Przeglądarka Internet Explorer, której używasz, uniemożliwia skorzystanie z większości funkcji portalu ngo.pl.
Aby mieć dostęp do wszystkich funkcji portalu ngo.pl, zmień przeglądarkę na inną (np. Chrome, Firefox, Safari, Opera, Edge).
Udało się. Zarejestrowaliśmy swoją organizację w Krajowym Rejestrze Sądowym, otrzymaliśmy dotację na pomoc bezrobotnym, przygotowaliśmy kompleksowy program szkoleń. Pełen sukces? Nie do końca… Wkrótce pojawiły się problemy. Z powodu braku wystarczającej liczby uczestników, zmuszeni byliśmy odwołać warsztaty. Czego zaniedbaliśmy po drodze? Dlaczego nie udało nam się zebrać odpowiednio dużej grupy chętnych?
Dobre akcje marketingowe są podstawą sukcesu nie tylko działań
komercyjnych, ale także społecznych. Gazety, radio, telewizja czy
internet otwierają przed organizacjami pozarządowymi nieograniczone
wręcz możliwości promowania swoich działań i zaistnienia w szerszej
świadomości społecznej.
Z badań trzeciego sektora przeprowadzonych przez CBOS wynika, że organizacje pozarządowe doceniają wartość reklamy i podejmują działania mające na celu wypromowanie swojej działalności. Od 2004 roku co trzecia organizacja starała się edukować i zainteresować opinię publiczną przedmiotem swoich działań. W prace ponad 30% organizacji włączone zostały działania rzecznicze. Instytucje działalności społecznej starały się zainteresować media problemami swoich podopiecznych. Jednak z badań CBOS wynika, że mimo rozumienia przez organizacje potrzeby zaistnienia w świadomości społecznej, rzadziej niż dwa lata temu podejmują one kroki prowadzące do zyskania rozgłosu. Priorytetowym wydaje się być więc przekonanie osób związanych z trzecim sektorem, że celem reklamy w środowisku pozarządowym jest nie tyle zapewnienie rozgłosu poszczególnym organizacjom czy jej członkom, ile przede wszystkim skuteczniejsze dotarcie do osób, którym owe organizacje dostarczają pomocy.
Podstawą profesjonalnego działania organizacji jest strona internetowa. W erze wszechogarniającej rzeczywistości wirtualnej, to właśnie ku witrynie prawdopodobnie skierują pierwsze kroki potencjalni beneficjenci. Strona powinna zawierać informacje o celach statutowych i formie działania organizacji, opis dotychczasowych osiągnięć i aktualnie przeprowadzanych akcji czy wreszcie nieodzowny dział: kontakt. Dla wielu pracowników czy sympatyków trzeciego sektora informacje te mogą wydać się banalne, jednak wielokrotnie nieudane próby znalezienia opisu niektórych organizacji w Internecie pokazują, że warto je zachęcać do stworzenia własnego serwisu. Równie ważne dla skutecznej promocji organizacji jest utrzymywanie stałego kontaktu z różnego rodzaju portalami branżowymi (np.www.ngo.pl czy w naszym województwie: www.slask.ngo.pl) które stanowią swoistą skarbnicę wiedzy o organizacjach pozarządowych i codziennie odwiedzane są przez miliony osób poszukujących informacji na ich temat.
Podczas wykonywania działań statutowych warto zaprzyjaźnić się z lokalnymi mediami. Przed każdą planowaną akcją organizacja powinna zadbać, by informacje o niej dotarły do dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych. Najlepiej jeśli jedna z osób zaangażowanych w realizację danego projektu stworzy specjalną informację prasową. Powinna ona zawierać datę, miejsce, krótki opis wydarzenia i zaproszenie do bliższego zainteresowania się akcją skierowane do dziennikarzy. Taka informacja zdecydowanie ułatwia pracę ludziom zatrudnionym w mediach – pozwala zorientować się czy dane wydarzenie leży w obszarze interesującej ich tematyki, a także pokazuje, że mogą oni liczyć na fachowe i profesjonalne informacje udzielone przez osoby pracujące przy realizacji projektu. Zawsze należy także znaleźć czas na kontakt z dziennikarzami, gdyż to od nich w dużej mierze zależeć będzie jaki wizerunek zyska organizacja w oczach społeczeństwa.
Każdą akcję poprzedzać powinna także kampania informacyjna obejmująca ulotki i plakaty. Dobrze, jeśli organizacja posiada własne, charakterystyczne logo, gdyż jego obecność na materiałach promocyjnych znacznie ułatwia trwalsze zagoszczenie w pamięci odbiorców. Pracownicy organizacji powinni pamiętać, że najskuteczniejsze będzie pozostawienie ulotek i plakatów w miejscach najczęściej odwiedzanych przez potencjalnych beneficjentów. Doświadczenie uczy że miły uśmiech i chwila rozmowy prawie zawsze pozwalają nakłonić odpowiednie osoby do wyrażenia zgody na pozostawienie materiałów promocyjnych. Doskonałym miejscem na promowanie swojej organizacji są też odbywające się z różnych okazji targi trzeciego sektora oraz festiwale. Podczas takich wydarzeń możliwy jest również kontakt bezpośredni z osobami zainteresowanymi pracami NGO, co przy odrobinie szczęścia może zaowocować trwalszą współpracą.
