Od czerwca 2012 r. w regionie świętokrzyskim Stowarzyszenie ERWIN realizuje projekt „Indeks Młodego Obywatela”, który jest dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelski.
Edukacja obywatelska oznacza edukację, szkolenia, podnoszenie świadomości, informowanie oraz działania, których celem jest wyposażenie uczących się w wiedzę, umiejętności oraz kształtowanie ich postaw i zachowań mających wzmacniać realizację oraz obronę praw i obowiązków, poszanowanie różnorodności wraz z odgrywaniem aktywnej roli w społeczeństwie demokratycznym przy jednoczesnym promowaniu i ochronie demokracji oraz rządów prawa.
Art. 2 Karty Edukacji Obywatelskiej i Edukacji o Prawach Człowieka Rady Europy
W europejskich podstawach programowych dominują cztery główne kategorie celów edukacji obywatelskiej: wiedza i umiejętności obywatelskie, rozwijanie krytycznego myślenia i umiejętności analitycznych, kształtowanie postaw i wartości, wspieranie aktywnego udziału w życiu szkoły i społeczności lokalnej. Można powiedzieć, iż projekt „Indeks Młodego Obywatela”, który od czerwca 2012 r. w regionie świętokrzyskim realizuje Stowarzyszenie na Rzecz Postępu Demokracji ERWIN, całkowicie obejmuje w/w zagadnienia.
- Realizacja projektu stała się możliwa tylko dzięki dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelski, - opowiada Grair Magakian, przewodniczący Stowarzyszenia. – Faktem jest, iż aktywność obywatelska koreluje się z edukacją obywatelską. I właśnie ten argument zdeterminował cel główny projektu, czyli ukształtowanie wiedzy i umiejętności pozwalających na aktywne uczestnictwo młodych obywateli w życiu publicznym szczególnie w regionie świętokrzyskim.
Projekt który ma trwać 15 miesięcy, obejmuje 500 uczestników bezpośrednich i ma za zadanie:
- upowszechnienie wiedzy na temat praw i obowiązków obywateli,
- budowanie obywatelskiego młodego pokolenia (ludzi świadomych zasad demokracji),
- pokazanie znaczenia aktywności w rozwiązywaniu problemów lokalnych,
- stworzenie warunków rozwoju postaw obywatelskich dzięki działaniom projektu,
- uświadomienie, iż obywatel jest zdolny do osobistej odpowiedzialności za swój los,
- przełamanie bierności i zachęcenie do działania na rzecz swojej „lokalnej ojczyzny” itd.
- Oczekujemy, iż wdrażanie przedsięwzięcia spowoduje co najmniej kilka istotnych zmian - opowiadają realizatorzy projektu. - Chodzi w szczególności o realną aktywizację społeczną młodzieży, która wpłynie na całokształt rozwoju społeczeństwa obywatelskiego i na minimalizację różnic społeczno-gospodarczych w regionie. Ponadto, jesteśmy przekonani, że nastąpi zwiększenie świadomości młodzieży o możliwości koncentracji nad kluczową rolą aktywności obywatelskiej w zakresie rozwiązywania ich problemów, wzrośnie ich uczestnictwo w procesach demokratyzacji życia społecznego oraz w społecznej kontroli instytucji publicznych itd.
- Nawet jeśli pesymistycznie założymy, iż z 500 uczestników 30% poważnie zaangażuje się w działalność na rzecz dalszej demokratyzacji społeczeństwa, istnieje możliwość stworzenia bardzo silnej co najmniej 150-osobowej grupy samodzielnie i aktywnie działającej w regionie w w/w zakresie - dodaje G. Magakian.
Warto zaznaczyć, iż projekt obejmuje bardzo dużą ilość działań, które, według członków Stowarzyszenia, są wręcz niezbędne do osiągnięcia zakładanych efektów. Są to, m. in., specjalna publikacja dydaktyczna, która zawiera tak istotne tematy, jak zrozumienie demokracji oraz rodzajów prawa, zasady zdobywania informacji publicznej, zagrożenia dla demokracji, prawa i obowiązki obywatela itd. A, ponadto, uczestnicy projektu otrzymują praktyczną wiedzę w postaci wzorów pism i innych dokumentów przydatnych dla młodego obywatela. Dla tychże uczestników specjaliści Stowarzyszenia opracowali specjalne gry planszowe, które ewidentnie podnoszą efektywność procesu dydaktycznego i jeszcze bardziej utrwalają praktyczną wiedzę.
- Większość tych gier po zakończeniu projektu zostawimy w szkołach ostrowieckich, - podkreśla G. Magakian, - przecież są to gry dydaktyczne i z całą pewnością przydadzą się w procesie edukacyjnym placówek oświatowych.
Projekt zawiera szereg innych działań – biuletyny informacyjne, portal internetowy, debatę tematyczną, ale szczególnie zaciekawia Indeks.
- Jest to rzeczywiście innowacja, – śmieją się uczestnicy projektu. – W Indeksach prowadzący zajęcia notują naszą aktywność, pomysłowość itd. To jak w dzienniczku ucznia, czy indeksie studenta, z tym, że tutaj na najbardziej aktywnych czekają nagrody książkowe.
Źródło: Stowarzyszenie ERWIN