Jak kandydaci docierali do młodych wyborców? Analiza reklam politycznych w prezydenckiej kampanii wyborczej
W ramach prowadzonego wspólnie z firmą Sotrender monitoringu kampanii prezydenckiej w mediach społecznościowych przyjrzeliśmy się reklamom kierowanym do młodych wyborców publikowanym w okresie od 15 stycznia do 12 maja 2025 roku. Zapraszamy do lektury tej analizy!
Zarówno Meta, jak i Alphabet udostępniają publiczne biblioteki reklam, w których można sprawdzić szczegółowe kryteria targetowania – grupę wiekową, płeć i lokalizację, co umożliwia zidentyfikowanie kampanii skierowanych wyłącznie do najmłodszego elektoratu.
Analiza pokazała, że większość kandydatów, dobierając grupę docelową swoich reklam, nie zapominała o młodych odbiorcach (stanowią oni część grupy odbiorców 72% reklam), jednak zaledwie 8% materiałów było skierowanych wyłącznie do młodych odbiorców.
Szczególnie popularne było ustawienie przedziału wiekowego 18–24 na platformach Alphabet – ponad 14% reklam kierowano właśnie do tej grupy. Z kolei na platformach Meta dominowało ustawienie obejmujące wszystkich pełnoletnich użytkowników – dotyczyło to 68% reklam kandydatów. Tylko 3,2% z nich było skierowanych wyłącznie do osób poniżej 30. roku życia.
Karol Nawrocki wyróżnia się wysokimi wydatkami na reklamy skierowane wyłącznie do tej grupy (ponad 85 tys. zł), choć stanowią one niewielki odsetek całkowitego budżetu tego kandydata (6%).
Najwięcej wyświetleń przekazów skierowanych do młodych wyborców osiągnął Rafał Trzaskowski – ponad 7 milionów, mimo że nie stosował specjalnie dostosowanych do młodego elektoratu komunikatów. Z kolei Magdalena Biejat przeznaczała na reklamy kierowane wyłącznie do młodych największy udział swojego budżetu (11%) i osiągnęła najwięcej wyświetleń w tej grupie (6%) spośród wszystkich kandydatów.
Tematyka reklam skierowanych do najmłodszych obejmowała m.in. prawo do przerywania ciąży (Biejat, Trzaskowski), kwestie edukacji i cenzury (Nawrocki), a także bezpieczeństwo (Hołownia). Ważnym tematem okazały się także ulgi dla przedsiębiorców (Mentzen, Hołownia).
Analiza faktycznych odbiorców reklam na platformach Meta pokazuje, że niektórzy kandydaci potrafią skutecznie docierać do młodych, pomimo szerokiego targetowania wiekowego.
Przykładem jest Sławomir Mentzen, którego niemal wszystkie przekazy (97%) trafiały w większości do osób poniżej 35. roku życia. Także duża część reklam Adrian Zandberga i Magdaleny Biejat trafiała przede wszystkim do młodych odbiorców – odpowiednio 56% i 50% . Największe wydatki na reklamy trafiające w większości do młodych poniosła Magdalena Biejat, natomiast najwięcej wyświetleń takich materiałów wygenerował Szymon Hołownia.
Warto zaznaczyć, że znaczna część reklam kierowanych do młodszych odbiorców nie zawierała przekazu specjalnie dostosowanego do tej grupy. Często prezentowano w nich ogólne postulaty kandydatów, powtarzające się również w przekazach kierowanych do innych grup wiekowych. W wielu przypadkach te same treści były targetowane oddzielnie do różnych segmentów odbiorców – w tym także do osób poniżej 30. roku życia – bez modyfikacji komunikatu pod kątem wieku czy specyfiki odbiorcy.
Zachęcamy do lektury całej analizy!
Źródło: Fundacja im. Stefana Batorego