Konsultacje Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
26 lipca 2006 odbyły się konsultacje sektora pomocy i integracji społecznej, dotyczące wybranych zagadnień związanych z Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki w związku z planowanymi zmianami w systemie pomocy społecznej. Celem seminarium zorganizowanego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej było uzyskanie opinii i wypracowanie wspólnych stanowisk środowisk związanych z sektorem pomocy społecznej.
Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia Bogdana
Sochy, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki
Społecznej. Podkreślił on wagę Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki, wskazując na szerokie możliwości, jakie stwarza w obszarze
pomocy i integracji społecznej oraz rynku pracy. Minister wyraził
nadzieję, że środki Europejskiego Funduszu Społecznego pomogą
rozwiązać, w kontekście planowanej reformy systemu pomocy
społecznej, takie problemy jak bezrobocie, bieda czy wykluczenie
społeczne.
Następnie głos zabrała Katarzyna Wielguszewska,
Zastępca Dyrektora Departamentu Wdrażania Europejskiego Funduszu
Społecznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, która
przedstawiła główne założenia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki będzie, zgodnie z przyjętym przez
Radę Ministrów w dniu 14 lutego 2006 projektem, instrumentem
realizacji Narodowej Strategii Spójności na lata 2007 – 2013 i
obejmie całość środków Europejskiego Funduszu Społecznego w tym
okresie. Wartość Programu wyniesie 9,5 mld euro, z czego 8,1 mld
pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Społecznego, zaś 1,4 mld
euro ze środków krajowych.
Głównym celem Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki jest wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej. Cel
ten będzie realizowany poprzez szereg kompleksowych działań w
obszarach zatrudnienia, edukacji, administracji publicznej,
integracji społecznej, adaptacyjności przedsiębiorstw, rozwoju
zasobów ludzkich na terenach wiejskich i postaw zdrowotnych
pracowników. Instytucją zarządzającą Programem Operacyjnym Kapitał
Ludzki jest Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Program obejmuje
dziesięć priorytetów, z których sześć realizowanych będzie
centralnie (przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej,
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo
Edukacji Narodowej i Ministerstwo Zdrowia), zaś cztery regionalnie,
przez samorządy województw.
W gestii Ministerstwa Pracy i Polityki
Społecznej znajdują się Priorytety: I – Zatrudnienie i integracja
społeczna, II – Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego
przedsiębiorstw oraz IV – Dobre państwo, realizowany we współpracy
z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Środki Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki w większości zostaną przeznaczone na
priorytety realizowane regionalnie (70% wobec 30% na priorytety
realizowane centralnie), z czego zdecydowanie najwięcej (37% czyli
około 3,3 mld EUR) przypadnie na Priorytet VI – Rynek pracy otwarty
dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej.
cd.
Uczestnicy konsultacji zapoznali się także z
dokumentem „Założenia do reformy systemu integracji społecznej oraz
służb społecznych”. Jedną z najważniejszych zmian będzie włączenie
pomocy społecznej do systemu aktywizacji zawodowej i społecznej
osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Wymaga to zintegrowania
działań służb społecznych działających w różnych obszarach, na
przykład poprzez wyodrębnienie w ramach ośrodka pomocy społecznej
Centrum Aktywizacji i Pracy Socjalnej, które będzie komórką ściśle
współpracującą z powiatowym urzędem pracy. W związku z realizacją
reformy niezbędne będzie również zwiększenie potencjału i jakości
kadr pomocy społecznej (poprzez absorpcję środków EFS), ze
szczególnym naciskiem na zmianę podejścia do zawodu pracownika
socjalnego (np. przez wprowadzenie jednolitego modelu zawodu
pracownika socjalnego i rozwój szkoleń). Pracownik socjalny zyska
także nowe narzędzie – oprócz obecnego kontraktu socjalnego (w
którym obligatoryjne wparcie dochodowe zwiększy się docelowo w
2008r. do 50%, zaś wsparcie fakultatywne również w wysokości 50%
będzie miało charakter aktywizujący) będzie to kontrakt aktywizacji
lokalnej skierowany do grupy osób w ramach danego środowiska bądź
społeczności lokalnej. Zgodnie z propozycjami zawartymi w
założeniach do reformy, nastąpi wzmocnienie Regionalnego Ośrodka
Polityki Społecznej jako instytucji wdrażającej w regionie Program
Operacyjny Kapitał Ludzki. W „Założeniach do reformy systemu
integracji społecznej oraz służb społecznych” podnosi się także
konieczność informatyzacji oraz zbudowania systemu monitoringu
polityki społecznej.
Po zapoznaniu się z priorytetami i działaniami
w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z „Założeniami
do reformy systemu integracji społecznej oraz służb społecznych”
uczestnicy konsultacji w ramach czterech warsztatów przystąpili do
dyskusji nad wybranymi problemami. Szczególny nacisk został
położony na zagadnienia związane z pierwszym i szóstym Priorytetem.
Następnie w panelu podsumowującym zebrano najważniejsze kwestie i
uwagi zgłaszane podczas warsztatów.
cd.
