Analiza stanu dostępu osób niepełnosprawnych do informacji w Polsce oraz omówienie założeń i standardów systemu udzielania informacji były głównymi celami konferencji "Krajowe Dni Informacyjne", którą w dniach 7 - 8 czerwca 2005 zorganizował Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych.
W konferencji wzięły udział instytucje oraz liczne organizacje
działające na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych, zwłaszcza udzielające informacji niezbędnych
osobom niepełnosprawnym w codziennym życiu. Była to możliwość do wymiany doświadczeń,
przedstawienia pomysłów i napotykanych w tej pracy trudności. W konferencji wzięli udział
przedstawiciele Sejmu i Senatu, organizacji pozarządowych, pracodawców, instytucji
naukowo-badawczych, placówek oświatowych, mediów oraz goście zagraniczni.
W kuluarach można było obejrzeć wystawę fotograficzną Stowarzyszenia
kobiet Niepełnosprawnych ONEpl, odbył się również kiermasz wyrobów artystycznych Warsztatów Terapii
Zajęciowej, były również stanowiska informacyjne m.in. Fundacji Pomocy Matematykom i Informatykom
Niesprawnym Ruchowo, Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji, Stowarzyszenia Klon/Jawor, Caritas
Polska, firmy IVO Software oraz Polskiego Towarzystwa Walki z Kalectwem.
W konferencji wzięli też udział zagraniczni goście. Jak powiedział
podczas swojej prezentacji Manuel Paris ze
Stowarzyszenia COGAMI, w Hiszpanii sieciowy serwis informacyjny organizacji pozarządowych opiera
się na zgłoszonych zapotrzebowaniach, a jego główne cele to: dobra, rzetelna informacja, dostępność
i szybkość reagowania (na odpowiedź tamtejszych specjalistów z centrów informacyjnych czeka się
maksymalnie 48 godz.). Pracownicy przechodzą mnóstwo szkoleń, ponieważ kładzie się duży nacisk na
profesjonalizm. Rocznie z serwisu korzysta około 3 tysięcy osób.
Przedstawiciele Wielkiej Brytanii zaś stawiają na generowanie przez
stowarzyszenia i fundacje udzielające informacji własnych środków finansowych z publikacji, usług
telekomunikacyjnych itp. Osoba niepełnosprawna ma możliwość szukania informacji na różne sposoby:
przez Internet, za pośrednictwem szkół, szpitali, telefonów zaufania, dostępne są liczne
specjalistyczne gazety, centra informacyjne, ulotki (drukowane również dużym drukiem). Jak
powiedział Peter S. Dolan z Disability Information and
Advice Line Services - w Anglii dość prężnie także działa sektor wolontariatu, udzielając wsparcia
niepełnosprawnym.
Barbara Abramowska w
imieniu Zespołu KDI, przedstawiła wyniki przeprowadzonej wśród osób niepełnosprawnych ankiety
"Dostępność informacji - trudności i oczekiwania osób niepełnosprawnych". Na ankietę
odpowiedziało 8300 osób prywatnych i 869 organizacji - wynika z niej między innymi, że tylko 6,3%
osób niepełnosprawnych nie ma problemów z dotarciem do informacji.
Więcej informacji na temat ankiety
www.mps.gov.pl/infodni/.
Piotr Pawłowski ze
Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji zaprezentował ideę Centrów Niezależnego Życia, które
funkcjonują na terenie USA i zapewniają kompleksową pomoc osobom niepełnosprawnym - wszelkie
informacje i pomoc dana osoba otrzymuje w tej placówce, nie jest odsyłana do innych instytucji i
organizacji.
Maciej Pomierny z
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przedstawił ośrodki informacyjne
utworzone przy każdym oddziale PFRON. Informacje udzielane są w nich bezpośrednio, poprzez
bezpłatną infolinię 0 800 153 163, pocztę elektroniczną i tradycyjną oraz stronę internetową. Jak
podaje Fundusz, liczba porad i informacji udzielanych osobom niepełnosprawnym, ich bliskim,
opiekunom, pracodawcom i organizacjom to około 2 000 porad miesięcznie.
