Kondycja sektora i jego otoczenia - bilans ostatnich 3 lat i najważniejsze wyzwania
Zakończyła się już pierwsza sesja plenarna VI Ogólnopolskiego Forum Inicjatyw Pozarządowych: „Kondycja sektora i jego otoczenia - bilans ostatnich 3 lat i najważniejsze wyzwania”. Przeczytaj relację "na gorąco"…
W sesji biorą udział: Jaga Przewłocka, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Marcin Dadel, Rada Działalności Pożytku Publicznego, Anna Sienicka, Rada Działalności Pożytku Publicznego, Piotr Frączak, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Łukasz Waszak, Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich OPUS, Marzena Mendza-Drozd, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Mam poczucie, że wydarzenia nabrały tempa. Kiedyś rozmawialiśmy o prostych rzeczach. Teraz mamy bardzo wiele wyzwań. Przez lata udało się zmienić wiele relacji prawnych - zmieniło się postrzeganie przedstawicieli organizacji. Udaje nam się wpływać na tworzenie i poprawianie prawa. Ale nadal wiele zostaje do zrobienia.
W dokumentach strategicznych zaczynamy być postrzegani jako ważny partner administracji publicznej, ale nie zawsze równie poważnie traktuje się nasz głos domagający się udziału w pracach nad tymi dokumentami.
Coraz więcej pieniędzy jest przeznaczanych przez samorządy na współpracę.
Problemy: uzależnienie od środków publicznych, od funduszy europejskich, małe zaangażowanie obywateli w finansowanie działań organizacji - to wpływa na trudną sytuację finansową.
Przedstawimy w sześciu pigułach te wszystkie problemy, stan obecny i wyzwania.
W Polsce zarejestrowanych jest 12 tys. fundacji i 71 tys. stowarzyszeń (poza OSP); aktywnych ok. 75%; koncentracja w miastach oraz na zachodzie; 23% jest na terenach wiejskich, 11% w Warszawie;
1/3 to organizacje sportowe; ostatnie lata: mniej sportowych, więcej edukacyjnych, kulturalnych, rozwoju lokalnego, działalność poboczna często na polu edukacji (wzrost!);
Skala działania: organizacje przeciętnie docierają do 150 osób, 10% „największych” ma ponad 2,5 tys. odbiorców, GUS: organizacje prowadzą 5% szkół gimnazjalnych;
Kondycja finansowa: ¾ organizacji nie ma rezerw finansowych, przeciętny budżet w 2009: 20 tys.; lekki wzrost przez 2 lata, duży przez 4 lata; rozwarstwienie nie powiększa się (ale wciąż 5% organizacji uzyskuje 75% przychodów); zagrożona płynność finansowa.
Źródła finansowania:najpopularniejsze źródła: składki i samorząd.
Pieniądze samorządowe to często główne źródło dochodu; ponad 50% „budżetu sektora” to pieniądze publiczne.
O fundusze UE planuje aplikować 57%, dla pozostałych aplikowanie jest zbyt trudne lub nie potrzebują.
Zadowolenie organizacji - z roku na rok wzrasta :) jeśli chodzi o warunki wewnętrzne, niekoniecznie równie entuzjastycznie są oceniane warunki zewnętrzne.
Mówimy o sobie jako o reprezentacji społeczeństwa obywatelskiego. NGO-sy to nie jest społeczeństwo obywatelskie, ale bez nas byłoby ono słabe. Mamy kilka zadań, o których musimy z rządem rozmawiać.
Te tematy to: zabieganie o respektowanie praw obywatelskich (ochrona praw) - w tym prawa do działania w organizacjach, zabieganie o udział w procesie stanowienia prawa (ustalanie reguł), zabieganie o to, by reprezentowane były różne punkty widzenia (rzecznictwo), udział w wypracowaniu konkretnych rozwiązań (dialog obywatelski), udział w życiu społeczno-politycznym (kontrola władzy), udział w życiu społeczno-gospodarczym (realizacja usług).
Ciągle nie możemy powiedzieć, że proces stanowienia prawa jest prawidłowy - ani na poziomie rządowym, ani w parlamencie.
Dialog obywatelski - kuleje.
Zespół ds. Paktu dla Kultury, Komitet Społeczny przy MKiDN - bardzo ciekawe doświadczenie, daje nadzieję.
Nieobecni nie mają racji - konieczność udziału w debacie publicznej.
Wyzwania związane z następnym okresem programowania funduszy europejskich: pieniądze na watch-dogi, think-tanki, na kulturę; lepszy sposób redystrybucji pieniędzy.
Nowe myślenie o relacjach państwo – organizacje (oddzielenie powierzania od dofinansowania; nowe spojrzenie na ekonomię społeczną).
Zaszły pozytywne zmiany pod względem formalnego uwarunkowania współpracy. Ale kuleją kwestie kultury współpracy - postaw partnerów, zaufania oraz zasad współpracy.
