Urząd Miasta Łodzi przedstawił wyniki konsultacji regulaminu konsultacji społecznych. Fundacja Normalne Miasto - Fenomen przygotowała zestawienie odrzuconych uwag i propozycji wraz z wyjaśnieniem ich genezy oraz opinią na odpowiedzi urzędu.
Fundacja Normalne Miasto - Fenomen zwraca uwagę na kilka propozycji zapisów regulaminu, które nie zostały uwględnione przez urząd, a zdaniem przedstawicieli fundacji - powinny. Dotyczą one m.in. sposobu informowania o konsultacjach, zakresu negocjowalnego czy terminu publikacji wyników konsultacji.
NA KAŻDYM ETAPIE TWORZENIA DOKUMENTU
Konsultacje powinny być elementem procesu realizacji inwestycji. W toku prowadzonego procesu inwestycyjnego (decyzyjnego) można przewidzieć miejsce na tzw. “okienka konsultacyjne”, czyli kolejne etapy zasięgania opinii mieszkańców - i podejmowania kolejnych działań w zgodzie z osiągniętymi rezultatami konsultacji. Tego typu działanie sprawia, że mieszkańcy nie są pytani wielokrotnie o tę samą kwestię (co rzeczywiście może prowadzić do ich zniecierpliwienia lub/oraz rezygnacji z uczestnictwa w kolejnych konsultacjach).
Dobrze poprowadzony proces konsultacji społecznych pomaga nie tylko zaangażować mieszkańców, ale również przeprowadzić ich przez kolejne etapy decyzyjne, ukazując jednocześnie ich rolę w podejmowaniu decyzji.
KONSULTACJE PROWADZI SIĘ...
Prowadzenie konsultacji społecznych "w bardzo wczesnej fazie" (czy raczej: "na najwcześniejszym możliwym etapie") pozwala na realne włączenie mieszkańców w proces decyzyjny. Wypracowane wspólnie z mieszkańcami rozwiązania, w prawidłowo przeprowadzonym procesie konsultacyjnym, pozwalają zminimalizować ryzyko podjęcia nieakceptowalnych społecznie działań, które z kolei mogą wiązać się z odrzuceniem zasadności zaangażowania środków finansowych miasta (oraz ze straceniem czasu na przygotowywanie odrzuconych przez mieszkańców rozwiązań).
ZAKRES NEGOCJOWALNY
Określenie zakresu negocjowalnego wiąże się przede wszystkim z określeniem zakresu, który nie podlega zmianom (np. ze względów finansowych, prawnych, ze względu na podjęte wcześniej zobowiązania czy umowy, o których uczestnicy konsultacji mogą nie wiedzieć). Im bardziej złożone jest zagadnienie (np. budżet miasta), tym bardziej konieczne jest wyznaczenie takiego zakresu - chociażby po to, aby w ramach przygotowywania się mieszkańców do konsultacji mogli się oni skupić na elementach, na które mogą mieć realny wpływ.
Określenie zakresu negocjowalnego jest podstawą do właściwego przeprowadzenia konsultacji społecznych.
WYNIKI KONSULTACJI
Konsultacje społeczne powinny być prowadzone tak, aby ich wyniki były przedstawiane radnym miejskim jako część składanego przez władze miasta projektu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy wyniki konsultacji społecznych (czyli zestawienie opinii mieszkańców) jest publikowane w ostatniej chwili lub też po ostatecznym uchwaleniu danej sprawy przez Radę Miejską, uniemożliwiając Radnym zapoznanie się z nimi.
MINIMALNY CZAS TRWANIA KONSULTACJI
Określenie minimalnego czasu trwania konsultacji społecznych wydaje się zasadne z uwagi na umożliwienie uczestnikom wypowiedzenia się w danym temacie.
Źródło: inf. nadesłana