IV posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych
20 listopada 2024 r. odbyło się IV posiedzenie Grupy roboczej ds. uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych powołanej przy Przewodniczącej Komitetu Pożytku Publicznego.
W posiedzeniu wzięli udział Adriana Porowska Ministra ds. Społeczeństwa Obywatelskiego i Przewodnicząca Komitetu ds. Pożytku Publicznego, i Łukasz Jachimowicz, dyrektor Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego KPRM.
Przewodnicząca poparła postulaty grupy dotyczące rozszerzenia zwolnienia działalności organizacji pozarządowych z podatku CIT oraz w sprawie szybkiej rejestracji stowarzyszeń. Grupa ustaliła ponadto harmonogram posiedzeń na pierwsze półrocze 2025 roku.
Następne spotkanie zaplanowano na 8 stycznia 2025 roku.
Najważniejsze ustalenia z posiedzenia
1. Grupa robocza do spraw uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych przy Przewodniczącej Komitetu ds. pożytku publicznego wnosi o zwiększenie i ujednolicenie poziom odpisów od darowizn na cele pożytku publicznego dokonywanych przez osoby fizyczne i prawne poprzez wprowadzenie następujących zmian:
• w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zastąpienie liczby "6%" liczbą "20%",
• w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zastąpienie liczby "10%" liczbą "20%".
Grupa wnosi także o wprowadzenie możliwości odliczania darowizn w okresie 5 lat od ich dokonania.
Uzasadnienie
Istniejące obecnie w Polsce pułapy odpisów darowizn na cele pożytku publicznego są niskie w porównaniu z innymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej, stąd propozycja ich podniesienia, co stanowić będzie istotną zachętę dla podatników do przekazywania wysokich darowizn na cele pożytku publicznego, a efekcie przełoży się na większe przychody organizacji społecznych, ich finansową stabilność i większe możliwości działania dla dobra wspólnego. Nie ma także uzasadnienia dla obecnej nierówności w zakresie odpisów od darowizn pomiędzy osobami fizycznymi i prawnymi, stąd proponowane określenie jednego pułapu dla podatników PIT i CIT.
2. Grupa robocza do spraw uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych przy Przewodniczącej Komitetu ds. pożytku publicznego wnosi o zwiększenie kwoty stypendium dla uczniów i studentów wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wprowadzenie następującej zmiany:
• w art. 21, ust 1 pkt. 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych zastąpienie słów „do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwotę 3 800 zł” słowami „do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty wynoszącej 50% płacy minimalnej”.
Uzasadnienie
Stypendia socjalne przyznawane uczniom i studentom są powszechnie stosowanym w Polsce instrumentem wyrównywania szans i wsparcia rozwoju młodych ludzi. Instrument ten wykorzystują coraz częściej organizacje pozarządowe. Możliwości oddziaływania stypendiów ogranicza dość niska kwota stypendium zwolniona z podatku PIT, która nie była waloryzowana od 23 lat. Dlatego proponujemy wprowadzenie ustawowego mechanizmu waloryzacji kwoty stypendium socjalnego zwolnionej z podatku poprzez odniesienie jej do połowy płacy minimalnej.
3. Grupa robocza do spraw uproszczeń prawnych dla organizacji pozarządowych przy Przewodniczącej Komitetu ds. pożytku publicznego wnosi o:
• przywrócenie dotacji jako formy przekazywania środków pieniężnych na edukację przedszkolną z budżetu państwa do budżetów gmin,
• zwiększenie dotacji na 2025 rok z wypłacanych w 2024 roku 3968,81 zł do wysokości odpowiadającej potrzebom edukacyjnym wyrażonym w średniej kosztów ponoszonych przez gminy na jedno dziecko w wieku 3-5 lat tj. do 14 190 zł.
Uzasadnienie
Wprowadzany obecnie system finansowania edukacji przedszkolnej z budżetu państwa odchodzi od dotacji, która, jak pokazała dotychczasowa praktyka, jest optymalną formą wsparcia przez państwo edukacji przedszkolnej. Stąd proponujemy przywrócenie dotacji wraz ze zwiększeniem jej wysokości do kwoty, która według ekspertów jest optymalną kwotą służącą edukacji przedszkolnej dziecka w wielu 3-5 lat. Proponowane zmiany wpłynęłyby stymulująco na rozwój różnych form edukacji przedszkolnej, w szczególności na terenach wiejskich, na których nadal 1/3 dzieci nie uczestniczy w edukacji przedszkolnej, co stawia Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej.
-
Ustalenia.pdf
pdf ・40.2 kB