Warsztat A dotyczył identyfikacji grup osób
zagrożonych wykluczeniem społecznym, które powinny zostać objęte
projektami Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na poziomie
krajowym (Działanie 1.3 – Ogólnopolski program integracji i
aktywizacji zawodowej) i regionalnym (Działanie 6.3 – Równość szans
dla wszystkich oraz promocja integracji społecznej). Podczas
dyskusji za najważniejszą uznano konieczność różnicowania typów
projektów, a nie grup docelowych na poziomie krajowym i
regionalnym. Zaproponowano dodanie zapisu, by grupy docelowe na
poziomie centralnym nie zostały wykluczone z działań na poziomie
regionalnym, jeśli zostaną objęte na obu poziomach projektami
różnych typów. Podkreślono także konieczność wprowadzania projektów
innowacyjnych i pilotażowych. Zgłaszano także uwagi natury ogólnej,
takie jak brak definicji integracji społecznej czy zbyt opiekuńcze
podejście do osób niepełnosprawnych przy jednoczesnym braku usług
wspierających skierowanych do tej grupy beneficjentów.
Warsztat B miał na celu dokonanie oceny
dostosowania typów projektów do potrzeb projektodawców i adresatów
Działań w Priorytetach I i VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
w kontekście „Założeń do reformy systemu integracji społecznej oraz
służb społecznych”. Pierwsza uwaga dotyczyła ewentualnej możliwości
wsparcia rodzin beneficjentów Programu w kontekście zasad
przyznawania środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Poruszono także problem cross-financingu, czyli jednoczesnego
finansowania projektów ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Wskazano również
na kwestię dostępu do informacji (na przykład wyników ewaluacji)
instytucji spoza administracji publicznej. Podczas warsztatu
zgłoszono szereg uwag i pytań do sposobu realizacji projektów
ponadregionalnych, systemu wdrażania Programu na szczeblu
centralnym oraz określania standardów i typów szkoleń, na przykład
możliwości coachingu. Postulowano także wprowadzenie trybu
konkursowego jako dominującej formy wyboru projektów na poziomie
regionalnym oraz wskazano na konieczność zdefiniowania niektórych
grup beneficjentów.
cd.
Warsztat C miał na celu omówienie pożądanego
modelu wdrażania projektów w ramach Działań 6.3 i 6.4 Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki realizowanych przez samorząd regionalny
we współpracy z gminą, powiatem, trzecim sektorem w kontekście
„Założeń do reformy systemu integracji społecznej oraz służb
społecznych”. Pierwsza dyskutowana kwestia dotyczyła finansowania
wkładu własnego jako świadczenia aktywizacyjnego w projektach
gminnych ośrodków pomocy społecznej – rozważano możliwość
wykorzystania zasiłku okresowego i celowego. Znów wskazano na
konieczność udzielenia wsparcia nie tylko beneficjentowi, ale także
jego rodzinie. Od strony systemu instytucjonalnego Programu
Operacyjnego Kapitał Ludzki poruszono problem wyboru instytucji
wdrażającej Program w regionie. Wskazano na możliwość wyboru
Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej lub Wojewódzkiego Urzędu
Pracy. Dyskutowana była również kwestia powstania nowej instytucji
prawnej – instytucji partnerstwa publiczno – społecznego
(partnerstwo instytucji publicznej z organizacją pozarządową) w
ideowym kontekście wyjścia ponad sztywny podział na trzy sektory.
Istotnym zagadnieniem była także proponowana zmiana roli pracownika
socjalnego w kierunku animowania działań w obszarze pomocy
społecznej. W następstwie beneficjent będzie prowadzony przez
odpowiednio przeszkolonego pracownika zgodnie z indywidualnym
planem wyjścia z wykluczenia społecznego. Ostatnią kwestią było
podkreślenie konieczności wspierania społeczności lokalnych, które
często nie korzystają ze środków Europejskiego Funduszu
Społecznego. W tym kontekście krytycznie odniesiono się do
sformułowania Priorytetu IX – Aktywizacja obszarów wiejskich,
proponując zapis o Aktywizacji społeczności lokalnych.
Warsztat D dotyczył pożądanego modelu
współpracy ośrodka pomocy społecznej z powiatowym urzędem pracy w
ramach projektowanego nowego modelu działania ośrodka pomocy
społecznej według „Założeń do reformy systemu integracji społecznej
oraz służb społecznych”. Główna uwaga dyskutantów skupiła się na
wskazaniu istniejących barier w przyszłej zintegrowanej współpracy
wymienionych podmiotów, takich jak rozbieżność celów świadczeń i
standardów obsługi klientów pomocy społecznej i urzędu pracy, czy
niezgodność poziomów administracyjnych (np. ośrodek pomocy
społecznej podlega wójtowi, powiatowy urząd pracy – staroście).
Postulowano, by danym klientem zajmował się jeden pracownik
socjalny, tak by uniknąć obecnego „przekazywania” klientów między
ośrodkiem pomocy społecznej i powiatowym urzędem pracy. Podnoszono
także konieczność unifikacji celów i środków obu podmiotów na
poziomie legislacyjnym, organizacyjnym i finansowym.
Źródło: ISP