W artykule omówiono, w jaki sposób fundacje i inne organizacje pożytku publicznego mogą przeprowadzić zbiórkę bezpośrednio z mediów społecznościowych w modelu - social fundraising.
Jak fundacje pozyskują środki finansowe
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego za 2020 rok w Polsce działało ponad 90 tysięcy organizacji non-profit, z czego prawie 16 tysięcy to fundacje. Zgodnie z definicją prawną fundacja realizują swoje cele z wykorzystaniem kapitału, co odbywa się zgodnie ze statutem fundacji. Realizacja celów fundacji wymaga kapitału, który może pochodzić między innymi z działalności gospodarczej, realizacji zamówień publicznych, dotacji, refundacji czy dofinansowań. Dodatkowymi istotnymi dla fundacji źródłami kapitału są środki pochodzące z przekazania 1% podatku PIT oraz darowizny i zbiórki publiczne. Według danych GUS fundacje w 2020 roku uzyskały łączne przychody ponad 12 miliardów złotych z czego 6% pochodziło z 1% PIT i aż prawie 40% z darowizn i zbiórek publicznych. Dane te potwierdzają, że fundacje muszą bardzo aktywnie prowadzić działania nakierowane na pozyskiwanie kapitału od darczyńców – czyli na fundraising.
Prowadzenie aktywnego fundraisingu w dzisiejszych czasach jest koniecznością dla każdej fundacji z kilku powodów: malejącej liczby dotacji, refundacji i grantów, co oznacza konieczność pozyskiwania środków ze zbiórek, rosnącej konkurencji samych fundacji oraz konieczności zwrócenia uwagi potencjalnych darczyńców na swoją działalność. Konieczność aktywnego fundraisingu widoczna jest w tym, że w wielu fundacjach powstają dedykowane stanowiska, takie jak na przykład specjalista do spraw fundraisingu i działania te przyjmują coraz bardziej zorganizowane formy. W tej sytuacji każda fundacja powinna znaleźć odpowiednie dla siebie narzędzia do prowadzenia fundraisingu.
Zbiórka pieniędzy na cele charytatywne. Jak nowoczesne technologie pozwolą ją przeprowadzić w szybki i prosty sposób?
Zbiórka pieniędzy przez Internet jest obecnie zdecydowanie częściej spotykaną formą pomocy. Łatwiej zorganizować ją pod względem logistycznym, pieniądze można zbierać przez całą dobę, a dla darczyńców taka zbiórka pieniędzy jest wygodniejsza i bardziej wiarygodna (mogą oni od razu sprawdzić, jakie organizacje społeczne stoją za akcją). W dzisiejszym świecie konkurowanie o uwagę darczyńców w coraz bardziej przypomina działania marketingowe, znane z rynku komercyjnego. Celem fundacji jest przecież dotarcie ze swoją misją do jak najszerszego grona wspierających, zaoferowanie nowoczesnych metod wsparcia finansowego w tym w postaci ułatwień w samym procesie płatności online na oraz podtrzymanie relacji z darczyńcą w dłuższej perspektywie tak, aby jego pomoc nie zakończyła się na jednorazowej wpłacie. Fundacje bardzo sprawnie wykorzystują potencjał nowoczesnych technologii korzystając z mediów społecznościowych oraz portali służących do przeprowadzania zbiórek w Internecie. Ponadto coraz częściej i odważniej korzystają z płatnych kampanii reklamowych wiedząc, że koszt reklamy to jedynie inwestycja, która zwróci się w postaci większych wartości zbiórek, które nie zostałyby osiągnięte bez płatnej reklamy. To wszystko sprawia, że nowoczesne technologie nie są już kojarzone wyłącznie z biznesem, ale przechodzą do świata organizacji non-profit. Wsparciem podczas działań pomocowych mogą być:
- różnego rodzaju komunikatory;
- narzędzia do tworzenia harmonogramów i zarządzania projektami;
- narzędzia do szybkich płatności online.
Na tym jednak nie kończą się możliwości, jeśli chodzi o wspieranie organizacji obywatelskich za pomocą nowych technologii. Pomoc dla organizacji non-profit ze strony branży IT jest nieoceniona zwłaszcza teraz.
