Inwazja Klaunów – I Europejski Festiwal Klaunady [patronat warszawa.ngo.pl]
Inwazja klaunów trwa. Jako pierwsza Klaunadą opanowana została Praga Północ. W każdy weekend sierpnia i września klauni pod wodzą Michała Walczaka i Czesława Mozila będą promować poczucie humoru, agitować za dystansem i prowadzić warsztaty dla najmłodszych. Warsztaty odbywają się na terenie byłego ZOO MARKETU przy al. Solidarności 55 oraz na Placu Konesera. Centrum operacyjnym Inwazji jest Dom Kultury Praga.
Jednym z groźniejszych efektów pandemii jest wypalenie zawodowe, utrata apetytu, humoru, bezsenność i depresja. Cierpią na nią rodzice, nauczyciele, bezrobotni aktorzy, ale także dzieci, znudzone siedzeniem przed ekranem. Naukowcy z Instytutu Badania Humorów Społecznych odkryli szczepionkę na spadek nastroju – to KLAUN. Według zarazkologa prof. Brudzyńskiego „kontakt z klaunem sprzyja podwyższeniu odporności psychicznej, rozwija półkule mózgowe i rozbudza klauna wewnętrznego, który wspomaga kreatywność w kontakcie z dzieckiem, szefem, mężem, żoną, czy – samym sobą”.
Miasto w krzywym zwierciadle
Szczepionka antydepresyjna będzie testowana tego lata na Pradze Północ w dawnym ZOO MARKECIE podczas warsztatów cyrkowych, które poprowadzi rodzinna firma klauniarska United Clowns. Eksperci prognozują, że po bankructwie Cirque de Soleil to właśnie United Clowns stanie się liderem rynku rozrywki, obsługując nie tylko wesela, pogrzeby, komunie, porody, urodziny i wieczory panieńskie, ale także – święta miejskie, parady i marsze. Eksperci prognozują, że klaun to zawód przyszłości i coraz więcej aktorów, developerów, dyrektorów instytucji, biznesmenów i zwykłych obywateli zatrudni się w United Clowns, a jesienią może dojść wręcz do INWAZJI KLAUNÓW na miasto.
W trzy wyjątkowe soboty, przez najbliższe trzy lata, władzę nad prawobrzeżną Warszawą obejmie Wielki Rewitalizator, miejski wesołek, król karnawału – Klaun. Festiwal rozpocznie się na ulicach Pragi-Północ, którymi przejdzie pierwsza warszawska klaunada – wydarzenie artystyczne z jednej strony jednoczące rozproszone środowisko cyrkowe działające w Warszawie, z drugiej strony będące częścią warszawskiego karnawału, który pokaże miasto w krzywym zwierciadle.
W klaunadę zostaną zaangażowani artyści związani z teatrem, cyrkiem i sztuką społeczną, którzy wraz z lokalną społecznością stworzą karnawałowy pochód poruszający się zgodnie z mapą praskich miejsc performatywnych. Korowód spuentuje całodniowy festiwal – wielogodzinny spektakl uliczny, animujący i ożywiający warszawską Pragę. W siedmiu krótkich formach cyrkowo-teatralnych, które odbędą się w znaczących punktach Pragi-Północ odsłoni się siedem twarzy miejskiego błazna i siedem tematów-problemów, które dotykają Warszawę, podobnie jak inne światowe metropolie. Reżyserem klaunady jest Michał Walczak. Inni artyści zaangażowani w projekt to m.in. Czesław Mozil, Krzysztof Kostera, Paulina Chodnicka, Daniel Chmielewski.
Zaszczepić ideę Nowego Cyrku
Wyjściową ideą pomysłodawcy Fundacji „Zakochana Warszawa” i głównego Partnera – Domu Kultury "Praga" było stworzenie trzech corocznych edycji festiwalu plenerowego, który zaszczepi ideę Nowego Cyrku na ulicach, podwórkach i scenkach Pragi-Północ na wzór festiwalu Sztukmistrze, który od lat jest marką miasta Lublin czy muzycznego festiwalu Inwazja Mocy. Nowy Cyrk jako sztuka demokratyczna, elastyczna, międzyklasowa i międzypokoleniowa to naturalny język robotniczej dzielnicy, słynącej z bazarów, jarmarków i szemranych ulic. Ich rewitalizacja, gentryfikacja i developizacja znajduje się poza zainteresowaniem głównych artystycznych ośrodków, skupionych na lewobrzeżnej Warszawie i ekspozycji sukcesu, prestiżu, bogactwa.
Włączenie do sztuki festiwalowej społeczności lokalnej nastąpi poprzez organizację cyklu bezpłatnych międzypokoleniowych warsztatów cyrkowych, scenograficznych oraz muzycznych prowadzonych w sierpniu i wrześniu przez pedagogów cyrkowych i artystów realizujących pomniejsze spektakle i sekcje artystyczne podczas klaunady. Warsztaty odbywać się będą w plenerze na terenie dawnego ZOO Marketu przy Al. Solidarności 55.
#inwazjaklaunów
Autorem identyfikacji wizualnej jest Marcin Władyka.
Czesław Mozil:
„Byłem klaunem wtedy, gdy mnie świat tak nie postrzegał. Jak już zrozumiałem, że jestem wolnym muzykiem, odkryłem, że świat bierze mnie za klauna. Granica między śmiechem a płaczem jest tak cieniuteńka, że nadszedł czas na inwazję, inwazję klaunów”.
Michał Walczak:
„Fascynuje mnie skromność cyrkowców, klaunów, którzy przywykli do pracy w bardzo nieelitarnych warunkach. Prestiż ich pracy nie jest wysoki, a przecież potrafią dawać coś ludziom, integrować ich, to ważne. Nowoczesna klaunada i nowy cyrk to bardzo rozwojowe dziedziny sztuki scenicznej, która zasługuje na uznanie i wsparcie instytucjonalne, bo to właśnie ludowa siła cyrku może zregenerować wspólnotę szybciej niż elitarny teatr”.
Źródło: Dom Kultury TuPraga
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23