Łącznie na cele społeczne przekazali 81 milionów złotych. Lider wydał aż 23 miliony, a zwycięzca w drugiej kategorii podzielił się z potrzebującymi aż 18% swoich zysków. Tak wygląda podsumowanie trzeciego konkursu na Lidera Filantropii, który przeprowadziło Forum Darczyńców w Polsce. Wyniki konkursu z jednej strony pozytywnie zaskakują, bo pomimo kryzysu i trudnej sytuacji niektórych przedsiębiorstw skala filantropii w Polsce nie zmalała.
Rekordowy wynik
Z danych zaprezentowanych przez przedstawicieli Forum Darczyńców wynika jasno, że filantropia w Polsce obroniła się przed kryzysem. Maria Zaguła-Holzer, prezeska zarządu Forum Darczyńców w Polsce przyznaje:
– Jeżeli chodzi o kwoty bezwzględne, to pomoc utrzymała się na takim samym poziomie jak w ubiegłym roku. Ale ku naszemu zadziwieniu procentowy udział pomocy w dochodach poszczególnych firm znacząco wzrósł.
W tym roku ankieta zgłoszeniowa do rankingu darczyńców korporacyjnych została wysłana do sześciuset firm w całej Polsce. Formularz był zbudowany z dziewięciu pytań, na których odpowiedzi stanowiły zgłoszenie do plebiscytu. Ankietę wypełniły i odesłały łącznie dwadzieścia cztery firmy.
– Wiemy, że o wiele więcej firm się angażuje w działalność społeczną, tyle że nie zawsze zgłaszają się one do konkursu – mówi Maria Zaguła-Holzer. – Formuła konkursu jest bowiem taka, że to firmy same mogą się zgłosić i opowiedzieć o tym, co zrobiły. Potem jednak poważni audytorzy sprawdzają wszystko, wydają certyfikaty, tak żeby było wiadomo, że lider filantropii to instytucja, która działa bardzo przejrzyście od strony finansowej i od strony swoich kontaktów z partnerami społecznymi.
W wyniku tej weryfikacji dwie firmy zostały wyłączone z konkursu, bo nie spełniły wszystkich wymogów formalnych. Pozostałe przedsiębiorstwa przeszły jeszcze przez dokładną ekspertyzę prawniczą. Dopiero specjalnie wydany certyfikat umożliwił wystartowanie w konkursie. Ostatecznie o tytuł Lidera Filantropii ubiegały się więc dwadzieścia dwa przedsiębiorstwa.
Na podstawie wszystkich zgłoszeń podliczono sumę pieniędzy, jaką w tym roku na cele społeczne przeznaczyli przedsiębiorcy. Łącznie firmy przekazały ponad 81 milionów złotych. Pierwsza dziesiątka, która wydała najwięcej, przeznaczyła na pomoc potrzebującym prawie 65 milionów.
– Trochę się obawialiśmy o wyniki w tym roku, ze względu na czasy kryzysu. Okazało się jednak, że firmy również w kryzysie przekazywały środki innym, wspierały inne inicjatywy czy innych potrzebujących ludzi. Myślę, że konkurs jest miłym sposobem, by uczcić i uhonorować zaangażowanie społeczne tych firm, ich wkład w budowanie zaufania społecznego pomimo trudnego czasu – stwierdza Zaguła-Holzer.
Kim są zwycięzcy? Tytuł Lidera Filantropii 2009 za bezwzględną kwotę przekazaną na działalność społeczną przypadł w udziale Telekomunikacji Polskiej S.A., która w 2008 roku przekazała ponad 23 miliony złotych darowizn.
O ile zwycięstwo TP S.A. nikogo nie zdziwiło (Telekomunikacja była laureatem także w 2008), o tyle pierwsze miejsce w drugiej kategorii przyniosło nie tylko niespodziankę, ale i rekord. Największy odsetek swoich zysków przekazała firma VIVE Textille Recycling Sp. z o.o., która oddała na pomoc potrzebującym ponad 18% swoich dochodów! Dla porównania: drugie miejsce w tej kategorii zajęła firma Danone Sp. z o.o., która przekazała nieco ponad 1,5% zysku.
Jest coraz lepiej
Okazuje się, że wśród firm w Polsce filantropia korporacyjna ciągle nie jest jeszcze tak popularna, jak być powinna, chociaż jeśli chodzi o wartość bezwzględną udzielanej w ten sposób pomocy, nie wypadamy źle.
