Proces legislacyjny w Unii Europejskiej jest wieloetapowy. Bierze w nim udział kilka instytucji: Parlament Europejski, Rada UE i Komisja Europejska. Kto i w jaki sposób decyduje o zmianach w unijnym prawie? Opisuje to Krzysztof Figlarz z serwisu MamPrawoWiedzieć.
Projekty unijnych aktów prawnych przygotowuje Komisja Europejska. Zanim jednak zaproponuje nowe inicjatywy, przygotowuje tak zwaną „ocenę skutków” – czyli sprawozdanie, w którym przedstawia zalety i wady poszczególnych przepisów. W sprawozdaniu zawarte są uwagi ekspertów, przedstawicieli danych sektorów, organów krajowych i organizacji społecznych. Uwagi są zbierane podczas konsultacji publicznych poprzedzających proces legislacyjny.
Prace w komisjach stałych PE
Następnie inicjatywa Komisji trafia do jednej z 20 komisji stałych w Parlamencie Europejskim, w której wyznaczony zostaje poseł sprawozdawca odpowiedzialny od tej pory za projekt. Rolą sprawozdawcy jest kierowanie pracami nad projektem i przygotowanie propozycji stanowiska PE, które przedstawiane jest wszystkim europosłom na sesji plenarnej. (…)
Trialog
Zanim projekt aktu prawnego trafi na posiedzenie plenarne, komisja parlamentarna może zadecydować o rozpoczęciu negocjacji zRadą Unii Europejskiej. Celem negocjacji jest wypracowanie kompromisowego stanowiska Parlamentu i Rady. Współpraca między instytucjami ma zagwarantować, że poprawki Parlamentu przyjęte na posiedzeniu plenarnym będą zaakceptowane przez Radę. To znacznie skraca okres zatwierdzania nowego prawa.
Proces negocjacji trzech głównych instytucji unijnych – Parlamentu, Komisji i Rady UE – to tzw. trialog. Co do zasady proces tworzenia prawa europejskiego przebiega w trzech czytaniach w PE, jednak w większości wypadków, dzięki wykorzystaniu procedury trialogu, ostateczna decyzja zapada już w pierwszym czytaniu. Zdarza się jednak, że potrzeba więcej spotkań negocjacyjnych w celu wypracowania porozumienia. (…) Wyniki negocjacji muszą być zatwierdzone przez komisję w pełnym składzie przed głosowaniem na posiedzeniu plenarnym.
Posiedzenie plenarne
Na posiedzeniu plenarnym wszyscy europosłowie debatują nad sprawozdaniem. Poprawki do sprawozdania zaproponować może grupa polityczna lub co najmniej 40 europosłów. Następnie odbywa się głosowanie. W ten sposób powstaje stanowisko Parlamentu, które zostaje przekazane Radzie.
Przyjęcie aktu prawnego
Projekt aktu prawnego zostaje przyjęty, kiedy Parlament i Rada wspólnie zgodzą się co do jego ostatecznego kształtu, a wniosek zostanie opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Chcecie wiedzieć:
- Jak jest rola posła sprawozdawcy?
- Kim są sprawozdawcy cienie i na czym polega ich zadanie?
- Ja przebiega trialog?
- Co się dzieje, gdy Rada UE zaakceptuje przepisy, a co – gdy odrzuci?
- Kto oprócz Komisji Europejskiej może zgłaszać inicjatywy ustawodawcze?
Zapraszamy do lektury całości artykułu Krzysztofa Figlarza w serwisie MamPrawoWiedzieć >
Ten artykuł ukazał się w cyklu „UE – Polska – organizacje”.
Źródło: MamPrawoWiedziec.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.