Zakończyła się piąta z kolei edycja Konkursu Kampania Społeczna Roku. 25 kwietnia w TR Warszawa podczas uroczystej Gali nagrodzono zwycięzców i wyróżnionych w siedmiu kategoriach. Do tegorocznego konkursu zgłoszone zostały 103 kampanie o ściśle społecznym charakterze. W konkursie wzięły udział instytucje rządowe, firmy komercyjne, organizacje pozarządowe, agencje PR oraz osoby prywatne.
Jury, składające się ze specjalistów w dziedzinie marketingu, reklamy i Public Relations, wstępnie wyłoniło 28 kampanii, które sklasyfikowane były w 7 kategoriach. Debata członków jury ostatecznie pozwoliła wskazać zwycięzców i wyróżnionych. Paweł Prochenko, Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej oraz przewodniczący konkursowego jury stwierdza: Rokrocznie możemy zaobserwować dużo dobrych i poprawnych kampanii, niestety wciąż mało jest kampanii wybitnych. Zdecydowanie najbardziej kreatywne są kampanie w kategorii NGO. Wynika to pewnie z większej swobody i możliwości współpracy organizacji i agencji realizującej kampanię. Niestety sztywne procedury przetargowe prawdopodobnie zabijają kreatywność kampanii inicjowanych przez instytucje publiczne. W kategorii kampanii firm i fundacji firm nagrodzone i wyróżnione zostały kampanie małych firm a nie korporacji. To też jest znamienne. W kreatywności te mniejsze są zdecydowanymi liderami. Jury stara się to docenić. Prawdopodobnie to obszar zaangażowania społecznego, w którym właśnie nie ci najwięksi mogą się wykazać.
"Marketing zaangażowany społecznie" to jedyna kategoria konkursu, w której jury zdecydowało się nie przyznawać żadnej nagrody. – Niestety w tej kategorii nie zostały zgłoszone kampanie, które wnosiłyby nową wartość, były odkrywcze czy pokazywałyby problem jaki poruszają z innej perspektywy. To akurat jest dość zaskakujące, ponieważ marketing zaangażowany społecznie jest bardzo dobrym sposobem zaangażowania społecznego firmy w działania CSR. Formuła ta pozwala budować wizerunek firmy i wzmacniać lojalność do niej przy jednoczesnej realizacji celów społecznych – komentuje brak nagrody w tej kategorii, Paweł Prochenko, przewodniczący jury Konkursu.
Jury przyznało też następujące wyróżnienia:
Wyróżnienia w kategorii "Kampanie organizacji pozarządowych":
-
Jeszcze żywy karp, nadawca: Klub Gaja wykonawca: Clos Brothers
-
Autyzm wprowadza zmysły w błąd, nadawca: Fundacja SYNAPSIS wykonawca: PZL
-
Pełnoprawni i aktywni, nadawca: Fundacja Aktywnej Rehabilitacji, wykonawca: Telescope, Hot Yellow
-
Rak’n’Roll Records – charytatywna wytwórnia muzyczna, nadawca: Fundacja Rak’n’Roll wykonawca: 180heartbeats + JUNG v. MATT
Wyróżnienia w kategorii "Kampanie instytucji publicznych":
-
Cyfryzacja. Wprowadzenie naziemnej telewizji cyfrowej, nadawca: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, wykonawca: Fabryka Komunikacji Społecznej
-
Nekrolog, nadawca: Komenda Stołeczna Policji, wykonawca: The Digitals
-
Polacy 2012. Wszyscy jesteśmy gospodarzami, nadawca: Rząd RP, wykonawca: Grandes Kochonos, CAM Media, Letemknow, Deepsense, Proximity
Wyróżnienia w kategorii "Kampanie lokalne":
-
A+B=Absolutnie bezpieczni, nadawca: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., wykonawca: Imago Public Relations
-
Darłowskie Centrum Wolontariatu za kampanie Darłowska Laponia Świętego Mikołaja i Projekt SAMI
Wyróżnienia w kategorii "Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm":
- Rejsy Odkrywców 2012. W maju na Zawiszy, nadawca i wykonawca: JetLine/Fundacja Rejs Odkrywców
Ze względu na rosnącą liczbę kampanii społecznych, Konkurs Kampania Społeczna Roku 2012 był okazją do zaprezentowania zrealizowanych projektów, zwracających na siebie uwagę, nie tylko ze względu na problem którego dotyczą, ale także na innowacyjne i coraz śmielsze formy, w jakich zostały stworzone. Gali towarzyszył odbywający się w tym samym czasie pokaz najciekawszych kampanii społecznych ubiegłego roku. Prezentacja została zorganizowana dla mieszkańców Warszawy w Niespodzianka Cafe, zlokalizowanej nieopodal TR Warszawa. Oba wydarzenia, cieszące się dużą frekwencją, zarówno wśród specjalistów ze świata marketingu, jak i innych zainteresowanych tą tematyką, podniosły społeczną świadomość otaczających nas problemów, zobrazowanych w ciekawy, niekoniecznie smutny, a równocześnie poruszający sposób.
Partnerem strategicznym zostało po raz trzeci Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA, zaś patronat honorowy nad konkursem objęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.
Patronat medialny objął portal ngo.pl.
Źródło: Fundacja Komunikacji Społecznej