Kampania społeczna „Zmień kraj. Idź na wybory” zachęciła do udziału w wyborach 21 października 2007 roku ponad 20% głosujących. Frekwencja osiągnęła niemal 54%, przy 40% frekwencji w roku 2005. Za kilka miesięcy wybory do Parlamentu Europejskiego. To ostatni moment, aby przeprowadzić zmiany w prawie wyborczym, które umożliwią podniesienie zawstydzająco niskiej, bo jedynie 20 procentowej frekwencji z wyborów w 2004 roku. Przedstawiamy materiały z konferencji prasowej koalicji profrekwencyjnej "21 października" pt. „Co robią politycy, aby zapobiec kompromitująco niskiej frekwencji w wyborach do Parlamentu Europejskiego?”.
Kampania „Zmień kraj. Idź na wybory” została przeprowadzona
przez koalicję ponad 150 organizacji pozarządowych. Sukces i skala,
jakie osiągnęła były możliwe dzięki zaangażowaniu mediów, które
bezpłatnie wyemitowały reklamy o wartości 2,5 miliona złotych.
Organizacje zaangażowane w kampanię kontynuują działania na rzecz
zwiększania frekwencji. Dziś chcą zapytać polityków, co zrobili
by ułatwić obywatelom uczestnictwo w wyborach?
7 czerwca 2009 roku w całej Europie odbędą się kolejne wybory
do Parlamentu Europejskiego. Cztery lata temu, gdy Polacy pierwszy
raz mieli okazję w nich uczestniczyć zaledwie 20,8% uprawnionych
do głosowania poszło do urn przy ponad 40 procentowej
frekwencji w skali całej Unii Europejskiej.
Koalicja 21 października także w 2009 roku przeprowadzi
kampanię społeczną zachęcającą do udziału w wyborach. Kampania to
jednak zbyt mało, kluczem do zwiększenia frekwencji wyborczej w
Polsce jest przeprowadzenie zmian prawa wyborczego
oraz usprawnienie polityki informacyjnej dotyczącej
wyborów. Tu widzimy rolę sprawujących władzę.
Organizacje pozarządowe od dawna postulują przeprowadzenie
szeregu zmian, ułatwiających obywatelom udział w wyborach. Mimo, że
politycy kolejnych koalicji rządzących deklarują poparcie dla zmian
w ordynacjach wyborczych, nie są one przyjmowane na skutek sporów i
gier politycznych. Teraz jest ostatni moment, aby jeszcze przed
wyborami do Parlamentu Europejskiego przyjąć rozwiązania
zwiększające partycypację obywateli. Instytut Spraw Publicznych
przygotował projekty takich zmian (Pakiet Obywatelski),
które obejmują wprowadzenie:
- ułatwień dla osób niepełnosprawnych (głosowanie przez pełnomocnika);
- możliwości głosowania korespondencyjnego dla Polaków zagranicą;
- dwudniowych wyborów, podczas których lokale wyborcze będą czynne do godziny 22;
- systemu informowania o dacie i miejscu wyborów poprzez
bezpośrednią wysyłkę indywidualnych zawiadomień do obywateli.
Brak wymienionych wyżej zmian może w konsekwencji doprowadzić
do powtórzenia w przyszłorocznych wyborach do Parlamentu
Europejskiego dramatycznie niskiej frekwencji z 2004 roku. Jeżeli
politycy nie wprowadzą niezwłocznie postulowanych zmian,
Koalicja 21 października przygotuje i przedłoży
obywatelski projekt nowelizacji ordynacji
wyborczych.
Oczekujemy również, że – poza pilnymi zmianami legislacyjnymi
- zostaną podjęte inne działania profrekwencyjne, takie jak:
- modernizacja strony internetowej Państwowej Komisji Wyborczej w taki sposób, by pozwalała, również osobom niepełnosprawnym, w łatwy sposób uzyskać dostęp do informacji kiedy odbywają się wybory, co zrobić, żeby wziąć w nich udział, jak oddać ważny głos, kto kandyduje w danym okręgu. Tego typu rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w innych państwach;
- lepsze wyeksponowanie obwieszczeń Państwowej Komisji Wyborczej w gminach; obwieszczenia powinny zawierać więcej informacji o kandydatach, np. dane o miejscu pracy;
- zagwarantowanie przez władze lokalne możliwości udziału w głosowaniu osobom niepełnosprawnym i chorym, m.in. poprzez przystosowanie lokali wyborczych do ich potrzeb i zapewnienie transportu. W tym celu apelujemy do władz lokalnych, aby w budżetach na rok 2009 uwzględniły środki na ten cel.
Uważamy, że w dalszych pracach nad zmianami prawa wyborczego
należy wziąć pod uwagę:
- zmianę roli Państwowej Komisji Wyborczej i jej ewolucję w kierunku instytucji, która nie tylko liczy głosy, ale prowadzi kampanie informacyjne i działalność edukacyjną, tak jak to ma miejsce np. w Wielkiej Brytanii;
- zmiany ułatwiające włączenie działań profrekwencyjnych w zakres edukacji obywatelskiej młodzieży w szkołach;
- obowiązek umieszczania na materiałach promocyjnych komitetów wyborczych treści zachęcających do udziału w wyborach np. na 20% ich powierzchni;
- zmiany umożliwiające przeprowadzenie pilotażu głosowania przez Internet.
Koalicja 21 października będzie
kontynuować działania służące obywatelskiej aktywizacji Polaków.
Uważamy jednak, że wsparcie ze strony rządu i innych instytucji
publicznych jest niezbędne, by doprowadzić do trwałego zwiększenia
udziału obywateli w życiu publicznym (m.in. poprzez świadomy i
liczny udział w wyborach).
Inicjatorzy Koalicji 21 października:
Fundacja im. Stefana Batorego, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja
Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja Forum
Obywatelskiego Rozwoju, PKPP Lewiatan, Stowarzyszenie Agencji
Reklamowych, Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
- opis Pakietu Obywatelskiego, który zostanie zaproponowany Sejmowi przez koalicję „21 października”,
- propozycja dalszych zmian mogących zwiększyć frekwencję wyborczą w Polsce, oraz
- propozycja
włączenia Państwowej Komisji Wyborczej do działań
profrekwencyjnych.
Koalicja "21 października" została zawiązana przez organizacje pozarządowe w celu podjęcia działań na rzecz zwiększenia partycypacji wyborczej Polaków. W jej skład wchodzą m.in. Fundacja im. Stefana Batorego, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Instytut Spraw Publicznych, Fundacja Projekt:Polska, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych, PKPP Lewiatan oraz Stowarzyszenie Szkoła Liderów. W ubiegłym roku koalicja zorganizowała kampanię społeczną "Zmień kraj, idź na wybory", która przyczyniła się do wzrostu frekwencji w wyborach parlamentarnych 21 października 2007. W tym miejscu można pobrać raport o kampanii.
Źródło: Koalicja 21 października