Kultura współpracy - największe wyzwanie na poziomie lokalnym. Mamy do siebie małe zaufanie. Traktujemy się jak wrogowie. Przyczyna? Nie znamy się!
Mamy rozbudowane procedury, ale bez zasad - są one martwe. Nie wykorzystujemy rozwiązań formalnych dotyczących współpracy pozafinansowej.
Lokalne Rady Działalności Pożytku Publicznego - teren do rozwijania kultury współpracy. Także inne wspólne zespoły, grupy robocze.
Kulturze współpracy może służyć także dobrze rozumiana i wprowadzana w życie Inicjatywa lokalna - to nie nowy sposób zdobycia pieniędzy, ale sposób realizacji zadań, które mają służyć tej społeczności.
Procedura jest po coś! Aby wspólnie realizować potrzeby społeczności lokalnych.
Czyli zmiany w:
- Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie plus rozporządzenia wykonawcze (2010);
- rozporządzeniu w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (2011);
- rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego (2011),
- rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów, ustawa o spółdzielniach socjalnych (2009),
- Prawie zamówień publicznych (2009),
- Ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (2011)
Były też projekty nowych ustaw, m.in. bardzo kontrowersyjna - Ustawa o zrzeszeniach, a oprócz tego gorąco dyskutowana Ustawa o przedsiębiorczości społecznej.
Sukces - wspólny - protest i w konsekwencji odrzucenie senackiego projektu ustawy o zrzeszeniach.
Ważne także: sposób wprowadzania w życie nowych uregulowań, urzędowa interpretacja przepisów.
Znaczący przyrost środków publicznych (od 2003 roku): głównie na poziomie samorządów (po wprowadzeniu przepisów dotyczących zlecania realizacji zadań publicznych):
Środki rządowe – w tym FIO (zwiększenie z 30 do 60 mln złotych)
Środki z UE na lata 2007-2013 (głównie EFS)
Środki z tzw. funduszy norweskich i funduszy szwajcarskich
Wzrastający udział środków z 1% - ok. 400 mln zł w tym roku!
Bardzo powolny wzrost środków z darowizn od osób prywatnych - w zeszłym roku to było tyle, ile w 2004 roku, odrobiliśmy zapaść po wprowadzeniu ustawy o 1%.
11.52:
Środki publiczne nie gwarantują stabilności funkcjonowania organizacji.
Zdecydowanie przeważa kontraktowanie jednoroczne (93% do 7%).
Problemy związane z wnoszeniem wkładów własnych - wszystkie zadania są realizowane jako wspieranie, nawet wtedy, gdy realizują obligatoryjne zadania samorządu.
Nadmierna biurokracja w dostępie do środków publicznych – zwłaszcza do środków europejskich.
Zmniejszający się odsetek środków prywatnych w budżetach organizacji - uzależnianie się od środków publicznych.
"Oligarchizacja" i prywatyzacja 1% (0,4% OPP pozyskuje 40% wszystkich środków), 1% jest kumulowany w niewielkiej liczbie organizacji.
Niskie zaufanie do rzetelności procedur konkursowych – zwiększony nacisk na kwestie poprawności formalnej, niż wartości merytorycznej.
Bardzo małe możliwości inwestowania w rozwój organizacji (konieczność wydawania "znaczonych" pieniędzy).
Niski udział środków z działalności własnej organizacji (odpłatnej i gospodarczej).
- wprowadzino uproszczony tryb zlecania realizacji zadań (tzw. tryb małych dotacji w Ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie);
- możliwość ryczałtowego rozliczania projektów w ramach EFS (do 50 tys. złotych);
- duże uelastycznienie prowadzenia działalności odpłatnej;
- zwiększenie limitu wynagrodzeń i obliczanie go wyłącznie w ramach działalności odpłatnej – w perspektywie 3-miesięcznej;
- możliwość rozliczania wszystkich kosztów, a nie tylko kosztów bezpośrednich;
- wprowadzenie możliwości wyceny wkładu osobowego do oferty na realizację zadania publicznego;
- możliwość ogłaszania konkursów od dnia przekazania projektu budżetu do organu stanowiącego w JST;
- ograniczenie możliwości finansowania działalności gospodarczej z 1% podatku;
- uspójnienie wzoru formularza oferty na realizację zadania publicznego ze sprawozdaniem.
- debata o nowej perspektywie budżetowej UE 2014 – 2020 - trzeba się w to włączyć!
- zaproponowanie nowego sposobu działania Funduszu Inicjatyw Obywatelskich po 2013 roku - opracowana jest propozycja przez Kancelarię Prezydenta - jutro sesja o tym - Zapraszamy!
