Nie jest łatwo przetłumaczyć złożony i delikatny proces, jakim jest fundraising, na tak przaśną i nieromantyczną formę, jaką są wykresy. Całe to związane ze zbieraniem funduszy nawiązywanie relacji wymaga wiedzy z zakresu nie tyle księgowości, ile raczej komunikacji, psychologii i nawet socjologii. A jak wyrazić zaufanie w formie tabelki?
Zaryzykujemy i powiemy, że pozyskiwanie darczyńców można przedstawić tak:
Pozyskiwanie < Podtrzymywanie
Utrzymanie relacji z obecnymi darczyńcami jest mniej kosztowne niż poświęcanie czasu i energii na zabieganie o nowych. Zarządzanie związkami z darczyńcami odgrywa tu więc szczególną rolę.
Chcesz zapobiec kurczeniu się Twojej listy darczyńców? Musisz zapewnić im poczucie, że każda ich darowizna jest bardzo ważna: nie tylko ta pierwsza! Oto pięć strategii, które pozwolą Ci utrzymać relację z darczyńcą i zachęcą go do przekazywania środków przez lata.
Wysyłaj wiadomości z podziękowaniami
Tak proste, a tak skuteczne! To jak mała karteczka z napisem „Dziękuję!” pozostawiona na biurku koleżanki, która pomogła Ci z trudnym zadaniem w pracy: poprawia humor na cały dzień.
Wiadomość w formie elektronicznej jest w porządku, ale tym, co naprawdę zrobi wrażenie, będzie tradycyjny list. O ile masz możliwość wysłania go, ponieważ w dobie RODO nie jest łatwo pozyskać adresy domowe darczyńców. Na pewno jednak można zastosować tę strategię w przypadku firm, ponieważ ich adresy nie są ustawowo chronione.
Podpisuj wszystkie swoje listy odręcznie, prawdziwym imieniem. Język powinien być podobny do tego, którym posługujesz się, pisząc do dobrego przyjaciela: serdeczny, ale pełen szacunku. Nawet jeśli pisanie podziękowań zabiera Ci więcej czasu i energii niż wysłanie maila z treścią kopiuj-wklej, to pamiętaj, że te listy znacznie zwiększą Twoje szanse na zatrzymanie darczyńcy.
Znajdź sposób na zaangażowanie darczyńców
Jaki jest najlepszy sposób na pokazanie darczyńcy, że jego pieniądze są dobrze wykorzystywane? Pokazać mu to! Zaproś go na event lub wycieczkę pokazową będące prezentacją Twojej pracy. To wzbudza zaufanie i może prowadzić do większych darowizn w przyszłości.
Podsuwamy kilka pomysłów na zaangażowanie darczyńców:
– zaproś darczyńców na manifestację w sprawie związanej z Twoją działalnością.
– zaproś darczyńców do napisania artykułu na bloga Twojej organizacji;
– prowadzisz schronisko dla zwierząt? Zaproś darczyńców do wspólnego wyprowadzenia psiaków na spacer;
Zaproponuj system bonusów
Platformy crowdsourcingowe, takie jak Patronite czy Patreon bardzo dobrze wykorzystują ten system: im większe wsparcie, tym większa i bardziej atrakcyjna nagroda dla osoby wspierającej! Fani wpłacający najmniejsze miesięczne kwoty otrzymują dostęp do dodatkowych treści; ci z poziomu średniego mogą otrzymać np. naklejki albo torby z logotypem wspieranego twórcy, często także ich imię pojawia się np. w podziękowaniach w napisach do filmu na YouTube, a ci naprawdę wyjątkowo hojni zostają zaproszeni na spotkanie albo wyróżnieni w inny sposób. Warto zastosować podobny system w przypadku fundraisingu NGO.
Wymyśl nietypowe nagrody dla wyjątkowych darczyńców
Ktoś wsparł Twoją organizację naprawdę wyróżniającą się kwotą? Nic nie stoi na przeszkodzie, by potraktować go równie wyjątkowo. Jeśli zajmujesz się bezdomnymi kotami, możesz np. zaoferować mu nadanie imienia kilku zwierzakom. Możesz zaproponować możliwość przemawiania na organizowanej przez Ciebie gali albo wystąpienia w Waszym podcaście, umożliwić spotkanie z założycielem Twojego NGO, przesłać specjalną paczkę z gadżetami… Ważne, by nagroda w jakiś sposób korespondowała z charakterem Twojej działalności: dzięki temu będzie wyjątkowa.
Sięgnij po gamifikację pomagania
To coś, co dobrze znamy w FaniMani.pl! Wiemy, że pomaganie to nie wyścigi, ale… miło jednak być na podium, prawda? Oferowanie nagród i wyróżnień to idealny sposób na motywowanie darczyńców oraz budowanie między nimi atmosfery zdrowej rywalizacji.
Oczywiście mało kto jest milionerem, dlatego ważne jest tworzenie systemu stopniowania nagród. Kryterium może być wysokość datku lub, co faworyzuje drobne wpłaty, częstotliwość przekazywania darowizn. Jakiekolwiek kryterium przyjmiesz, ranking pomagania to świetny sposób na okazanie uznania tym, którzy są na szczycie Twojej listy darczyńców.
Źródło: Fundacja Fanimani