Jeśli fundacja chce rozpocząć działania, musi się zarejestrować w Krajowym Rejestrze Sądowym. Co dzieje się, jeżeli fundacji odmówiono wpisu do KRS? – odpowiada doradczyni serwisu poradnik.ngo.pl.
PYTANIE ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Decyzje wydawane przez KRS
Co dzieje się z wnioskiem fundacji, która chce się zarejestrować? Sąd (KRS) analizuje złożone dokumenty, czyli przeprowadza postępowania procesowe. Jego rezultatem jest wydanie decyzji: o rejestracji fundacji czyli inaczej o wpisaniu organizacji do rejestru KRS; lub jeśli sąd wykrył jakieś nieprawidłowości, o odrzuceniu wniosku albo o zwrocie wniosku. W zależności od powodu, dla którego wniosek został zwrócony lub odrzucony, fundacja ma prawo odwołać się lub uzupełnić braki. Jeśli sąd zarządza zwrot wniosku, to organizacja ma 7 dni kalendarzowych poprawić i uzupełnić dokumenty.
Jeśli błędy są rażące, sąd podejmuje decyzję o odmowie wpisu fundacji do rejestru lub postanowienie o oddaleniu wniosku – np. w sytuacji, gdy statut fundacji nie jest zgodny z konstytucją RP bądź z innymi przepisami prawa.
Sąd może odmówić wpisu fundacji także w przypadku, gdy po uprzednim zwróceniu jej wniosku z wezwaniem do uzupełnienia braków i poprawienia błędów fundacja w wyznaczonym terminie pod rygorem odmowy wpisu do rejestru nie usunęła błędów.
Odpowiadając na pytanie organizacji
Jeśli fundacja otrzymała odmowę wpisu, to opłata, jaką złożyła w sądzie, składając wniosek o rejestrację, przepada. Nie ma możliwości poprawienia dokumentów i kontynuowania tej samej sprawy. Jeśli fundatorzy będą chcieli nadal zarejestrować fundację, muszą ponownie złożyć nowy i kompletny wniosek. Sąd potraktuje wtedy rejestrację fundacji jako nową sprawę. Przy składaniu ponownie lepiej uwzględnić uwagi, jakie sąd przytoczył w postanowieniu, tak aby organizacja miała szanse przejść pomyślnie proces rejestracji.
Jeśli organizacja uzna, że postanowienie sądu nie jest zasadne i nie zgadza się ona z uwagami sądu, może wniosek zaskarżyć i wnieść skargę na orzeczenie referendarza sądowego w terminie 7-dniowym (termin liczy się od dnia odebrania decyzji sądu). Od postanowienia merytorycznego (jakim jest dokonanie wpisu bądź odmowa dokonania wpisu) organizacji przysługuje również apelacja. Zgodnie z postanowieniem art. 369. § 1 k.p.c. apelację wnosi się do sądu, który wydał zaskarżone postanowienie, w terminie dwutygodniowym od doręczenia stronie skarżącej postanowienia z uzasadnieniem od apelacji Szczegółowe zasady wnoszenia odwołań zawarte są w Kodeksie Postępowania Cywilnego.
Podstawa prawna:
Art. 20a.
- Wniosek o wpis sąd rejestrowy rozpoznaje nie później niż w terminie 7 dni
od daty jego wpływu do sądu.
Art.19 ust.3.
- Wniosek złożony z naruszeniem przepisu ust.2 lub nieprawidłowo wypełniony podlega zwróceniu, bez wzywania do uzupełnienia braków. Przepisu art.130 Kodeksu postępowania cywilnego nie stosuje się.
3a. W razie wystąpienia innych braków niż wymienione w ust.2 i 3, przepis art. 130 Kodeksu postępowania cywilnego stosuje się odpowiednio.
Art.19 ust.4.
- W razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 3 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie. Jeżeli wniosek ponownie złożony nie jest dotknięty brakami, wywołuje skutek od daty pierwotnego wniesienia. Skutek taki nie następuje w razie kolejnego zwrotu wniosku, chyba że zwrot nastąpił na skutek braków uprzednio niewskazanych.
Art. 369.
Apelację wnosi się do sądu, który wydał zaskarżony wyrok, w terminie dwutygodniowym od doręczenia stronie skarżącej wyroku z uzasadnieniem.
Źródło: poradnik.ngo.pl