Social fundraising, czyli zbiórka na Facebooku, Instagramie, TikToku i You Tube
Co podczas sprawnego fundraisingu czy się najbardziej? To przede wszystkim czas. Bardzo często kluczowe jest tempo, w jakim udaje się wesprzeć cele i inicjatywy. Nie bez znaczenia jest również czas, jaki potrzebny jest na zorganizowanie zbiórki w sieci – wdrożenie systemów umożliwiających płatności online, przygotowanie opisu zbiórki, odpowiednich materiałów graficznych i wreszcie ich publikacja na własnej stronie internetowej, na portalach zbiórkowych czy na Facebooku. Potęga mediów społecznościowych otwiera przed fundacjami zupełnie nowe możliwości już nie tylko samej promocji akcji, ale również przeprowadzenia samej zbiórki z wykorzystaniem mediów – czyli social fundraisingu. Oczywiście sam Facebook pozwala na zorganizowanie zbiórki, jednak fakt, że środki ze zbiórki są wypłacane fundacji nawet z kilkudziesięciodniowym opóźnieniem, brakuje informacji księgowych, powoduje, że wiele fundacji poszukuje bardziej efektywnego sposobu, które w jednym miejscu zintegrowałoby narzędzia social fundraisingu.
Takim narzędziem jest platforma Gizmi. To bardzo prosta i intuicyjna aplikacji internetowa, która wyposażona jest w przydatne dla fundacji narzędzia:
- przeprowadzenie błyskawicznego procesu płatności bez wychodzenia z Facebooka – wprost z posta informującego o akcji
- ujęcie płatności w formie angażującej konwersacji na Messengerze
- organizacji zbiórki z dedykowanym podziękowaniem dla darczyńcy po dokonaniu wpłaty
- wysłanie darczyńcy wiadomości z linkiem do płatności z prośbą o przesłanie jej innym kontaktom z jego Messengera
- gromadzenie danych kontaktowych darczyńców na potrzeby informowania i angażowania ich na rzecz przyszłych zbiórek
- możliwość poinformowania dotychczasowych darczyńców o zbiórkach w wiadomości na Messengerze – z linkiem do błyskawicznej wpłaty
- zorganizowanie zrzutki w formie kodu QR, który po zeskanowaniu telefonem szybko otwiera okienko do płatności Messengerem
- dostosowanie płatności do urządzeń mobilnych – około 70% użytkowników Internetu przegląda strony na smartfonie
- dostęp do pełnych danych księgowych wraz z raportami z wpłat
- księgowanie wpłat na koncie fundacji w czasie rzeczywistym i bez opóźnień.
Dzisiaj liczy się angażowanie darczyńców
Najpopularniejsze narzędzia i portale do zbiórek pozwalają jedynie na wpłaty, ale nie dają fundacji informacji o osobach wspierających, które pozwoliłyby im w przyszłości ponownie poprosić o pomoc. Organizacje non-profit działające już od dłuższego czasu wiedzą, jak ważne jest budowanie długofalowych relacji ze swoimi darczyńcami. Dzięki temu mogą one liczyć nie tylko na jednorazowe wpłaty, lecz także na regularną pomoc. Właśnie to pozwala im działać w sposób nieprzerwany i dostarczać wsparcie tam, gdzie jest ono najbardziej potrzebne. Jak sprawić, by zbiórka pieniędzy na cele charytatywne była owocna? Z pomocą Gizmi fundacja może wysyłać spersonalizowane wiadomości do osób, które wsparły zbiórkę publiczną. Co mogą zawierać takie wiadomości skierowane do darczyńców? Dobrym pomysłem będzie np. nagranie filmiku z kilkoma miłymi słowami czy wysłanie certyfikatu z podziękowaniem. Takie działania sprawią, że fundacja nie będzie kolejnym anonimowym przedstawicielem sektora NGO, ale zyska „ludzką twarz” i będzie budzić dobre skojarzenia i zaufanie u darczyńców. Ten kto pomaga, też może czerpać z tego jeszcze większą radość i zostać zauważony.
Szczegóły i dodatkowe informacje: https://wspieraj.org/dla-fundacji
Źródło: Gizmi SA