„PwP Nowe Kompetencje” - projekt ponadnarodowy w partnerstwie z katalońską Fundacją Esplai, Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży (lider projektu) oraz „Przywrócić Dzieciństwo” Towarzystwem Przyjaciół Dzieci Ulicy im. Kazimierza Lisieckiego „Dziadka”. Celem projektu było wypracowanie modeli animacji lokalnej, które w oparciu o doświadczenia partnera ponadnarodowego mogą zostać realizowane i upowszechniane w Polsce. Dlaczego warto inspirować młodzież?
Beneficjenci naszego projektu
Młodzież w wieku 15-25 lat, mieszkająca w dzielnicach: Bielany, Praga Południe oraz podopieczni Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego oraz młodzi mieszkańcy Ostrołęki dorastający w warunkach niekorzystnych dla rozwoju psychospołecznego, zagrożona biedą, wykluczeniem społecznym, bezrobociem. Głównym problemem środowisk, z których wywodzą się nasi podopieczni, jest panujący często w rodzinach alkoholizm oraz narkomania. Istotnym problemem jest również bieda, przez którą rodzinny dom uczy młodzież postawy roszczeniowej i często uodparnia na potrzeby innego człowieka.
Dzieci pozostawione same sobie większość czasu spędzają na podwórkach, klatkach schodowych, przed blokami, na ławkach. Reguły i zasady współżycia społecznego przekazuje im „ulica” – często starsi koledzy lub grupa rówieśnicza. Osoby te, dostarczając młodym sprzecznych z powszechnie uznanymi zasadami życia społecznego wzorców, negatywnie wpływają na osobowość młodego człowieka, m.in.: kształtują zachowania agresywne (np. siłowe rozwiązywanie konfliktów), brak szacunku dla norm, wartości społecznych i drugiego człowieka. Młodzież często nie wypełnia obowiązku szkolnego, ucieka z domu, wchodzi w konflikt z prawem, kłamie, dopuszcza się aktów przemocy, nadużywa alkoholu, ma kontakt z narkotykami, a także patogenne doświadczenia seksualne.
To trudna grupa docelowa, która często przejawia wysoką motywację na początku realizacji rozmaitych pomysłów i jednocześnie bardzo łatwo traci chęć do ich regularnej kontynuacji. Nasz projekt również napotykał takie kłopoty, wymagał dużego zaangażowania personelu, wielu rozmów z młodzieżą, ale dzisiaj, na mecie naszego projektu możemy powiedzieć, że naprawdę było warto.
Chociaż projekt zakładał wsparcie młodzieży na kilku poziomach: trening umiejętności społecznych, trening umiejętności finansowych, doradztwo zawodowe czy kurs multimedialny, to jednym z najbardziej budujących elementów była realizacja inicjatyw na rzecz społeczności lokalnej. Łącznie w dwóch fazach projektu młodzież stworzyła ponad 15 pomysłów, które wsparły mieszkańców Warszawy i Ostrołęki.
W pierwszej fazie projektu uczestnicy przygotowali m.in.:
- warsztaty dla przedszkolaków o twórczości Janusza Korczaka oraz nagrali audiobook’a z tekstem Janusza Korczaka pt. „Sława” - Opowiadanie dla dzieci o Władku, który chciał być sławny (nagranie wsparło również uczestników projektuw treningu czytania, bo z powodu braków szkolnych często mają z czytaniem poważne kłopoty)
- miejsce do spotkań społeczności lokalnej jednego z osiedli socjalnych w Warszawie (mieszkańcy czują się odseparowani ze względu na położenie osiedla, na terenie nie ma obiektów kultury, parku czy boiska), młodzież zaangażowała wolontariuszy i mieszkańców do uprzątnięcia terenu i umieszczenia ławek oraz grilla.
- Bielański amatorski turniej piłki nożnej drużyn podwórkowych, który zintegrował blisko 100 młodych osób, co więcej pomysł turnieju został pozytywnie przyjęty przez władze Dzielnicy Bielany i wydarzenie odbyło się również w drugiej fazie projektu, dlatego planowana jest jego kontynuacja w przyszłym roku.
- dwie grupy młodzieży promowały zdrowy styl życia i rozwijanie zainteresowań podczas rodzinnych pikników (m.in. ćwiczenia na sprzęcie kulturystycznym, gry zespołowe, warsztaty robienia biżuterii itd.)
W drugiej fazie projektu uczestnicy przygotowali m.in.:
- flash mob dla mieszkańców Ostrołęki, który zintegrował we wspólnym tańcu blisko 300 osób w różnym wieku
- konkursy młodych talentów (konkursy odbyły się w Warszawie i Ostrołęce) dla dzieci w wieku 10-17 lat, podczas których mogli się zaprezentować m.in. wokaliści i wokalistki, zespoły, osoby uzdolnione sportowo czy tanecznie. Każdy z konkursów zgromadził również dużą publiczność i również ten konkurs planujemy kontynuować w przyszłym roku.
- pokazy eksperymentów z zakresu chemii i fizyki, m.in. lewitacji aerodynamicznej, ultradźwięków i infradźwięków. Uczestnicy przygotowali pokaz dla uczniów okolicznych szkół, a zdjęcia które dokumentowały wydarzenie zostały umieszczone w stworzonym przez młodzież kalendarzu na rok szkolny 2015/2016.
- przedstawienie profilaktyczne dotyczące przemocy, do którego uczestnicy przygotowali się poprzez spotkania z pedagogami i psychologami oraz sami napisali scenariusz. W ramach tej inicjatywy grupa wyremontowała i wyposażyła salę teatralną, do której będzie mogła zapraszać młodzież z innych placówek.
- akcję remontu i wyposażenia pokoju dziecięcego dla 8-letniego Marcinka, który ze względu na złe warunki mieszkaniowe został zabrany do domu dziecka. Dzięki inicjatywie młodzieży w ramach projektu chłopiec już otrzymał możliwość częstszych przepustek, a wkrótce ma wrócić do swojego domu i „nowego” starego pokoju.
To zaledwie połowa zrealizowanych inicjatyw, ale projekt „PwP Nowe Kompetencje” pozwolił nie tylko na przetestowanie takiej formy pracy z młodzieżą, ale stworzył również niezbędne narzędzia (przede wszystkim scenariusze zajęć), które będą mogły służyć innym placówkom, szkołom, domom kultury, jak również grupom nieformalnym, chcącym kreować swoje własne pomysły i rzetelnie się do nich przygotować.
Nasze własne doświadczenia pokazały, że pozornie trudna i niezaangażowana społecznie grupa młodzieży może niejednokrotnie zaskoczyć swoimi pomysłami. Duża samodzielność i poczucie sprawczości jakie oddajemy w ręce młodzieży podczas ich działań (m.in. opracowanie formularza opisującego inicjatywę, kalkulacja kosztów, rozdzielenie zadań pomiędzy członków grupy, spotkania z przedstawicielami instytucji itd.) jest ważnym elementem modeli animacji lokalnej wypracowanych podczas projektu.
Niech najlepszym podsumowaniem satysfakcji młodzieży z obecności w projekcie będzie fakt, że ponad połowa uczestników z pierwszej fazy chciała wziąć udział w rekrutacji fazy drugiej.
Źródło: "Przywrócić Dzieciństwo" Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Ulicy im. Kazimierza Lisieckiego "Dziadka"