Od początku listopada 2012 roku ostrowieckie Stowarzyszenie ERWIN, w ramach Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzykulturowej realizuje projekt „Seniorzy? Młodzi? Unia dla NAS!”, który jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ogólne cele Edukacji Europejskiej zawierają szereg zagadnień, które w ostatecznym rozrachunku można sformułować m. in. jako rozwijanie tożsamości europejskiej, osiągnięcie warunków do rozwoju kraju itd. Realizacja takiego zadania wymaga stałej aktualizacji wiedzy dotyczącej procesów historycznych, politycznych, kulturowych i ekonomicznych oraz umiejętności wykorzystywania tejże wiedzy w praktyce.
Niestety, coraz rzadziej można usłyszeć słuszne pytanie „Jak żyć w Europie?”, czyli jaką wiedzę i jakie umiejętności praktyczne powinniśmy posiadać jako „zwykli obywatele”, aby poruszać się w tzw. przestrzeni europejskiej? Fakt, że nie słychać tego pytania, nie oznacza, iż nie ma problemu. Niestety po akcesji Polski do UE zaczęło nam się wydawać, że będąc we Wspólnocie, wiemy wszystko o niej. Ale … tak tylko wydawało się…
Badania Stowarzyszenia ERWIN jeszcze kilka lat temu wskazywały, że problem z „niewiedzą” europejską wciąż wzrasta, bowiem funkcjonowanie w UE wymagało (i wciąż wymaga) co najmniej znajomości środków pozwalających na aktywne uczestnictwo w europejskim życiu publicznym oraz umiejętności wykorzystywania przysługujących nam praw – prawa obywatelskie, socjalne, ekonomiczne, pomocy prawnej itd.
- Właśnie jako uzupełnienie braku tej wiedzy i tych umiejętności powstał nasz projekt, - wyjaśnia Grair Magakian, przewodniczący Stowarzyszenia ERWIN. - Rozpoczęliśmy wdrażanie projektu jeszcze w 2012 r. jako element promocji idei i celów Europejskiego Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej. To przedsięwzięcie jednak zawiera szereg innych celów też: aktywizacja społeczna seniorów oraz budowanie więzi i solidarności międzypokoleniowej, opartej na wzajemnej wymianie wiedzy i doświadczenia z różnych dziedzin, prezentacja efektów, szans i wyzwań wynikających z utworzenia i pogłębiania rynku wewnętrznego, propagowanie udziału obywateli w procesie stanowienia prawa i ich udziału w kształtowaniu przyszłych kierunków rozwoju Unii itd.
W celu skutecznego wdrażania projektu i osiągnięcia zamierzonych efektów, realizatorzy, we współpracy z Ostrowieckim Uniwersytetem Trzeciego Wieku oraz kilkoma Klubami Europejskimi ze szkół ponadgimnazjalnych w strukturach Uniwersytetu i Stowarzyszenia utworzyły Blok Europeistyczny.
- Ponad 40 osób z Uniwersytetu systematycznie bierze udział m. in. w zajęciach dydaktycznych, redagowaniu specjalnego Biuletynu Informacyjnego z zagadnieniami w w/w zakresie itd., - uzupełniają realizatorzy projektu. - W ramach projektu, poza seniorami, w zajęciach biorą udział również i młodzi, ponad 100 osób.
Jednym z najważniejszych elementów projektu jest właśnie przekaz praktycznej wiedzy z zakresu UE. Czyli tematyka obejmująca zagadnienia z zakresu eliminacji lub minimalizacji zagrożeń dla praw obywatelskich, swobodnego przepływu osób, wzmocnienia roli obywateli, ochrony praw konsumenta, normy bezpieczeństwa żywności oraz innych towarów konsumpcyjnych, możliwości korzystania praw socjalnych w każdym kraju UE, kontynuacji nauki, udziału w życiu społeczno-politycznym itd.
Źródło: Stowarzyszenie ERWIN