- Dalsze wyzwania: zmiana sposobu rozliczania dotacji – z „fakturowego” na „rezultatowy”,
- opracowanie rozwiązań dotyczących zbiórek publicznych (np. oświadczenie o zbiórce zamiast oczekiwania na zgodę organu władzy),
- refleksja o 1% - jak zwiększyć dostęp do 1% dla większej liczby organizacji, co z kontami dla osób prywatnych i instytucji nie będących OPP?
- rozbudzanie filantropii indywidualnej – nowe, inne ulgi podatkowe?
- uproszczenia w procedurach pozyskiwania i rozliczania otrzymanych środków – z zapewnieniem ich bezpieczeństwa i jawności sposoby wydatkowania.
Mamy 9 strategii horyzontalnych. Czy ktoś przeczytał wszystkie 9 strategii? A powinien, bo są one ze sobą powiązane - ich cele mają się uzupełniać. Trudna to lektura, ale, co ważniejsze, trudna będzie także realizacji.
O ile cele zostaną zrealizowane, w 2020 roku znajdziemy się w państwie, w którym będzie:
- wysoka jakość życia z uwzględnieniem ochrony środowiska (Bezpieczeństwo energetyczne i środowisko),
- nowoczesna i wydajna infrastruktura transportowa (Rozwój transportu),
- efektywne wykorzystywane regionalne i lokalne potencjały dla osiągania wzrostu, zatrudnienia i spójności (Rozwój regionalny),
- lepsza jakość życia na obszarach wiejskich (Rozwój wsi),
- konkurencyjna, innowacyjna i efektywna gospodarki (Innowacyjność i gospodarka),
- wzmocniony udział kapitału społecznego w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski (Rozwój kapitału społecznego),
- dobrobyt poprzez pracę dzięki wsparciu aktywności edukacyjnej i zawodowej na każdym etapie życia (Rozwój kapitału ludzkiego).
No i jeszcze będzie to państwo otwarte na potrzeby obywatela i efektywnie realizujące zadania publiczne (Sprawne Państwo)
Niektóre strategie wyraźnie wskazują na rolę NGO-sów, inne traktują je po macoszemu, jeszcze inne w ogóle nie poruszają tego tematu.
Rola organizacji pozarządowych: konsultanci, obserwatorzy, krytycy czy ewaluatorzy działań podejmowanych przez administrację publiczną (uczestnictwo w konsultacjach, współtworzeniu i korygowaniu dokumentów, udział w KM, forach terytorialnych itp.).
Także:potencjalni realizatorzy lub współrealizatorzy działań i projektów, dzięki ich wiedzy merytorycznej i znajomości zagadnień.
Działania adresowane do organizacji jako realizatorów projetów:
- obszar kultury: dostarczanie usług kulturalnych (KSRR), współpraca między organizacjami i animatorami (SRKS), wspieranie projektów kształcenia animatorów społecznych i kulturalnych realizowanych przez organizacje (SRKS), wsparcie innowacyjnych projektów animacji społecznej i kulturalnej realizowanych przez m.in. organizacje (SRKS), wspieranie i promowanie powstawania sieci i klastrów z udziałem instytucji kultury oraz sektora (SRKS),
- obszar aktywizacji zawodowej: współrealizatorzy działań we wszystkich celach strategicznych (SRKL) w tym aktywność zawodowa, aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy – poprzez rozwój ekonomii społecznej ( KSRR)
- obszar edukacji: wsparcie działań w zakresie edukacji obywatelskiej realizowanych przez organizacje (SRKS), wspieranie partnerskich projektów samorządów lokalnych i organizacji obywatelskich w zakresie wykorzystywania przestrzeni publicznych dla aktywności obywatelskiej (SRKS)
- obszar poradnictwa i pomocy prawnej: tworzenie systemu informacji prawnej przy wykorzystaniu zasobów organizacji (SP), wspieranie inicjatyw i działań podejmowanych przez organizacje, których celem jest upowszechnienie metod ADR (SP)
Stan na dziś: zakończenie konsultacji większości z 9 projektów Strategii w 2011. Ważna rola uczestnictwa w konsultacjach reprezentacji organizacji (np. OFOP, SKES, RDPP).
Nieznany jeszcze ostateczny kształt dokumentów (rozpatrywanie uwag zgłoszonych w procesie konsultacji).
Większość dokumentów strategicznych ma być przyjmowana przez Radę Ministrów w II połowie 2011 lub I kwartale 2012. Można się jeszcze interesować! Ministerstwa podobno czekają na uwagi!
To, co się stanie z tymi strategiami (na razie to tylko kartki papieru) - zależy od nas. Potrzebne są dokumenty operacyjne. Jeśli się do tego nie włączymy - ktoś zrobi to za nas. To jest nasze zadanie. Trudne. Ale podobno organizacje od tego są! Więc powinno się udać.
Źródło: inf. własna ngo.pl