W 2008 roku dwadzieścia dwa przedsiębiorstwa przekazały łącznie ponad 23 miliony euro. Dla porównania w sąsiadującej z nami małej Słowacji dwadzieścia siedem firm, które zgłosiły się do podobnego rankingu, przekazało 5 milionów euro. Rosyjscy przedsiębiorcy na pomoc społeczną wydali ponad 160 milionów euro.
Bardziej przygnębiające są statystyki dotyczące liczby zaangażowanych w pomoc społeczną przedsiębiorstw. Dodatkowo warto zauważyć, że wśród firm zaangażowanych w filantropię aż 64% działa na rynkach międzynarodowych. Ponad 70% firm wyszczególnionych w rankingu to duże korporacje, zatrudniające powyżej tysiąca pracowników. Statystyki pokazują także na najczęściej występujące formy udzielania pomocy.
– Niemal każda firma angażuje się w innego rodzaju projekty – mówi Maria Zaguła-Holzer i dodaje: – Firmy same wybierają problemy społeczne, do których rozwiązywania się potem przyczyniają. My nie oceniamy pomysłów, nie mówimy, które są lepsze, a które gorsze, bo wiadomo, że potrzeb jest dużo i dostrzeżenie tej różnorodności jest bardzo ważne.
Najczęściej bowiem firmy działają same, prowadząc własne fundacje. Tak działa na przykład tegoroczny lider Telekomunikacja Polska, która pomaga za pośrednictwem Fundacji Orange. Podobnie jest w przypadku pięćdziesięciu procent firm, które wzięły udział w plebiscycie.
Działalność filantropijna z roku na roku staje się coraz bardziej popularna. Bardzo cieszy zaangażowanie małych firm, które wspierają działania lokalne.
– W poprzedniej edycji konkursu statuetkę lidera otrzymał Powiślański Bank Spółdzielczy w Kwidzynie, który podzielił się prawie sześcioma procentami swoich zysków – mówi Maria Zaguła-Holzer. – To zdecydowanie świadczy o zaangażowaniu małych przedsiębiorstw w życie społeczności lokalnej i rozwiązywanie małych, ale ważnych problemów.
Społecznie odpowiedzialni
Najbardziej skore do pomocy w tym roku były firmy z branży finansowej, usługowej i chemicznej. Pojawiały się także firmy z branży budowlanej, elektronicznej, handlowej oraz energetycznej. Co ciekawe, w rankingu nie pojawiła się żadna firma z branży farmaceutycznej oraz medialnej i wydawniczej.
– To oczywiście nie oznacza, że firmy z tych branży nie pomagają – uzupełnia Zaguła-Holzer. – One po prostu nie wystartowały w konkursie.
Zdanie prezeski Forum Darczyńców potwierdzają statystyki. Aż 80% polskich przedsiębiorstw deklaruje pomoc społeczną. Z danych wynika także, że w 2008 roku od podatku darowizny różnego rodzaju odliczyło blisko siedem tysięcy przedsiębiorstw na łączną kwotę 290 milionów złotych.
– W tych firmach udało się wygospodarować środki i trafić z nimi do tych, którzy ich potrzebują. Takie gesty nie są jeszcze w Polsce powszechne, ale udaje się je skutecznie propagować i już widać, że z roku na rok firm działających społecznie jest coraz więcej – mówi Rafał Baniak z Ministerstwa Gospodarki i dodaje:
– Chciałbym zachęcić wszystkich przedsiębiorców do pomyślenia o takim zaangażowaniu.
To zaangażowanie od lat wspiera Forum Darczyńców w Polsce, które skupia wiele organizacji właśnie po to, żeby sensownie i jak najbardziej skutecznie przekazywać pomoc do potrzebujących.
– Nasza idea jest prosta: wspierać dobrze, wspierać mądrze, tak żebyśmy mogli między sobą wymieniać się doświadczeniami, jak najlepiej prowadzić działania filantropijne, jak najlepiej prowadzić działania społeczne – mówi Maria Zaguła Holzer.
Pod koniec listopada 2009 roku do działalności na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu włączyła się także Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, która uruchomiła specjalny indeks skupiający Spółki Odpowiedzialne Społecznie. Jego nazwa to RESPECT i jest pierwszym tego typu indeksem w Polsce. W jego składzie znalazło się 16 spółek, które oprócz własnych interesów prowadzą także zakrojone na szeroką skalę działania społeczne.
– To pokazuje, że odpowiedzialność społeczna staje się coraz ważniejszym elementem prowadzenia biznesu – komentuje Rafał Baniak.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)