2 czerwca 2010 w Śląskim Związku Gmin i Powiatów w Katowicach odbyło się Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi.
W trakcie spotkania 36 przedstawicieli śląskich samorządów dyskutowało nad pozytywnymi aspektami, ale również problemami we współpracy z organizacjami pozarządowymi w swoich miastach i gminach. Okazuje się, iż punkt widzenia samorządów na współpracę z przedstawicielami III sektora jest często zbieżny. Największą barierą oprócz jasno określonych zasad współpracy, problemów finansowych i niejasnej interpretacji aktów prawnych określających tę współpracę, jest brak wzajemnego zaufania, problemy w przepływie informacji oraz ciągle stereotypowe podejście obu stron wobec siebie.
W trakcie warsztatu dotyczącego zmian w ustawie o pożytku publicznym i wolontariacie przeprowadzonego w ramach Forum, rozwiało się wiele wątpliwości uczestników na temat interpretacji jej nowych zapisów.
Forum okazało się pretekstem do żywej dyskusji na temat codziennej pracy Pełnomocników, miejscem wymiany doświadczeń, wiedzy i spostrzeżeń, a przede wszystkim, w wielu przypadkach - miejscem umożliwiającym bezpośrednie poznanie się osób odpowiedzialnych za współpracę z organizacjami pozarządowymi.
W efekcie, pełnomocnicy powołali grupy robocze, które będą konsultowały niezbędne do wypracowania uchwały.
Forum okazało się doskonałym punktem wyjścia do dalszej wymiany doświadczeń, która zaowocować ma w efekcie opracowaniem przez specjalnie powołany komitet ekspertów, modelu współpracy administracji samorządowej z organizacjami pozarządowymi w Polsce.
Forum odbyło się w ramach projektu systemowego „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy” realizowanego przez Departament Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej w partnerstwie z Siecią Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT.
Źródło: Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS