#GivingTuesday (Dobroczynny Wtorek) to inicjatywa zapoczątkowana jako eksperyment społeczny w 2012 roku w Nowym Jorku. Po dwóch dniach wyprzedaży – #BlackFriday i #CyberMonday – robimy zwrot i zamiast wydawać – zaczynamy dawać. Dzielimy się tym, co mamy – przekazujemy ubrania, wspieramy zbiórki żywności, poświęcamy swój czas na pomoc, wpłacamy darowizny albo też dzielimy się w internecie dobrymi inicjatywami i robimy dobry „hałas”.
W USA od 2012 roku w dzień #GivingTuesday przekazano na cele dobroczynne ponad miliard dolarów, a drugie tyle, jeśli policzymy również przekazane produkty i usługi.
Ten ogólnoświatowy ruch dobroczynny, obecny już oficjalnie w ponad 70 krajach na świecie, zachęca do szeroko rozumianego dzielenia się z innymi. Do spojrzenia na nasze otoczenie, na społeczność, w której żyjemy czy uczestniczymy i zastanowienie się, co od siebie możemy dać.
W Polsce #GivingTuesday będzie obchodzony już po raz czwarty i każdy partner, organizacja czy osoba włącza się na swój własny sposób. Każdy ma jednak świadomość, że jednoczymy się wokół idei dobroczynności, a dzięki zaangażowaniu tysięcy osób oraz siły mediów społecznościowych – wspólnie budujemy postawę społeczną i inspirujemy do działania.
W tym dniu każdy z nas może wziąć udział w #GivingTuesday w bardzo prosty sposób – robiąc i nagłaśniając w mediach społecznościowych dobro, które jest wokół nas. Wystarczy opublikować zdjęcie czy filmik, który mówi o dobroczynności i dodać hashtag #GivingTuesday. Dzięki temu dobra wiadomość dotrze nie tylko do naszych znajomych, ale także na drugi koniec Polski, a nawet – na drugi koniec świata.
Dla wielu organizacji, firm i osób ten dzień jest okazją do realizowania nietuzinkowych i kreatywnych akcji społecznych – każdy według własnych możliwości. Robią to z pełną świadomością, że im ciekawsze działanie tym większe zainteresowanie wśród internautów i tym dalej dotrze dobra wiadomość.
W tym roku #GivingTuesday obchodzimy we wtorek 30 listopada 2021.
Więcej informacji na https://givingtuesday.pl/.
Ruch #GivingTuesday nie ma właściciela. Każdy może włączyć się i uczestniczyć. Liderem promującym to święto w Polsce jest Fundacja FaniMani, której misją jest wspieranie organizacji społecznych w zbieraniu funduszy (prowadzi m.in. portal fanimani.pl).
Źródło: givingtuesday.pl