Powyżej opisane zostały najbardziej typowe formy promocji organizacji, jednak tak naprawdę marketing jest sztuką, w której sukces w bardzo dużej mierze zależy od wyobraźni osób zaangażowanych. Niejednokrotnie im bardziej oryginalny i nietuzinkowy sposób docierania do odbiorców, tym większe pojawiają się szanse na odniesienie sukcesu. Wystarczy odrobina kreatywności i otwarty umysł, aby na zawsze zniknęły problemy związane z brakiem rozgłosu.
Z badań trzeciego sektora przeprowadzonych przez CBOS wynika, że organizacje pozarządowe doceniają wartość reklamy i podejmują działania mające na celu wypromowanie swojej działalności. Od 2004 roku co trzecia organizacja starała się edukować i zainteresować opinię publiczną przedmiotem swoich działań. W prace ponad 30% organizacji włączone zostały działania rzecznicze. Instytucje działalności społecznej starały się zainteresować media problemami swoich podopiecznych. Jednak z badań CBOS wynika, że mimo rozumienia przez organizacje potrzeby zaistnienia w świadomości społecznej, rzadziej niż dwa lata temu podejmują one kroki prowadzące do zyskania rozgłosu. Priorytetowym wydaje się być więc przekonanie osób związanych z trzecim sektorem, że celem reklamy w środowisku pozarządowym jest nie tyle zapewnienie rozgłosu poszczególnym organizacjom czy jej członkom, ile przede wszystkim skuteczniejsze dotarcie do osób, którym owe organizacje dostarczają pomocy.
Podstawą profesjonalnego działania organizacji jest strona internetowa. W erze wszechogarniającej rzeczywistości wirtualnej, to właśnie ku witrynie prawdopodobnie skierują pierwsze kroki potencjalni beneficjenci. Strona powinna zawierać informacje o celach statutowych i formie działania organizacji, opis dotychczasowych osiągnięć i aktualnie przeprowadzanych akcji czy wreszcie nieodzowny dział: kontakt. Dla wielu pracowników czy sympatyków trzeciego sektora informacje te mogą wydać się banalne, jednak wielokrotnie nieudane próby znalezienia opisu niektórych organizacji w Internecie pokazują, że warto je zachęcać do stworzenia własnego serwisu. Równie ważne dla skutecznej promocji organizacji jest utrzymywanie stałego kontaktu z różnego rodzaju portalami branżowymi (np.www.ngo.pl czy w naszym województwie: www.slask.ngo.pl) które stanowią swoistą skarbnicę wiedzy o organizacjach pozarządowych i codziennie odwiedzane są przez miliony osób poszukujących informacji na ich temat.
Podczas wykonywania działań statutowych warto zaprzyjaźnić się z lokalnymi mediami. Przed każdą planowaną akcją organizacja powinna zadbać, by informacje o niej dotarły do dziennikarzy prasowych, radiowych i telewizyjnych. Najlepiej jeśli jedna z osób zaangażowanych w realizację danego projektu stworzy specjalną informację prasową. Powinna ona zawierać datę, miejsce, krótki opis wydarzenia i zaproszenie do bliższego zainteresowania się akcją skierowane do dziennikarzy. Taka informacja zdecydowanie ułatwia pracę ludziom zatrudnionym w mediach – pozwala zorientować się czy dane wydarzenie leży w obszarze interesującej ich tematyki, a także pokazuje, że mogą oni liczyć na fachowe i profesjonalne informacje udzielone przez osoby pracujące przy realizacji projektu. Zawsze należy także znaleźć czas na kontakt z dziennikarzami, gdyż to od nich w dużej mierze zależeć będzie jaki wizerunek zyska organizacja w oczach społeczeństwa.
Każdą akcję poprzedzać powinna także kampania informacyjna obejmująca ulotki i plakaty. Dobrze, jeśli organizacja posiada własne, charakterystyczne logo, gdyż jego obecność na materiałach promocyjnych znacznie ułatwia trwalsze zagoszczenie w pamięci odbiorców. Pracownicy organizacji powinni pamiętać, że najskuteczniejsze będzie pozostawienie ulotek i plakatów w miejscach najczęściej odwiedzanych przez potencjalnych beneficjentów. Doświadczenie uczy że miły uśmiech i chwila rozmowy prawie zawsze pozwalają nakłonić odpowiednie osoby do wyrażenia zgody na pozostawienie materiałów promocyjnych. Doskonałym miejscem na promowanie swojej organizacji są też odbywające się z różnych okazji targi trzeciego sektora oraz festiwale. Podczas takich wydarzeń możliwy jest również kontakt bezpośredni z osobami zainteresowanymi pracami NGO, co przy odrobinie szczęścia może zaowocować trwalszą współpracą.
Powyżej opisane zostały najbardziej typowe formy promocji organizacji, jednak tak naprawdę marketing jest sztuką, w której sukces w bardzo dużej mierze zależy od wyobraźni osób zaangażowanych. Niejednokrotnie im bardziej oryginalny i nietuzinkowy sposób docierania do odbiorców, tym większe pojawiają się szanse na odniesienie sukcesu. Wystarczy odrobina kreatywności i otwarty umysł, aby na zawsze zniknęły problemy związane z brakiem rozgłosu.
Źródło: inf. własna www.slask.ngo.pl
Teksty opublikowane na portalu prezentują wyłącznie poglądy ich Autorów i Autorek i nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Podobnie opinie, komentarze wyrażane w publikowanych artykułach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.