Jak często spotykamy się z konferencją polegającą na pracy warsztatowej w grupie, gdzie każdy z uczestników jest zaangażowany do działania i poszerzania swojej wiedzy poprzez aktywne uczestnictwo? Jaka jest rola lokalnego lidera? Poznajmy wnioski z regionalnej konferencji "Aktywni liderzy - aktywne społeczności".
Do podobnych wniosków doszli uczestnicy regionalnej konferencji „Aktywni liderzy – aktywne społeczności”, która odbyła się w Polanicy Zdrój, w dniach 6-7 czerwca 2011r. Konferencja zrealizowana została w ramach projektu współfinansowanego ze środków PO FIO.
Liderzy lokalni, działając na „swoim podwórku” mają ogromną szansę na aktywizowanie danej społeczności lokalnej. Jako osoby wiarygodne, przekonane do idei, twórcze i świadome swojej roli mogą dawać mieszkańcom szansę na zmiany. Jednak czasami przychodzi moment, punkt w którym pojawiają się pytania: co dalej? Jak lepiej wykorzystywać zasoby? Co oferować mieszkańcom? Jak ich angażować i włączać do działania? Jak promować aktywność społeczną? Czy ma się wpływ na budowanie kapitału społecznego? Wokół czego świadomie budować poczucie lokalnej wspólnoty?
Nie ma jednej odpowiedzi na powyższe pytania. Znalazł się jednak czas i przestrzeń, aby spróbować zdefiniować potrzeby, bariery i możliwości związane z aktywizacją społeczności lokalnych. Te hasła obejmowały główną tematykę konferencji ukierunkowanej specjalnie dla lokalnych liderów i animatorów.
Uczestnikami było 50 osób reprezentujących aktywne organizacje pozarządowe, podmioty wchodzące w skład wrocławskich partnerstw lokalnych oraz wałbrzyskie rady wspólnot samorządowych. Konferencja dla znacznej części osób była kolejnym znaczącym elementem edukacyjnym, wspierającym ich w działalności animacyjnej i liderskiej.
Było twórczo, inspirująco i edukacyjnie…
W przyjaznym otoczeniu, przy ładnej pogodzie już od początku wydarzenia uczestnicy zostali zaangażowani do aktywnego uczestnictwa. W pierwszym dniu konferencja podzielona została na II części.
W pierwszej, uczestnicy pracując w grupach, dyskutowali nad zagadnieniem lidera/animatora w kontekście:
- jego kompetencji, wiedzy, umiejętności
- jego sposobów, narzędzi i metod pracy
- jego roli w środowisku
- jego celów, dokąd podąża.
Uczestnicy zaprezentowali wnioski za pomocą scenek bądź innych alternatywnych form.
A jakie były wnioski?
Grupa „głów” wskazała m.in. na poszczególne kompetencje:
Lider powinien wiedzieć: o specyfice danej społeczności, historii, tradycji, kulturze, problemach, potrzebach lokalnych, oczekiwaniach środowiska. Powinien być świadomy do czego dąży, jak motywować i pozyskiwać środki na działania. Lider powinien umieć: komunikować się, negocjować, mediować i wykorzystywać zasoby lokalne oraz systematycznie „pracować”.
Grupy „rąk” jako sposoby, narzędzia i metody pracy wskazały, że liderzy powinni:
- Wskazywać kierunek, kroki, procedury, oceniać ryzyko, określać konsekwencje, monitorować proces realizacji, przypominać cele, ustalać priorytety, budować i podtrzymywać zaufanie, szanować zespół i partnerów, motywować, wspierać, dziękować.
- Organizować wraz z zespołem:
Imprezy, gry, spotkania, festyny, pikniki, prelekcje, konferencje, seminaria, szkolenia, warsztaty, zapraszać gości, autorytety, przeprowadzać ankiety, wywiady, pracować metodą projektową, organizować wolontariat.
- Wykazywać się:
równowagą emocjonalną, realizmem, asertywnością, cierpliwością, otwartością, dystansem, „znajomością siebie”, entuzjazmem, konsekwencją w działaniu.
Grupa „serc” wskazała, iż rolą lidera/animatora w środowisku jest m.in.: przewodzenie grupie, dostrzeganie problemów, spajanie grupy, inspirowanie do działania, bycie świadomym wspólnoty, bycie dyplomatą, menagerem myślącym wielotorowo i elastycznie.
Grupa „nóg” wskazała m.in. na takie aspekty jak: dbanie o poczucie bezpieczeństwa innych, nawiązywanie i ułatwianie kontaktów. Inicjowanie działań, wskazywanie możliwości rozwoju grupy, społeczności.
W drugiej części konferencji na forum zostały zgłoszone problemy i bariery z jakimi borykają się animatorzy i liderzy w swojej codziennej pracy. Po wyłonieniu 5 najbardziej nurtujących obszarów problemowych uczestnicy w grupach pracowali metodą „Kwiatu lotosu” tzn. poszukując rozwiązań, a następnie szukaniu konkretów jak wdrożyć te rozwiązania.
Uczestnicy mogli więc w pierwszym dniu podzielić się swoimi refleksjami, wymienić doświadczeniem i wzmocnić siebie, czy potocznie mówiąc „naładować akumulatory”.
Drugi dzień konferencji minął natomiast pod znakiem uczestnictwa w grze terenowej organizowanej przez zewnętrzną firmę. Uczestnicy poprzez udział w grze mogli doświadczyć współpracy. Poznali także „od podszewki” grę terenową jako bardzo efektywne narzędzie edukacji i animacji.
Uczestnicy zakończyli konferencję nie tylko z przydatnymi do pracy materiałami, ale także wnioskami na przyszłość- jak usprawnić swoje działanie w środowisku, jak pracować ze społecznością, pamiętając aby przede wszystkim dbać o przestrzeń dla ludzi do dyskusji i atmosferę zaufania.
Źródło: inf. własna, red. dolnoslaskie.ngo.pl