Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Publicystyka
Jak zrobić film za małe pieniądze? Wskazówki dla organizacji
Zahra Leonie Baptiste, tłumaczenie: Karolina Świderska
Wiele organizacji pozarządowych zdaje się być przytłoczone pomysłem samodzielnego tworzenia filmów. Powodem niepokoju zwykle są koszta, które się z tym wiążą. Nie trzeba jednak zatrudniać studia do produkcji filmu, ani kupować lub wypożyczać drogiego sprzętu. Tak naprawdę, można zrobić film zupełnie za darmo. Oto kilka wskazówek:
Zmniejszcie koszta:
Zatrudnijcie praktykanta lub znajdźcie wolontariusza, który chce zdobyć doświadczenie w tworzeniu filmów. Studenci dziennikarstwa i podobnych kierunków często szukają możliwości zrobienia w ramach studiów praktyk zawodowych. Wykorzystajcie to! Poza tym, wśród waszych wolontariuszy na pewno znajdziecie wielu utalentowanych ludzi. Poproście ich o pomoc, a będziecie mile zaskoczeni. Niektórzy z nich na pewno mają dostęp do sprzętu i możliwości edytowania filmów, więc koszt wynajmu urządzeń będzie niewielki lub żaden.
Poszukajcie zasobów do tworzenia filmów, które już posiadacie. Jeśli nie możecie znaleźć żadnych praktykantów ani wolontariuszy z doświadczeniem i sprzętem do robienia filmów, nic straconego. Czy posiadacie kamerę? Smartphone'a? A może laptopa z kamerą internetową? Wszystkie te urządzenia mogą być wykorzystane do nakręcenia waszego filmu. Poza tym, większość komputerów ma zainstalowane darmowe oprogramowanie do edycji filmów, jak na przykład Windows Movie Maker lub iMovie. Znajdźcie w waszej organizacji kogoś, kto umie obsługiwać te narzędzia, lub chce się nauczyć - dzięki nim możecie zmontować film w atrakcyjny sposób, i to za darmo!
Jak znaleźć materiał?
Dokumentujcie najważniejsze wydarzenia organizowane przez waszą organizację. Jako praktykantka
w fundacji Head&Hands, zostałam poproszona o reportaż z organizowanych przez nich wydarzeń, między innymi z turnieju siatkówki SERVE, cotygodniowej imprezy tanecznej „Faggity Ass Friday” i hip-hopowego koncertu "Do My Ladies Run This?!" z udziałem młodych raperek. Każde z tych wydarzeń dało organizacji Head&Hands szansę na porozmawianie o swojej misji i pokazanie swoich działań w praktyce. Ich nakręcenie nie wymagało drogiej scenografii czy efektów specjalnych - ujęcia z imprez były same w sobie interesujące wizualnie. Wyznaczcie jednego z członków swojego zespołu do nagrywania najważniejszych fragmentów imprez, a uda wam się zdobyć odpowiedni materiał na film.
w fundacji Head&Hands, zostałam poproszona o reportaż z organizowanych przez nich wydarzeń, między innymi z turnieju siatkówki SERVE, cotygodniowej imprezy tanecznej „Faggity Ass Friday” i hip-hopowego koncertu "Do My Ladies Run This?!" z udziałem młodych raperek. Każde z tych wydarzeń dało organizacji Head&Hands szansę na porozmawianie o swojej misji i pokazanie swoich działań w praktyce. Ich nakręcenie nie wymagało drogiej scenografii czy efektów specjalnych - ujęcia z imprez były same w sobie interesujące wizualnie. Wyznaczcie jednego z członków swojego zespołu do nagrywania najważniejszych fragmentów imprez, a uda wam się zdobyć odpowiedni materiał na film.
Nagrajcie swoje codzienne zadania. To prawdopodobnie najłatwiejsza rzecz do wykonania. Ludzie są zainteresowani waszą historią, a nikt nie opowie jej tak jak wy! Przeprowadźcie krótkie wywiady z najważniejszymi członkami zespołu, ochotnikami i nakręćcie ich pracę w biurze. To pokaże ludzką stronę waszej organizacji i pozwoli innym na zbudowanie swoistej emocjonalnej więzi z wami, która jest kluczem do tworzenia pozytywnej relacji z waszą publicznością.
Kręćcie także wtedy, gdy robicie fotoreportaże. Za każdym razem, gdy wyciągacie aparat fotograficzny, nagrywajcie to samo kamerą. Jeśli coś jest warte tego, żeby robić mu zdjęcie, prawdopodobnie jest na tyle interesujące, żeby to także nakręcić. Czy wasi wolontariusze sadzą drzewa w parku w ramach projektu zadrzewiania miasta? Zamiast prosić o uśmiech do zdjęcia, możecie skierować na nich kamerę i zapytać, czym się właśnie zajmują. W ten sposób uzyskacie świetny krótki klip niewymagający edytowania i stanowiący jasny przekaz.
Nagrywajcie kamerą internetową posty na bloga. Jeśli wasza organizacja ma regularnie aktualizowanego bloga, możecie zastanowić się nad zamianą waszych postów na filmy. Pewna znana mi firma rekrutacyjna zastąpiła pisanie bloga umieszczaniem w sieci cotygodniowych filmów wideo. Przedstawiają one jej prezesa mówiącego przez dwie minuty na ważny temat do kamery internetowej. Szybkie, proste, skuteczne i, co najważniejsze, darmowe.
Techsoup przypomina, że do 31 marca można z konsultować z technologie.org.pl pomysły na swoje kampanie. Na adres digitalstorytelling@technologie.org.pl można wysyłać swoje próby wykorzystania metod digital storytellingu. Zespół technologie.org służy radą, a najciekawsze działania zostaną opisane w podsumowaniu akcji.
Źródło: Technologie.org.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.