Letnia Szkoła Wyszehradzka jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w tej części Europy cyklem szkoleń dla młodych ludzi z krajów Grupy Wyszehradzkiej i Europy Środkowo-Wschodniej. Jej czternasta edycja odbywała się będzie w dniach 6-18 lipca 2015 roku w Willi Decjusza w Krakowie.
Wykład inauguracyjny pt. „Ukraine, Greece and the European Crisis” wygłosił prof. Timothy Garton Ash – wybitny brytyjski historyk specjalizujący się w historii Europy po 1945 roku.
Tradycyjnie odbyła się również debata dyplomatów V4 i Przedstawiciela MSZ RP, tym razem poświęcona wyzwaniom współpracy wyszehradzkiej. Wzieli w niej udział Rafał Trzaskowski - sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, JE Jakub Karfík - Ambasador Republiki Czeskiej w Polsce, Adrienne Körmendy – Konsul Generalna Węgier w Krakowie, Pavol Popjak – I Sekretarz Ambasady Republiki Słowackiej. Debatę poprowadził Krzysztof Bobiński.
Program Letniej Szkoły Wyszehradzkiej obejmuje aktualną problematykę społeczno-polityczną Europy Środkowo-Wschodniej, m.in. kwestie bezpieczeństwa, ekonomii, współpracy gospodarczej. W bloku poświęconym kulturze zaplanowano m.in. refleksję na temat tożsamości środkowoeuropejskiej (Michal Vašečka), a także post-imperialistycznej nostalgii (Ziemowit Szczerek).
Część debat, wykładów i spotkań będzie otwarta dla publiczności. 15 lipca o godz. 15.00 zapraszamy na specjalny pokaz film dokumentalnego „Solidarność według kobiet” Marty Dzido i Piotra Śliwowskiego oraz dyskusję poświęconą krytycznej recepcji dziedzictwa solidarności.
Wśród ekspertów tegorocznej edycji Letniej Szkoły Wyszehradzkiej znajdą się m.in.: Andrei Pleșu, Attila Z. Papp, Martin Ehl, Wiesław Gumuła, Dana Pekaríková, Helge Lunde, Jana Smiggels Kavková, Kai-Olaf Lang, László Rajk, Magdalena Vášáryová, Marta Dzido, Wojciech Przybylski i Taras Woźniak.
Zgłoszenia do Letniej Szkoły Wyszehradzkiej przesłało w tym roku 485 studentów, doktorantów, młodych nauczycieli i dziennikarzy z 44 krajów: Algieria (1 os.), Armenia (43 os.), Austria (4 os.), Azerbejdżan (51 os.), Bangladesz (1 os.), Białoruś (12 os.), Belgia (1 os.), Bośnia i Hercegowina (3 os.), Bułgaria (30 os.), Chorwacja (11 os.), Republika Czeska (53 os.), Dania (3 os.), Egipt (2 os.), Finlandia (3 os.), Francja (4 os.), Gruzja (31 os.), Niemcy (4 os.), Ghana (1 os.), Grecja (1 os.), Węgry (52 os.), Indonezja (1 os.), Włochy (1 os.), Kazachstan (22 os.), Kosowo (19 os.), Kirgistan (14 os.), Litwa (3 os.), Macedonia (19 os.), Mołdawia (16 os.), Holandia (1 os.), Norwegia (5 os.), Pakistan (1 os.), Polska (68 os.), Rumunia (17 os.), Rosja (30 os.), Serbia i Czarnogóra (26 os.), Słowacja (48 os.), Słowenia (2 os.), Szwecja (1 os.), Szwajcaria (1 os.), Turcja (1 os.), Ukraina (163 os.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (1 os.), Wielka Brytania (7 os.), Stany Zjednoczone (3 os.). W 2015 roku o jedno miejsce ubiegało się średnio 10 kandydatów.
W 14. edycji projektu weźmie udział 50 uczestników z 12 krajów: Czech, Słowacji, Polski, Węgier oraz Azerbejdżanu, Chorwacji, Gruzji, Macedonii, Mołdawii, Rosji, Słowenii, Ukrainy i Egiptu. Będą to studenci stosunków międzynarodowych (14 os.), europeistyki (8 os.), socjologii (5 os.), finansów i ekonomii (5 os.), historii (4 os.), prawa (3 os.), gospodarki rolnej (1 os.), nauki o ziemi (1 os.), filmoznawstwa (1 os.), dziennikarstwa (1 os.), lingwistyki (1 os.), fizyki (1 os.), filozofii (1 os.), administracji publicznej (1 os.), zarządzania kulturą (1 os.).
Letnia Szkoła Wyszehradzka to dwutygodniowy cykl szkoleń dla młodych ludzi z krajów Grupy Wyszehradzkiej i Europy Wschodniej realizowany przez Stowarzyszenie Willa Decjusza corocznie od 2002 roku. Celem projektu jest pogłębienie wiedzy na temat wyzwań regionalnych i globalnych, likwidacja wzajemnych stereotypów, budowanie więzi i przyjacielskich kontaktów. Od samego początku strategicznym fundatorem programu jest Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki oraz miasto Kraków i Region Małopolski.
Letnia Szkoła Wyszehradzka współtworzy Platformę Studiów Zaawansowanych – projekt współfinansowany przez Narodowy Bank Polski. Celem głównym projektu jest rozwój alternatywnej dla studiów regulaminowych platformy studiów zaawansowanych służącej pogłębieniu wiedzy z obszaru kultury i ekonomii, w tym roli i misji NBP, krajowej i europejskiej polityki finansowej oraz kształtowaniu postaw sprzyjających współpracy międzynarodowej i rozwoju przedsiębiorczości.
Źródło: Stowarzyszenie Willa Decjusza