Kampanie „Razem 89”, „Kumpel z przeszłości” oraz „Woda dla Sudanu” zwycięzcami II edycji konkursu organizowanego przez Fundację Komunikacji Społecznej i portal www.kampaniespoleczne.pl.
15 czerwca w Centrum Łowicka w Warszawie odbyła się Gala, podczas której nagrodzono najlepsze polskie kampanie społeczne z roku 2009. Niezależne jury*, w skład którego wchodzą eksperci marketingu społecznego, zadecydowało o przyznaniu nagród w trzech kategoriach oraz dodatkowo o wyróżnieniu trzech kampanii.
W kategorii Inicjatywy Obywatelskie Jury zdecydowało o przyznaniu nagrody kampanii Razem 89 – zrealizowanej przez koalicję agencji: DDB, Rc2, Tribal DDB, Value Media, BNA dla Inicjatywy Razem 89 (koalicja największych polskich NGO’s) – za innowatorskie narzędzia komunikacji oraz za solidarne działania pod logiem „RAZEM”, które uczyniło 4 czerwca radosnym, wspólnym obywatelskim świętem.
Oprócz tytułu ,,Kampanii Społecznej Roku 2009" nadawcy zwycięskiej kampanii otrzymali nagrodę pieniężną.
W kategorii kampanie Instytucji Publicznych i Agend Rządowych nagrodę otrzymała kampania „Kumpel z przeszłości” – zrealizowana przez agencję San Markos dla Biura Promocji Miasta Stołecznego Warszawa – za innowacyjne wykorzystanie internetu oraz skuteczne dotarcie do młodych ludzi z przekazem historycznym.
W kategorii kampanie Firm i Fundacji Firm Jury przyznało nagrodę kampanii „Woda dla Sudanu” wykonanej przez agencję Pure PR dla Polskiej Akcji Humanitarnej i Cisowianki – za różnorodność i długofalowość działań oraz za skuteczną budowę marki kampanii.
Jury przyznało też wyróżnienia dla kampanii:
„Kongres Kobiet Polskich” – za działania PR dla agencji Hill & Knowlton.
„Pępek Europy” – za kreację dla agencji PZL.
„Szkoła bez przemocy” – za kompleksową realizację działań edukacyjnych dla agencji Profile.
Specjalną nagrodę przyznaną przez Radio Roxy za najlepszy spot radiowy otrzymała agencja DDB Warszawa za kampanię ”Dobry Rodzic Dobry Start” zrealizowaną dla Fundacji Dzieci Niczyje.
Jak stwierdził Paweł Prochenko – Prezes Fundacji Komunikacji Społecznej - Kampanie społeczne w roku 2009 nie odbiegały poziomem od tych z lat poprzednich. Jednak w tej edycji kreatywności należało szukać poza samą reklamą. Wiele z kampanii w ogóle nie wykorzystywało tradycyjnych narzędzireklamowych. Kampanie społeczne realizowane w ramach inicjatyw obywatelskich przez organizacje społeczne były odważniejsze niż kampanie realizowane przez firmy czy instytucje publiczne. Organizacjom jednak brakuje środków na zbudowanie zasięgu realizowanych kampanii, co powoduje, że nawet niezłe pomysły pozostają niezauważone.
Kampania społeczna definiowana przez organizatorów to zestaw różnych działań zaplanowanych w konkretnym czasie, skierowanych do określonej grupy docelowej, którego celem jest doprowadzenie do wzrostu wiedzy, zmiany myślenia lub zachowania wobec określonego problemu społecznego, który uniemożliwia osiągnięcie dobra wspólnego. Kampanie społeczne mogą wykorzystywać zarówno formę reklamową, jak i działania public relations.
W Polsce kampaniami społecznymi można określić te działania komunikacyjne, które promują postawy prospołeczne z obszarów zawartych w Ustawie o Pożytku Publicznym i Wolontariacie, realizowane przez organizacje społeczne, agendy rządowe, firmy, media, a także środowiska studenckie i polityczne.
* Jury w składzie Paweł Prochenko(Przewodniczący Jury), Przemysław Bogdanowicz, Piotr Czarnowski, Olga Figurska, Marcin Izdebski, Monika Jasłowska, Dominika Maison, Mirella Panek-Owsiańska, Jolanta Plieth-Cholewińska, Monika Probosz, Norbert Maliszewski, Ireneusz Stankiewicz, Malina Wieczorek.
ul. Filtrowa 75/22
02-032 Warszawa
tel./fax +48 (22) 616 12 17
www.fks.org.pl
www.kampaniespoleczne.pl
Źródło: Portal kampaniespoleczne.pl