami edukacyjnymi. To dopiero pierwszy krok. Nie zaprzestaję jednak działań w tym zakresie”.
Bogusław Mól, Fundacja „Słoneczne Ranczo” z Poznania
„Podejmując działalność społeczną przede wszystkim chcę przyczynić się do zwiększenia aktywności wśród seniorów oraz osób z niepełnosprawnościami, w tym młodzieży oraz dzieci”.
Natalia Grewling, Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie
„Moim głównym celem jest poprawa jakości życia osób z niepełnosprawnościami w każdym aspekcie. Chcę pomagać ludziom w sytuacjach kryzysowych, którzy nie otrzymują pomocy od instytucji publicznych”.
Tomasz Tomaszewski, Fundacja „Sprawniejsi Razem” z Kalisza
Projekt jest współfinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Artykuł opublikowany w Gazecie Wyborczej Poznań dnia 13 czerwca 2017 r
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.