Krajowy Rejestr Sądowy w pytaniach i odpowiedziach. Czekamy na kolejne
Przedstawiamy często pojawiające się pytania w poradnictwie prawnym Stowarzyszenia Nowoczesnej Edukacji Prawnej, a które dotyczą Krajowego Rejestru Sądowego. Można też zadawać kolejne, nie tylko dotyczące KRS.
Pytania i odpowiedzi ws. Krajowego Rejestru Sądowego
W poradnictwie prawnym Stowarzyszenia Nowoczesnej Edukacji Prawnej (oraz jego oddziału poradnictwa prawnego w Trzebnicy i Trzebnickiej Poradni Prawnej) często pojawiają się pytania dotyczące Krajowego Rejestru Sądowego.
Masz pytanie prawne dotyczące KRS albo innej tematyki? Szczególnie zachęcamy organizacje ze wsi i małych miast! Zadaj: [email protected]
Czy organizacja musi składać wnioski elektronicznie do KRS?
Na razie nie jest to obowiązkowe, ale planowana jest zmiana od kwietnia 2027 r.
Obowiązek wpisu elektronicznego dotyczy organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą: rejestr przedsiębiorców funkcjonuje wyłącznie w formie elektronicznej.
Czy kolejne wnioski do KRS muszą być składane elektronicznie?
Nie, kolejne wnioski mogą być składane również w formie papierowej, nawet jeśli wcześniejsze wnioski były przesyłane elektronicznie. Będzie to możliwe do czasu zmiany, o której mowa w poprzednim pytaniu.
Co zrobić, jeśli chcemy złożyć wniosek elektronicznie, a załączniki (np. lista obecności) mamy tylko w formie papierowej?
Są trzy możliwości: można uwierzytelnić skan u notariusza, uwierzytelnić go przez pełnomocnika (adwokata lub radcę prawnego) albo przesłać papierowy dokument do sądu w ciągu 3 dni od złożenia wniosku elektronicznego. Warto jednak listy sporządzać w formie elektronicznej i podpisywać podpisem zaufanym.
Czy przepisy wskazują w Krajowym Rejestrze Sądowym termin na uzupełnienie braków?
Nie, ustawa tego nie reguluje, dlatego sąd często wyznacza np. siedmiodniowy termin, który może być zbyt krótki na zwołanie nowego zebrania założycielskiego. W takiej sytuacji możliwe jest złożenie wniosku o jego przedłużenie.
Czy rejestracja w KRS wiąże się z opłatą?
Nie wszystkie organizacje płacą za wpis do KRS. Stowarzyszenia i związki stowarzyszeń są zwolnione z opłat za rejestrację i zmiany danych, natomiast opłata obowiązuje np. dla fundacji.
Kto składa podpis pod wnioskami do KRS?
W przypadku stowarzyszeń wnioski o wpis oraz zmiany statutu podpisuje cały zarząd, natomiast wnioski dotyczące zmian w składzie zarządu lub organu kontroli wewnętrznej podpisuje osoba, lub osoby uprawnione do reprezentacji zgodnie ze statutem. W przypadku fundacji i innych organizacji podpisy składa się zgodnie z obowiązującymi zasadami reprezentacji. W przypadku jednostek terenowych wnioski podpisuje zarząd, ale nie samej jednostki, tylko stowarzyszenia głównego.
Co się stanie, jeśli wyślemy papierowy wniosek do niewłaściwego sądu?
Nie ma to konsekwencji, gdyż zgodnie z art. 200 §1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd, który stwierdzi swoją niewłaściwość, przekazuje sprawę do sądu właściwego.
Czy zmiana statutu wymaga nowego wpisu do KRS?
Tak, każda zmiana statutu wymaga wniosku o zmianę wpisu i postanowienia sądu rejestrowego, przedtem jest nieważna.
Od kiedy uchwała o zmianie zarządu stowarzyszenia jest ważna? Czy trzeba czekać na wpis do KRS?
Uchwała staje się skuteczna od momentu jej podjęcia i nowi członkowie mogą zacząć urzędowanie.
Warto jednak pamiętać, że zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym „domniemywa się, że dane wpisane do Rejestru są prawdziwe”. Oznacza to, że czynności podejmowane przez członków starego zarządu co do zasady również pozostają ważne, dopóki nie zostanie dokonany aktualny wpis zmian w KRS.
Tu znajdziesz inne pytania i odpowiedzi (również na inne tematy)
Inicjatywa “Wiedza prawna dla NGO: tereny wiejskie i małe miasta” jest realizowana przez Stowarzyszenie Nowoczesnej Edukacji Prawnej Oddział Poradnictwa Prawnego w Trzebnicy i Trzebnicką Poradnię Prawną w ramach programu „Wsparcie inicjatyw poradniczych” dofinansowanego ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2023- 2033. Operatorami Programu Wip są: Stowarzyszenie Wiatraki Mazur, Fundacja Fundusz Lokalny SMK, Żywiecka Fundacja Rozwoju i Fundacja Nauka dla Środowiska.”