Co wybrać, żeby dostać się do centrum: samochód czy tramwaj, pociąg czy autobus, rower czy spacer? Prawdopodobnie niewiele osób, które mają własne auta, zadaje sobie podobne pytania. Teoretycznie najłatwiej i najszybciej powinniśmy przemieszczać się samochodem. Czy tak jest rzeczywiście? Rosnące korki powodują, że dojazdy do pracy stają się coraz dłuższą codzienną udręką.
Jak zredukować korki i rosnącą emisję CO2 wpływającą na globalne
ocieplenie klimatu, jak rozwiązać problemy i potrzeby transportowe,
zarówno indywidualne jak i ogólnokrajowe? Nad tym zastanawiali się
zaproszeni przez Instytut na rzecz Ekorozwoju do udziału w
piątkowej debacie eksperci, przedstawiciele samorządu, organizacji
pozarządowych, biznesu z sektora transportowego i logistycznego
oraz wykładowcy i studenci Wydziału Zarządzania Uniwersytetu
Łódzkiego.
„Małe są szanse złagodzenia problemów transportu bez zmiany
świadomości i zachowań społeczeństwa.” – przekonuje prof.
Suchorzewski (Politechnika Warszawska) - „Nie da się rozładować
korków w miastach. Można się tylko starać, aby rosły wolniej.”
Zdaniem ekspertów sposobem na to nie jest poszerzanie dróg w
centrum, ale uprzywilejowanie transportu zbiorowego, poprawianie
komfortu przejazdów komunikacją miejską, zachęcanie do
pozostawiania samochodów poza centrum miasta poprzez system PARK
& RIDE oraz promowanie systemu CAR SHARING, zachęcającego do
umawiania się na wspólne przejazdy i ograniczającego liczbę
samochodów wyruszających w codzienne trasy.
Adrian Furgalski twierdzi, że „Mamy najgorszą politykę
transportową w Unii Europejskiej. Nie w sensie dokumentów, ale ich
realizacji, a dokładniej – braku ich realizacji.” Dyrektor ZDG TOR
przedstawiał statystyki nierównomiernego rozwoju transportu
drogowego i kolejowego. W ustawie budżetowej na rok 2009 na drogi
przeznaczono 32 mld zł a na kolej tylko 4 mld zł. Jest to
niepokojące, ponieważ władze centralne powinny zachęcać do rozwoju
infrastruktury pro-ekologicznej: kolejowej, tramwajowej,
trolejbusowej, rowerowej… i pieszej.
Duże kontrowersje wzbudza koncepcja Kolei Dużych Prędkości
Warszawa-Łódź-Wrocław, która z jednej strony stanowi alternatywę
dla lotnictwa krajowego, z drugiej strony marginalizuje obszary
położone pomiędzy aglomeracjami miejskimi.
Nikt z dyskutantów nie ma wątpliwości, że poprawa jakości
infrastruktury transportowej w Polsce jest konieczna, zarówno dla
naszej wygody i bezpieczeństwa, ale także dla ochrony środowiska
przyrodniczego. Potrzebna jest nam spójna, dalekosiężna wizja
rozwoju transportu, niezależna od koniunktury politycznej, a
następnie jej spokojna realizacja, uwzględniająca aspekty
gospodarcze, społeczne i ekologiczne.
W piątek, 3 października 2008 r. w Łodzi Instytut na rzecz
Ekorozwoju zorganizował debatę społeczną pt. „Jaki transport w
zrównoważonym rozwoju?”.
W debacie udział wzięli eksperci: prof. Wojciech Suchorzewski z
Politechniki Warszawskiej, Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu
Doradców Gospodarczych „TOR”, prof. Andrzej Majer z Uniwersytetu
Łódzkiego i dr Kinga Krauze z Europejskiego Centrum Regionalnego
Ekohydrologii UNESCO.
Na zaproszenie InE do udziału w dyskusji odpowiedziało ponad 60
osób – przedstawiciele samorządu, organizacji pozarządowych,
biznesu z sektora transportowego i logistycznego oraz wykładowcy i
studenci Wydziału Zarządzania Uniwersytety Łódzkiego.
Instytut na rzecz Ekorozwoju (InE) jest pozarządową organizacją
typu think-tank, która zajmuje się promowaniem i wdrażaniem zasad
oraz rozwiązań służących zrównoważonemu rozwojowi Polski, dążąc do
jej proekologicznej restrukturyzacji. W swojej działalności
Instytut kieruje się misją budowania pozytywnych relacji między
rozwojem społecznym i gospodarczym a ochroną środowiska występując
w interesie obecnych i przyszłych pokoleń. Opracowania InE
wykorzystują parlamentarzyści, administracja rządowa i samorządowa,
naukowcy, studenci i uczniowie.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ to strategia osiągania godnego życia w
ramach tego, co jest fizycznie i biologicznie możliwe.
Podstawą zrównoważonego rozwoju jest integracja działań
politycznych, gospodarczych i społecznych z zachowaniem równowagi
przyrodniczej, a jego celem jest zagwarantowanie możliwości
zaspokajania podstawowych potrzeb oraz poprawa jakości życia
poszczególnych społeczności, zarówno współczesnego, jak i
przyszłych pokoleń. Zasada zrównoważonego rozwoju ujęta jest w
Konstytucji RP i w dokumentach Unii Europejskiej.
Źródło: InE