Podsumowanie dwóch lat funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Fundusz Inicjatyw Obywatelskich, Program Operacyjny Społeczeństwo Obywatelskie oraz Strategia Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego - były głównymi tematami kolejnego posiedzenia Rady Działalności Pożytku Publicznego, które odbyło się w dniach 9 - 10 maja 2005 w Teresinie k. Warszawy.
W ciągu ostatnich dwóch lat udało
się stworzyć ramy do działania społeczeństwa obywatelskiego, przede wszystkim poprzez wprowadzenie
ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zawarte w niej mechanizmy, ale
również poprzez takie formy wspierania aktywności obywatelskich jak Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich - powiedziała Izabela Jaruga-Nowacka,
Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Polityki Społecznej, otwierając sesję wyjazdową Rady
Działalności Pożytku Publicznego. Następnie zwróciła się do członków Rady o przedstawienie opinii
nt. szans, jakie stworzyła ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
funkcjonowania Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, zmian ustawowych, zmian rozporządzeń, a także ocen
pracy Rady.
Rafał Baniak,
współprzewodniczący Rady, podsekretarz stanu w MPS, rozpoczynając dyskusję dotyczącą efektów działania ustawy, poinformował m.in.
o wysokości kwoty wpłaconej przez obywateli ramach mechanizmu 1% za 2004 rok. Według szacunków
Ministerstwa Finansów kwota ta może wynieść około 100 milionów złotych.
Tomasz Sadowski (Fundacja
Pomocy Wzajemnej BARKA), zauważył, iż - otwarcie się państwa jest
postrzegane przez obywateli ciągle jako otwarcie niepełne. Większość organizacji ma poczucie, że
poza deklaracjami politycznymi niewiele się zmieniło. Czy możemy coś zrobić, żeby relacje między
samorządem i organizacjami realizowały rzeczywiście zasadę otwarcia na obywatela? Podkreślał,
że największą troską powinno być zwrócenie uwagi na możliwości, jakie mają indywidualni obywatele i
wspieranie aktywności obywatelskiej.
Wicepremier Izabela
Jaruga-Nowacka zwróciła uwagę, iż przedłożenie parlamentowi sprawozdania z ustawy będzie
miało także znaczenie edukacyjne i informacyjne. - Ci, którzy do tej
pory nie wiedzieli o mechanizmach zawartych w ustawie, będą mieli szansę ich poznania, co może
przyczynić się do wzrostu aktywności obywateli.
Dagmir Długosz (Kancelaria
Prezesa Rady Ministrów) rekonstruując proces tworzenia ustawy wskazywał, iż bardzo długo debatowano
nad rozwiązaniami istotnymi dla trzeciego sektora, a po uchwaleniu ustawy szybko okazało się, że
jest to dopiero pierwszy krok. - Trzeba pamiętać, że zmiana społeczna
nie następuję wraz ze zmianą legislacyjną. Najważniejsze jest, aby poprawić to, co wypacza intencje
ustawodawcy i nie utracić tempa. Podkreślał również, że dzięki m.in. RDPP, pożytek publiczny
jest ciągle obecny w debacie publicznej. Zauważył także, iż kluczową kwestią pozostaje problem
relacji samorząd - organizacje pozarządowe a szerzej kultura sektora publicznego. - Doszliśmy już do takiego punktu, w którym samą regulacją ustawową,
kontrolą i nadzorem nie osiągnie się już wszystkiego. Być może zatem głównym tematem debaty m.in. z
udziałem Rady Działalności Pożytku Publicznego należy uczynić kwestię jak zbudować relacje
samorząd- organizacje pozarządowe.
Krystyna Mrugalska (Polskie
Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym) zaznaczyła, iż niewątpliwie ustawa
wprowadziła nową jakość, lecz nadzieje z całą pewnością były większe. - Ale taka jest kolej rzeczy, postęp to jest proces i nie da się go
dokonać jednym aktem prawnym, jakkolwiek wolelibyśmy, aby w pewnych miejscach postęp mógł dokonywać
się bez większych przeszkód. Podkreśliła również, iż można wyraźnie dostrzec zmęczenie
angażowaniem się w sprawy społeczne. Jednocześnie uznała za istotną także kwestię relacji i postaw
pracowników samorządowych wobec współpracy z organizacjami pozarządowymi. - Sposób planowania niektórych działań w samorządzie nie uwzględnia
partnerstwa organizacji pozarządowych.
