Młodzi artyści coraz częściej rezygnują z próby znalezienia jednego sponsora na rzecz crowdfundingu, czyli finansowania społecznościowego. Tą drogą poszedł szantowy zespół Gondola Kondora, który za zebrane pieniądze chce sfinansować nagranie debiutanckiej płyty.
Idea crowdfundingu narodziła się w Stanach Zjednoczonych w 1997 roku. Zebrane pieniądze trafiały głównie do muzyków, którzy potrzebowali pieniędzy na organizację koncertów, nagranie klipów lub całych płyt. Pomysł crowdfundingu ma swoje początki w przeprowadzanych od wieków zbiórkach publicznych. Różnica polega jednak na tym, że w przypadku crowdfundingu fundatorzy mogą liczyć na zyski w przedsięwzięciu, które postanowili dofinansować.
- W naszym przypadku osoby wspierające projekt Gondoli Kondora na portalu PolakPotrafi.pl otrzymają płyty, pliki Mp3, a dla najhojniejszych zagramy indywidualny koncert. Po dwóch latach obecności na wielu festiwalach i grania w klubach dojrzeliśmy do wydania własnej płyty. Do tego potrzeba jednak kilku tysięcy złotych. Trudno znaleźć jednego sponsora, który wyłoży taką kwotę, a bardziej prawdopodobne jest pozyskanie setki osób, która zrzuci się po 60-70 zł – wyjaśnia Bolesław Adamiec, członek zespołu Gondola Kondora.
Jak to działa w praktyce?
Po tym jak crowdfunding dotarł do Polski działalność rozpoczęło kilka portali społecznościowego finansowania, w tym: PolakPotrafi.pl, wspieramkulture.pl, czy beesfund.com. Zasada jest prosta – sympatycy projektu wpłacają na konto projektu zadeklarowaną kwotę. Jeśli uda się zebrać środki darczyńca otrzymuje obiecany prezent, jeśli zbiórka się nie powiedzie – pieniądze wracają na konto fundatora.
Dzięki zaangażowaniu internautów portal PolakPotrafi.pl pomógł zebrać niezbędne środki na start juniorskiej drużyny piłkarskiej w amatorskiej lidze. Pieniądze trafiły także do rowerzystów, którzy potrzebowali wsparcia finansowego do zorganizowania wyprawy nad Bajkał.
- Wszystkie udane i trwające projekty na PolakPotrafi.pl zostały wsparte przez ponad 6,5 tys. osób, każda z nich średnio wpłaciła 84 zł. Obserwując stale zwiększającą się liczbę zgłoszeń, rejestracji w serwisie oraz rosnący współczynnik osób, które wsparły więcej niż jeden projekt, możemy śmiało stwierdzić, że finansowanie społecznościowe w Polsce nie tylko zyskało aprobatę internetowej społeczności, ale również, że będzie prężnie rozwijało się w nadchodzących latach – mówi Jakub Sobczak, menedżer PolakPotrafi.pl.
Kim jesteśmy?
Więcej informacji udziela:
Jan Halicki, dyrektor artystyczny Stowarzyszenia Zielone Koła
tel.: (+48) 698 343 711
mail: biuro.zielonekola@gmail.com
Źródło: Stowarzyszenie Zielone Koła