Procedura oceny oddziaływania na środowisko ulegnie znacznemu skróceniu, a informacje o środowisku i jego ocenie będą wydawane obywatelom „bez zbędnej zwłoki”. Powstanie także nowy organ – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – to niektóre z założeń przyjętego we wtorek przez Radę Ministrów projektu ustawy o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Najważniejszym celem projektowanej ustawy jest dostosowanie
polskiego prawa do ustawodawstwa unijnego w tym zakresie. Z powodu
sprzeczności naszych przepisów z unijnymi dyrektywami Komisja
Europejska na początku roku zagroziła zablokowaniem Polsce części
środków unijnych na lata 2007-2013.
W projekcie określono zasady i tryb postępowania podczas
udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, ocenach
oddziaływania na środowisko oraz zasady udziału społeczeństwa w
ochronie środowiska. Przewidziano, że organy administracji są
zobowiązane, bez zbędnej zwłoki, udostępnić każdemu obywatelowi
informacje o środowisku i jego ocenie jeszcze przed ich
zatwierdzeniem.
Większe uprawnienia będą miały także organizacje ekologiczne. Dane
o dokumentach zawierających te informacje powinny być zamieszczane
w publicznie dostępnych wykazach prowadzonych elektronicznie i
udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zgodnie z przepisami, utworzony zostanie nowy organ - Generalny
Dyrektor Ochrony Środowiska i jego regionalni odpowiednicy. Głównym
zadaniem tych wyspecjalizowanych służb będzie usprawnienie procesu
zarządzania środowiskiem.
Regionalni dyrektorzy mają przejąć od wojewodów zadania dotyczące
ocen oddziaływania na środowisko, ochronę obszarów Natura 2000 i
innych przyrodniczo cennych terenów. Będą też zajmować się
zapobieganiem szkodom wyrządzanym środowisku. Takie rozwiązanie
pozwoli zarządzać zasobami przyrodniczymi w sposób bardziej
zharmonizowany i odpowiadający lokalnym uwarunkowaniom i
zagrożeniom. Pozwoli też skuteczniej wykorzystywać środki unijne.
Generalny dyrektor ochrony środowiska będzie współpracować z
głównym konserwatorem przyrody i Państwową Radą Ochrony Przyrody,
organami samorządu terytorialnego i organizacjami ekologicznymi.
Nowe prawo przewiduje, że przedsięwzięcia mogące znacząco lub
potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko oraz na obszary
Natura 2000 wymagają przeprowadzenia oceny. W ramach oceny
określone zostaną: środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, dobra
materialne, zabytki, dostępność kopalin, sposoby zapobiegania i
zmniejszania negatywnego wpływu na środowisko przewidzianych
inwestycji oraz zakres monitoringu przedsięwzięcia.
Zgodnie z przepisami, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach
będzie wydawana przed wydaniem decyzji o: pozwoleniu na budowę,
zatwierdzeniu projektu budowlanego, rozbiórce obiektów jądrowych,
warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, koncesji na
poszukiwanie i wydobywaniu złóż kopalin, regulacji wód i budowie
wałów przeciwpowodziowych, lokalizacji autostrady, drogi
publicznej, linii kolejowej.
Decyzje te będą wydawane przez regionalnych dyrektorów ochrony
środowiska, starostów, dyrektorów regionalnej dyrekcji Lasów
Państwowych (w przypadku zmiany lasu na użytek rolny), wójtów,
burmistrzów i prezydentów miast. W sytuacji stwierdzenia
nieprawidłowości w wydanych przez ww. organy decyzjach generalny
dyrektor ochrony środowiska może wystąpić o stwierdzenie ich
nieważności.
Wykonawca starający się o zezwolenie na inwestycję będzie musiał
spełniać wszystkie niezbędne wymagania zarówno przy wydawaniu
decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, jak i przy wydawaniu
decyzji końcowej.
Na podst. komunikatu KPRM