Kto ogłasza konkursy dla organizacji pozarządowych w Warszawie? Jak czytać ogłoszenia konkursowe? Kto ocenia złożone oferty i ma decydujący głos w sprawie przyznania dotacji? Przybliżamy zasady ubiegania się o dotacje z Urzędu m.st. Warszawy.
W Warszawie konkursy dotacyjne dla organizacji pozarządowych ogłasza prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz. Podstawą prawną określającą formy współpracy Urzędu Miasta z organizacjami (jedną z nich jest współpraca finansowa) jest „Program współpracy m.st. Warszawy w 2012 r. z organizacjami pozarządowymi oraz z podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie”.
Wnioski można składać do biur Urzędu Miasta działających na poziomie centralnym oraz do urzędów dzielnicowych. Dokładny adres zawsze podany jest w załączniku do zarządzenia, w którym ogłaszany jest konkurs, czyli w ogłoszeniu.
Dziedziny konkursów
Terminy ogłaszania konkursów
Informacje o tym, kto otrzyma dotację, podawane są najwcześniej 2 stycznia w przypadku konkursów ogłaszanych do 25 listopada. Wynika to z zapisów ustawy o finansach publicznych, która nie pozwala miastu wcześniej zaciągać zobowiązań na dany rok (dotacje traktowane są jak zobowiązania miasta). W praktyce jednak wyniki podawane są później i wszystkie biura i dzielnice radzą organizacjom, które chcą realizować zadania w pierwszym półroczu, planować je najwcześniej od marca.
Wsparcie czy powierzenie
W każdym ogłoszeniu konkursowym musi znaleźć się informacja o tym, czy dane zadanie ma być realizowane w formie wsparcia, czy powierzenia. Wsparcie jest wtedy, kiedy dotacja, o którą stara się organizacja, jest częścią budżetu całego projektu, powierzenie zaś wtedy, kiedy dotacja ma pokryć wszystkie planowane koszty.
Przy konkursach ogłaszanych w formie wsparcia stowarzyszenia i fundacje muszą zadeklarować, że pokryją pozostałe koszty ze środków własnych lub dotacji z innych źródeł. W wielu konkursach miasto umożliwia przedstawienie części wkładu własnego jako wycenę pracy wolontariuszy.
Małe granty
To specyficzna forma współpracy finansowej, która pojawiła się wraz z nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego w 2010 r. W przypadku małych grantów miasto nie ogłasza konkursów, a nabór wniosków jest ciągły do wyczerpania środków.
Oferty składane w formie małych grantów muszą spełniać dwa warunki: ich koszt nie może być wyższy niż 10 tys. zł, a projekt nie może trwać dłużej niż 90 dni kalendarzowych. Jedna organizacja może otrzymać w formie małych grantów nie więcej niż 20 tys. rocznie.
Jak czytać ogłoszenie konkursowe
W ogłoszeniu konkursowym zawarte są wszystkie podstawowe informacje o tym, jakie projekty mają szansę otrzymać dofinansowanie.
Po pierwsze – ramka z rodzajem zadania – to w niej znajdują się informacje, na jakie konkretnie zadania można składać projekty. W jednym ogłoszeniu może być ich kilka. Pod nazwą „zadania” wyszczególnione są kryteria szczegółowe, jakie muszą spełniać projekty (te różnią się bardzo w zależności od konkursu – czasem są to dwa punkty, czasem jest ich kilkanaście). W drugiej kolumnie podana jest informacja o tym, jaka jest pula pieniędzy przeznaczonych na dane zadanie. W mieście nie ma zwyczaju podawania wysokości minimalnej dotacji, o jaką może się starać jedna organizacja, wysokością maksymalną jest właśnie pula środków wymieniona w ogłoszeniu (należy jednak pamiętać, że zazwyczaj więcej niż jedna organizacja składa wnioski o dotacje i wobec tego aplikowanie o całą kwotę może być ryzykowne).
Po drugie – informacje pod ramką, czyli zasady przyznawania dotacji, termin realizacji zadania i jego warunki. To w tym miejscu określone jest, czy konkurs jest na wsparcie, czy na powierzenie (ta informacja czasami znajduje się w ramce, o której była mowa wcześniej), podany jest termin, do którego zadanie musi być zrealizowane, oraz inne szczegółowe wytyczne (np. jaką część wkładu własnego może stanowić wycena pracy wolontariackiej). Organizacje powinny pamiętać, że w konkursach dotacyjnych mogą się starać jedynie o wsparcie działalności statutowej lub odpłatnej działalności pożytku publicznego.
Po trzecie – termin i warunki składania ofert, czyli do kiedy i gdzie należy dostarczyć przygotowany wniosek. W Urzędzie Miasta datą składania wniosków jest data i godzina wpływu do kancelarii, a nie data nadania na poczcie. W ogłoszeniach podane są też zawsze informacje, u kogo w danym biurze lub dzielnicy można uzyskać szczegółowe informacje dotyczące konkursu (czasami też Urząd oferuje możliwość sprawdzenia oferty pod względem formalnym – ta informacja podana jest w tym właśnie punkcie).
Po czwarte – zwróćmy uwagę na listę obowiązkowych załączników, czyli pełnej dokumentacji, którą należy złożyć w odpowiedzi na dane ogłoszenie.
Ocena formalna – błędy formalne
Kto ocenia oferty merytorycznie
Oferty, które pozytywnie przejdą ocenę formalną, są następnie oceniane przez komisje konkursowe, w skład których wchodzą po równo urzędnicy i osoby reprezentujące organizacje pozarządowe. Przewodniczącymi komisji konkursowych są reprezentanci Urzędu Miasta. To oni, jeśli głosowanie nie jest rozstrzygające, mają głos decydujący w sprawie tego, kto otrzyma dotację.
Osoby reprezentujące organizacje wskazywane są przez właściwe KDS-y i DKDS-y, powinny być one ekspertami w dziedzinach konkursowych – niekoniecznie muszą pracować w jakiejś organizacji lub być z nimi związane. Co istotne, nie mogą mieć konfliktu interesów z żadną organizacją, która złożyła ofertę na dany konkurs. Członkowie komisji pracują za darmo. Wynikiem ich pracy jest lista rekomendowanych ofert do dofinansowania.
We wskazanych w ogłoszeniu konkursowym przypadkach może się zdarzyć, że przed posiedzeniem komisji konkursowej oferty oceniane są przez zewnętrznych, opłacanych ekspertów.
Kto ostatecznie decyduje o przyznaniu decyzji
Lista ofert, które są rekomendowane do dofinasowania, musi być zaakceptowana przez Prezydenta m.st. Warszawy. To właśnie on ogłasza zarządzenie rozstrzygające konkurs. W przypadku konkursów dzielnicowych, zanim lista trafi do Prezydenta, jest wcześniej opiniowana przez Zarząd Dzielnicy.
Źródło: "Kurier Obywatelski" nr 2