Krajowe Forum Terytorialne – nowe ciało dialogu, również dla organizacji pozarządowych
Krajowe Forum Terytorialne spotkało się już cztery razy. Czym jest i jakie są jego funkcje? Czy ciało to może mieć realny wpływ na kreowanie polityk rozwoju w regionach? A może jego zadania mają dużo szerszy wymiar?
Krajowe Forum Terytorialne spotkało się już cztery razy. Czym jest i jakie są jego funkcje? Czy ciało to może mieć realny wpływ na kreowanie polityk rozwoju w regionach? A może jego zadania mają dużo szerszy wymiar?
KFT - Podstawy Prawne
Zgodnie z zarządzeniem nr 6 Ministra Rozwoju Regionalnego KFT ma być organem pomocniczym Ministra. Zostały mu przypisane następujące zadania:
- Analizowanie kluczowych procesów i zjawisk mających wpływ na politykę regionalną, w szczególności pod kątem wpływu polityk unijnych na rozwój regionalny w Polsce,
- Ocena realizacji polityki regionalnej w oparciu o postępy realizacji polityk sektorowych,
- Formułowanie opinii i rekomendacji w zakresie wymiaru terytorialnego polityk krajowych i unijnych w oparciu o badania, analizy i raporty,
- Ocena raportu o rozwoju społeczno-gospodarczym, regionalnym oraz przestrzennym przygotowywane przez Ministra Rozwoju Regionalnego oraz analogiczne raporty z regionów przygotowywane przez samorządy województw,
- Inicjowanie debaty na temat kierunków i form realizacji polityki regionalnej,
- Formułowanie rekomendacji na temat zmian w prawie jakie powinny być wprowadzone w polityce regionalnej kraju,
- Formułowanie opinii i rekomendacji dotyczących planów pracy i standardów metodologicznych dla krajowych i regionalnych obserwatoriów terytorialnych,
- Rekomendowanie działań Ministerstwa Rozwoju Regionalnego wobec innych resortów , samorządów terytorialnych oraz innych podmiotów , w szczególności w obszarze polityki regionalnej, miejskiej, transportowej, rozwoju wsi
Ponadto Forum może realizować inne zadania( art. 3 ust.2 zarządzenia), wskazane przez Ministra Rozwoju Regionalnego, o ile nie naruszają one kompetencji Komitetu Koordynacyjnego ds. polityki rozwoju. Komitet Koordynacyjny pozostaje tutaj nadrzędnym organem, w którym uczestniczą jedynie przedstawiciele administracji publicznej. Rola pomocnicza Krajowego Forum Terytorialnego polega na monitoringu oraz formułowaniu opinii i rekomendacji, które w żaden sposób nie są wiążące dla Ministra Rozwoju, czy innych Ministerstw. Forum może sugerować pewne rozwiązania, a decydenci powinni co najwyżej brać te sugestie pod uwagę, podczas podejmowania decyzji lub wdrażania danej polityki regionalnej.
Skład Forum
W składzie Krajowego Forum Terytorialnego zasiada ponad sześćdziesięciu członków:
- 21 przedstawicieli strony rządowej,
- 24 przedstawicieli strony samorządowej
- 17 przedstawicieli partnerów społeczno-gospodarczych ( 8 reprezentantów organizacji pracodawców i pracowników, 1 przedstawiciel związku banków polskich, 5 reprezentantów organizacji pozarządowych oraz 3 przedstawicieli środowisk naukowych)
- Dodatkowo zapraszani eksperci np.: z OECD, KE, Banku Światowego itp. Występują oni tylko w roli obserwatorów, nie posiadających prawa głosu.
W zarządzeniu nr 6 Ministra Rozwoju Regionalnego, podobnie jak w przypadku Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia, mówi się o pięciu reprezentantach wywodzących się z sektora pozarządowego, wskazanych przez Radę Działalności Pożytku Publicznego, w tym co najmniej jeden przedstawiciel musi reprezentować organizacje ekologiczne oraz jeden przedstawiciel kościoła lub innego związku wyznaniowego. Zapis ten jest więc identyczny jak przypadku zasad określających skład w KK NSRO. Co interesujące, na powyższej liście uczestników KFT, nie ma przedstawiciela organizacji ekologicznej.
Przedstawicielami organizacji pozarządowych w Krajowym Forum Terytorialnym są:
- Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych,
- Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT,
- Opolskie Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych (OCWWIP),
- Polska Rada Ekumeniczna,
- Związek Harcerstwa Polskiego.
Sposób działania
Zgodnie z regulaminem „[…]KFT podejmuje decyzje w formie uchwał, przyjmowanych zwykłą większością głosów członków uprawnionych do głosowania obecnych na posiedzeniu. W nagłych przypadkach dopuszczone jest podejmowanie przez KFT decyzji w trybie udzielania pisemnej akceptacji. Wymagana jest wówczas jednomyślność Członków. W sytuacji, gdy projekt dwukrotnie nie uzyska konsensusu w trybie pisemnej akceptacji, zostaje poddany pod dyskusję oraz głosowanie podczas najbliższego posiedzenia plenarnego KFT[…].”
W ramach Forum, mogą być tworzone grupy robocze do pracy nad poszczególnymi zagadnieniami problemowymi. Co do zasady - mają one się spotykać częściej od posiedzeń plenarnych czy tematycznych, np. raz na kwartał.
KFT ma ściśle współpracować z Komitetem Koordynacyjnym ds. Polityki Rozwoju, Krajowymi Obserwatorium Terytorialnym oraz regionalnymi forami terytorialnymi.
Regionalne Fora Terytorialne
Na poziomie regionalnym, zgodnie z zapisami KSRR 2010-2020, „[…]zarząd województwa może powołać Regionalne Forum Terytorialne (RFT) o charakterze opiniodawczo-konsultacyjnym lub rozszerzyć zadania istniejących już ciał doradczych w celu zapewnienia dyskusji strategicznej o kierunkach rozwoju danego regionu oraz w celu ustanowienia platformy wymiany informacji i doświadczeń między aktorami polityki regionalnej z terenu województwa. W szczególności do zadań takiego ciała mogłoby należeć kształtowanie koncepcji strategii rozwoju regionu w oparciu o dyskusję nad założeniami polityki regionalnej województwa, analiza realizacji strategii i programów pod kątem zgodności ze strategią rozwoju województwa, oraz ocena efektów realizacji polityki regionalnej w województwie z uwzględnieniem problemów społeczno – gospodarczych[…]. Nie wiadomo jednak, jak to wskazanie ma się do pracy Komitetów Monitorujących Regionalne Programy Operacyjne.
Program Reprezentacji NGO, OFOP
Źródło: informacja własna, OFOP