Jesień 2005 roku to nie tylko czas wyborów, zmiany rządu i krążącego widma ptasiej grypy. To także kolejny etap powstawania dokumentów o charakterze programowym, które będą miały bezpośrednie przełożenie na to, na jakie cele, kto i według jakich procedur, będzie mógł w Polsce korzystać z funduszy strukturalnych w latach 2007 - 2013. Wiosną tego roku zajmowaliśmy się konsultacjami wstępnego projektu Narodowego Planu Rozwoju. W rozmowę na temat zaproponowanych zapisów włączyło się wówczas ponad 1200 organizacji pozarządowych i duża część ze zgłoszonych uwag i opinii znalazła później swoje odzwierciedlenie w przyjętym na początku września przez rząd projekcie Narodowego Planu Rozwoju. Ostateczne zatwierdzenie tego dokumentu należeć będzie już do nowego rządu.
Zgodnie z projektem NPR-u w okresie 2007-2013 w Polsce będą wdrażane programy operacyjne dwojakiego rodzaju:
Po pierwsze będą to programy sektorowe,
ogólnopolskie, obejmujące m.in. takie dziedziny tematyczne jak:
zatrudnienie i integracja społeczna, społeczeństwo obywatelskie,
kultura, wykształcenie i kompetencje, środowisko, rozwój obszarów
wiejskich czy administracja sprawna i służebna. Za przygotowanie
tych programów, a także za przeprowadzenie konsultacji społecznych
odpowiadają poszczególne ministerstwa.
Po drugie każde z województw będzie realizowało
swój własny regionalny program operacyjny. Wszystkie urzędy
marszałkowskie przygotowały projekty takich programów i
przeprowadzą na szczeblu regionalnym konsultacje na ten temat z
partnerami społecznymi. Trzeba jednak podkreślić, że w większości
województw projekty te nie są jeszcze upublicznione i w związku z
tym trudno w ich przypadkach mówić o konsultacjach.
W porównaniu z Narodowym Planem Rozwoju
programy operacyjne zawierać będą zdecydowanie bardziej szczegółowo
opisane priorytety i działania oraz wskaźniki ich monitorowania. To
tam znajdą się zapisy dotyczące typów projektów, które mogą uzyskać
dofinansowanie w ramach danego programu operacyjnego. To tam
zostaną wymienieni potencjalni projektodawcy i ich beneficjenci. I
to tam właśnie znajdą się tabele finansowe. I w końcu to właśnie w
każdym z programów operacyjnych opisane zostaną procedury dotyczące
systemu wdrażania, zarządzania i monitorowania.
Są więc to dokumenty o kluczowym znaczeniu.
Także dlatego, że każda organizacja pozarządowa i każdy inny
podmiot, która w latach 2007 - 2013 będzie aplikował o środki
unijne, będzie to czynić w oparciu o program operacyjny. Staną się
one chlebem powszednim wszystkich projektodawców. Warto zatem
zadbać już dziś o to, by zapisy w nich zawarte jak najbardziej
odpowiadały potrzebom organizacji pozarządowym. Temu właśnie
powinien służyć czas jesiennych konsultacji społecznych.
Warto włączyć się w sposób aktywny w
konsultacje społeczne i wyrazić swoją opinię o projektach
przygotowanych przez poszczególne ministerstwa i urzędy
marszałkowskie. Wystarczy przejrzeć katalog programów, odnaleźć te
szczególnie istotne z punktu widzenia działalności Państwa
organizacji i sprawdzić czy zaproponowane tam zapisy są odpowiednio
sformułowane.
Trzeba to zrobić, by po jesieni 2005 roku
oprócz nowego rządu i wspomnienia widma ptasiej grypy zostały także
dokumenty na lata 2007 - 2013 „dopatrzone” przez organizacje
pozarządowe.
Źródło: Stowarzyszenie na rzecz FIP