Ks. Stanisław Słowik
(Caritas Polska) - wyraził odczucie, iż często organizacje pozarządowe są przez samorządy
traktowane instrumentalnie. Jako przykład podał problem bezdomności, który pozostaje poza
zainteresowaniem samorządów. Inną poruszoną przez niego kwestią były ułatwienia w pozyskiwaniu
funduszy przez małe organizacje. - Nieodzowne staje się podzielenie tego obszaru na dwie kategorie:
projekty prowadzone przez duże organizacje oraz przez małe inicjatywy obywatelskie. Zaproponował,
aby do pewnej kwoty można przyznawać środki na projekty z tzw. wolnej ręki, bez organizowania
skomplikowanego konkursu.
Jakub Wygnański
(Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych) - przedstawił wnioski z raportu, który po
roku funkcjonowania ustawy przygotowały organizacje pozarządowe. -
Zobaczyliśmy wszyscy, że nie uda się wszystkiego zmienić tylko za pomocą zapisów ustawy. Pozostaje
jeszcze kwestia nawyków i kultury organizacyjnej, która jest bardzo trwała i trzeba lat, żeby ją
zmienić. Podkreślił także potrzebę modyfikacji ustawy z uwzględnieniem m. in. następujących
aspektów: regulacja przyznawania małych kwot, kwestie związane z przygotowywaniem programów
współpracy, zmiana niektórych elementów mechanizmu 1%, a także system powoływania RDPP.
Ewa Kulik-Bielińska
(Fundacja im. Stefana Batorego) przyznała, że na poziomie centralnym udało się osiągnąć wiele
rzeczy np. FIO, PO SO, Strategia Rozwoju Trzeciego Sektora, mechanizm 1%. - Jednak nadal pozostają szczegółowe kwestie, które powinny stać się
przedmiotem analiz i ewentualnych zmian. Jako elementy ustawy, które wymagają ponownego
przemyślenia wymieniła m.in. problemy z finansowaniem przez FIO działań potrzebnych a mało
popularnych, na które trudno zdobyć pieniądze z innych źródeł oraz trudności z pozyskiwaniem
środków na projekty wieloletnie. Zmian wymaga także mechanizm 1% w odniesieniu do osób płacących
19% podatek, które obecnie nie mogą skorzystać z możliwości odliczenia 1%. Zaznaczyła, że niektóre
sprawy można załatwić zmieniając ustawę, jednak część wymaga pracy u podstaw.
Andrzej Kościelny (Unia
Miasteczek Polskich) przedstawił kwestie ustawy z perspektywy małego samorządu. W tym ujęciu
pojawiają się olbrzymie problemy dot. małych przedsięwzięć i inicjatyw obywatelskich, których nie
można bezpośrednio dofinansować. - Małe gminy, małe samorządy próbują
obchodzić ustawę, aby nie hamować rozwoju małych inicjatyw obywatelskich. Pod tym względem ustawa
wymaga zmiany.
Podsumowując tę część dyskusji, zarówno Wicepremier Izabela
Jaruga-Nowacka, jak i prowadzący obrady RDPP Rafał Baniak, przypomnieli o harmonogramie prac nad
sprawozdaniem z realizacji ustawy i obowiązujących terminach związanych z trybem prac RM.
W drugiej części posiedzenia Rada zapoznała się
informacją nt. realizacji Rządowego Programu - Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich, przedstawionej przez Rafała Baniaka, podsekretarza stanu w MPS,
współprzewodniczącego RDPP. Poinformował on, że na konkurs wpłynęło ok. 1000 wniosków. Pierwsze
wnioski zostały już ocenione pod względem formalnym i w najbliższym czasie będzie mógł się
rozpocząć równolegle proces oceny merytorycznej.
(Szczegóły:
"1000
wniosków do FIO. Pierwsze podsumowanie Programu Fundusz Inicjatyw
Obywatelskich")
W dalszej części obrad Rada wysłuchała informacji nt. współpracy
Ministerstwa Kultury z organizacjami pozarządowymi, w tym propozycji modyfikacji ustawy o
działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przedstawionej przez Agnieszkę Odorowicz, sekretarza stanu w Ministerstwie
Kultury.
Następnie Krzysztof
Więckiewicz, dyrektor Departamentu Pożytku Publicznego w MPS, przedstawił informację nt. Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie
i będącej jego integralną częścią Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz
sprawozdania z realizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Na koniec pierwszego dnia obrad omówiono dotychczasowy przebieg
kontroli nad organizacjami pożytku publicznego.
Drugi dzień obrad Rady rozpoczął się dyskusją nt. propozycji zmian w ustawie o działalności pożytku
publicznego.
