Jak robić szkołę? Pyta i odpowiada festiwal WARSZAWA W BUDOWIE
Oprowadzanie po wystawie, performans, spacer po Bielanach - wszystko w ten weekend (23 i 24 października 2021 r.), wszystko o edukacji, wszystko w ramach 13. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE, który w tym roku stara się odpowiedzieć na pytanie "Jak robić szkołę?".
Organizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie po raz 13. festiwal WARSZAWA W BUDOWIE podejmuje temat edukacji, zadając w tytule pytanie "Jak robić szkołę?". Dzieje się to w czasie gorącego sporu o przyszłość szkolnictwa publicznego w Polsce.
"Każdy doświadczył obowiązku szkolnego i ma swoją odpowiedź na pytanie, jaka powinna lub nie powinna być szkoła. Zastanawiając się nad wyzwaniami dla edukacji przyszłości, wsłuchiwaliśmy się w głosy wielu środowisk: osób, które się uczą i które nauczają, tych, którzy szkoły budują i tych, którzy piszą o nich książki.
Tytułowe pytanie zadajemy w momencie wzmocnionego przez pandemię kryzysu w oświacie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że problemy wywołane niedoborem miejsca, kadr, środków albo politycznymi napięciami zdarzały się wielokrotnie wcześniej i różnie sobie z nimi radzono. Zadaniem wystawy jest nie tylko diagnozowanie trudności, ale przede wszystkim szukanie rozwiązań i strategii naprawczych, szczególnie obecnie, czyli w czasie niestabilnej organizacji życia codziennego i rosnącej politycznej presji" - piszą organizatorzy.
Wystawa "Jak robić szkołę"?
WARSZAWA W BUDOWIE z jednej strony angażuje się w komentowanie bieżących spraw, a z drugiej pozostaje nadal festiwalem poświęconym projektowaniu miasta.
Wystawa "Jak robić szkołę?", prezentowana w Muzeum nad Wisłą, stara się odpowiedzieć na pytania: jakie cechy powinna mieć szkoła, by jak najlepiej spełniać swoje zadania? Czego mogą się nauczyć nowo powstające budynki od tych zbudowanych w przeszłości?
Zaprezentowano sto lat projektowania dla oświaty w Warszawie – od przedwojennej akcji budowlanej prezydenta Stefana Starzyńskiego (jako przykład zapomnianego dziedzictwa warszawskiego funkcjonalizmu) po legendarne „tysiąclatki”, czyli szkoły-pomniki Tysiąclecia państwa polskiego.
Wystawa jest wielowątkową opowieścią, która łączy podstawowe dane liczbowe dotyczące szkolnictwa, projekty architektoniczne, zdjęcia i prace artystyczne. Przygląda się napięciom między działaniami odgórnymi i oddolnymi, szuka w innych modelach nauczania możliwości ulepszenia istniejącego systemu, a wreszcie definiuje rolę Muzeum jako instytucji długofalowo wspierającej edukację w swoim programie.
W sobotę, 23 października 2021 r o godz. 16 można wziąć udział w oprowadzeniu po wystawie.
Więcej informacji: SOBOTNIE OPROWADZANIE PO WYSTAWIE WARSZAWA W BUDOWIE 13: JAK ROBIĆ SZKOŁĘ? >
Spacer architektoniczny po Bielanach
WARSZAWA W BUDOWIE 13 to również działania inicjowane wokół festiwalu.
W ten weekend można także wziąć udział w spacerze architektonicznym, podczas którego uczestnicy i uczestniczki będą mieli okazję do obserwacji, jak w różnych momentach dwudziestego wieku wyobrażano sobie dobrze zaprojektowaną szkołę.
Na niewielkim obszarze Bielan znajdują się różnorodne realizacje: od funkcjonalizmu z lat trzydziestych po eksperymenty z lat sześćdziesiątych, śmiało patrzące w przyszłość. Przyjrzymy się dążeniom do reprezentacyjności i typowości. Wszystkie wymienione przykłady architektury znajdują się na niewielkim obszarze, tworząc muzeum projektowania dla edukacji pod gołym niebem.
24 października 2021 r. (niedziela) godz. 12.00. Zbiórka: Metro Stare Bielany. Obowiązują zapisy: ZAPISY@ARTMUSEUM.PL
Performans o dyslekcji
W niedzielę, 24 października 2021 r., o godz. 12.00 w Muzeum nad Wisłą grupa BLYZKIST oraz Olga Mzhelskaya zapraszaja na performans poruszający temat dysleksji.
Performans Białorusinki Olgi Mzhelskiej „Przepraszam! Bardzo mi wstyd…” jest retrospekcją szkolnych doświadczeń osoby z dysleksją*. To przykre wspomnienie publicznego czytania na głos, do którego była zmuszana przez cały okres trwania nauki. Wstyd, który temu towarzyszył, pozostał z nią na całe życie.
Swoim performansem Olga Mzhelskaya chce pomóc sobie i innym przezwyciężyć upokorzenie, jakim jest publiczne czytanie na głos. Podczas performansu każda osoba z dysleksją będzie mogła dołączyć do Olgi i zmierzyć się ze swoim lękiem. Widzowie natomiast, będą mieli okazję spróbować zrozumieć różnorodność, otworzyć się i zaakceptować „innych”.
Olga Mzhelskaya zaprasza osoby z dysleksją w każdym wieku i każdej narodowości do aktywnego udziału w procesie samoakceptacji i uwalniania się od strachu.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23