Fundacja Fuga Mundi z
Lublina działająca od 10 lat organizuje kursy i szkolenia, prowadzi też agencję zatrudnienia. Marek
Stępniak z Fundacji zwrócił uwagę na fakt słabego wykształcenia osób niepełnosprawnych: "mamy
więcej ofert pracy niż osób nadających się do niej". Szczególnie brakuje - zdaniem Marka
Stępniaka - informatyków, dlatego Fuga Mundi fundacja prowadziła szkolenia komputerowe, po których
spora część osób znalazła pracę lub rozpoczęła własną działalność gospodarczą.
W trakcie konferencji zaprezentowało się także stowarzyszenie kobiet niepełnosprawnych ONEpl, jego
przedstawicielki zwróciły uwagę m.in. na pojęcie fałszywej integracji objawiającej się poprzez
organizowanie SPECJALNYCH konkursów czy osiedli mieszkaniowych dla osób niepełnosprawnych. Według
Anity Siemaszko samo słowo SPECJALNY może mieć dyskryminujący wydźwięk.
W drugim dniu Krajowych Dni Informacyjnych odbywały się warsztaty:
"Niewirtualne kanały informacji" oraz "Internet - przestrzeń informacyjna dla
wszystkich", w ich trakcie zaprezentowano ciekawe inicjatywy na rzecz osób niepełnosprawnych:
m.in. portal internetowy dla osób niesłyszących, telefon zaufania, system informacji dla osób
znajdujących się w trudnych życiowych sytuacjach - "Poznaj swoje prawa" Stowarzyszenia
Klon/Jawor, wykorzystanie Internetu w poradach psychologicznych.
Po dyskusji organizatorzy zaprezentowali wnioski osób uczestniczących
w Konferencji:
- Istnieje duża potrzeba sprawnie funkcjonującego systemu informacji.
Powinny zostać utworzone centra informacyjne na poziomie gmin, a osoby tam pracujące powinny być
kompetentne, umiejące doradzić i wskazać rożne rozwiązania w zależności od potrzeb danej osoby i
charakteru jej niepełnosprawności. Informacje powinny trafiać do instytucji i urzędów, które
znajdują się blisko osób niepełnosprawnych: do DPSów, przychodni lekarskich, aby np. rodzina z
dzieckiem niepełnosprawnym miała do nich łatwy dostęp.
- Centra informacyjne powinny być niezależne od samorządów, aby mogły
udzielać obiektywnych informacji.
- W związku z tym, że niewiele osób niepełnosprawnych ma dostęp do
Internetu (rozwijającego się obecnie źródła informacji) - należałoby pomyśleć o preferencyjnych
warunkach korzystania z tej usługi dla tej grupy społecznej.
- Zdarza się, że pomimo dobrego dostępu do informacji, osoby z nich
korzystające, mają problem z ich odbiorem. Informacje pisane są często językiem urzędowym - pojawia
się potrzeba asystenta lub doradcy osoby niepełnosprawnej.
- Psychologiczne aspekty: często istniejąca alienacja wśród osób
niepełnosprawnych, żal, niechęć, owiniecie się "kokonem" i trwanie w nim - utrudniają
aktywne życie i efektywne korzystanie z informacji.
Wypowiedz się
Organizatorzy Krajowych Dni Informacyjnych czekają na uwagi wszystkich osób, które brały udział w
spotkaniu lub są zainteresowane problematyką udzielania informacji osobom niepełnosprawnym.
Na stronie internetowej Konferencji
www.mps.gov.pl/infodni/ zostało uruchomione forum
dyskusyjne nt. dostępności informacji w Polsce oraz specyfiki potrzeb osób niepełnosprawnych w tym
zakresie, organizatorzy zachęcają również do zamieszczania swoich wypowiedzi, a od połowy czerwca
2005 r., jak zapewniła Barbara Abramowska z Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób
Niepełnosprawnych - organizatora KDI - oficjalne wnioski z Konferencji będą dostępne na stronie
internetowej i maja posłużyć wypracowaniu lepszego systemu udzielania informacji.
Przedruk, kopiowanie, skracanie, wykorzystanie tekstów (lub ich fragmentów) publikowanych w portalu www.ngo.pl w innych mediach lub w innych serwisach internetowych wymaga zgody Redakcji portalu.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.