Krystyna Mrugalska (Polskie
Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym) poruszyła kwestie odpłatnej działalności
pożytku publicznego. Ks. Stanisław Słowik (Caritas Polska) nawiązał do doświadczeń krajów
zachodnich zakresie idei spółdzielni socjalnych, uznając omówione doświadczenia jako kierunek godny
naśladowania oraz poddając propozycję korekty ustawy w tym zakresie.
Ewa Kulik-Bielińska
(Fundacja im. Stefana Batorego) przedstawiła katalog zmian w odniesieniu do konkretnych artykułów
ustawy. Między innymi poruszyła kwestie wyboru strony pozarządowej RDPP i zaproponowała wolny,
bezpośredni wybór członków. Poruszyła również problem podatników 19% i wskazała na konieczność
podjęcia działań zmierzających do umożliwienia im skorzystania z mechanizmu 1%.
Dagmir Długosz (Kancelaria
Prezesa Rady Ministrów), zwrócił uwagę, iż warto rozpatrzyć ideę RDPP jako organu doradczego Rady
Ministrów, co spowodowałoby wykroczenie sfery pożytku publicznego poza zakres zabezpieczenia
społecznego. Wskazał również na potrzebę zmian w części ustawy dotyczącej współpracy organów
administracji publicznej, poprzez np. stworzenie odrębnego rozdziału w ustawie, uregulowania
zagadnień związanych z małymi projektami.
Jakub Wygnański
(Stowarzyszenie na rzecz Forum Inicjatyw Pozarządowych) w kontekście proponowanych zmian w ustawie
omówił m.in. następujące kwestie: w zakresie 1% (sposób przekazywania 1%, problem tzw.
ryczałtowców, relacje z ustawą o zbiórkach publicznych), w zakresie sprawozdawczości (zróżnicowanie
zakresu np. ze względu na wielkość organizacji, termin składania sprawozdań, miejsce publikacji), w
zakresie programów współpracy (stworzenie sankcji za brak programu, stworzenie minimalnych
standardów tworzenia programów współpracy), a także kwestie usytuowania RDPP oraz jej kompetencji,
a być może nawet stworzeni odrębnej instytucji, która mogłaby wspierać aktywność obywatelską.
Urszula Burkot (Polski Klub
Ekologiczny) podjęła kwestię usytuowania ustawy, na płaszczyźnie wszystkich ustaw, które w tej
chwili funkcjonują i dotyczą beneficjentów tej ustawy np. w kontekście ustawy o finansach
publicznych. Postulowała, by ustawę o pożytku uprościć, uczynić czytelną, przejrzystą i
zrozumiałą.
Henryk Gołębiewski,
podsekretarz stanu w MENiS, wskazywał, że rozważając zagadnienie zmian w ustawie, być może nie
warto iść w stronę sankcji dla samorządu w przypadku braku programów współpracy, lecz raczej w
kierunku promowania dobrych przykładów oraz wskazywania pomysłów i inspiracji.
Następnie Rada wysłuchała informacji związanych z zastrzeżonym
serwisem internetowym, przeznaczonym tylko dla członków RDPP.
W punkcie sprawy różne ustalono następujący harmonogram spotkań:
- 16 maja 2005 godz. 8:30, MPS - spotkanie roboczego zespołu RDPP ds.
nowelizacji ustawy,
- 16 maja 2005 godz.11:00-15:00, NOT ul. Czackiego 3/5 - konferencja
nt. Wstępnego projektu Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013,
- 16 maja 2005 godz. 16:00, MPS - spotkanie roboczego zespołu RDPP ds.
Programu Operacyjnego Społeczeństwo Obywatelskie (zagadnienia integracji społecznej w PO SO),
- 30 maja 2005, MPS - posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego
poświęcone sprawozdaniu z realizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o
wolontariacie
- 15 czerwca 2005, MPS - konferencja pt. ustawa o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie w świetle badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Klon/Jawor,
Instytut Spraw Publicznych oraz Instytut Pracy i Spraw Socjalnych na zlecenie Ministerstwa Polityki
Społecznej,
- czerwiec - spotkanie osób rekomendowanych przez RDPP do komitetów
monitorujących i sterujących oraz rad NFZ.
Rada upoważniła również Rafała Baniaka, współprzewodniczącego RDPP do
wystąpienia do ministra finansów oraz RIO w sprawie możliwości zawierania wieloletnich umów na
realizację zadań publicznych.
Ostatnim punktem posiedzenia było spotkanie z prof. Jerzym Hausnerem,
który przedstawił informacje nt. aktualnego stanu prac nad NPR 2007 - 2013. Członkowie Rady
wyrazili wdzięczność prof. J. Hausnerowi za jego wkład w budowę społeczeństwa obywatelskiego w
Polsce.